Představte si základní školu, kde se děti učí společně s různě starými spolužáky, po skupinkách samy vaří obědy pro sebe i ostatní a přestávky tráví na školní přírodní zahradě.
Zdroj: domovská
stránka
autora 19. 2. 2025
Učitelé
na takové škole nejvíce oceňují slaměnou učebnu, prostor pro různé výukové
aktivity pod širým nebem i to, že je zahrada umístěná hned vedle
budovy školy. Děti mají trochu jiný pohled a k jejich favoritům patří
nehluboké jezírko, nepřehledný terén a různá doupata v keřích po
obvodu zahrady. Záhony, kompostovací záchod, včelí úly, hliněná pec nebo
venkovní jídelna už nikoho nevzrušují, považují to za každodenní všednodennost.
Stejně jako to, že jednou za čas vezmou školní kola a polní cestou se
společně s učitelem přesunou na nedalekou školní farmu, kde vyučování
pokračuje.
Úmyslně
při popisu takové školy zdůrazňuji spíše její vnější, ale viditelné
charakteristiky, které jsou veřejnosti více srozumitelné nežli pedagogické
postupy, které škola uplatňuje. Do dění ve škole učitelé nadstandardně zapojují
rodiče žáků, nezřídka i prarodiče. Přírodní zahrada i farma vzniká
průběžnou společnou prací dětí, rodičů a učitelů pod vedením najatých
(někdy trochu překvapených) řemeslníků. Zapojit se není
pro rodiče povinnost, spíše zajímavá nabídka. Podstatou uplatňovaného pedagogického
působení není ani tak přítomnost nadstandardního vybavení školy, ale cesta
společného budování školy „hlavou i rukama“, která nabízí široké možnosti
učení, vzdělávání a výchovy. Ne nadarmo je v názvu školního
vzdělávacího programu slovo Cesta.
Nejlepší
na tom je, že se bavíme o veřejné škole sídlištního typu na okraji Prahy,
kterou absolvovaly všechny tři naše děti. Česká školní inspekce na škole kromě
jiného oceňuje vzdělávání ve věkově smíšených skupinách, podporující přirozenou
komunikaci žáků a vrstevnické učení. Už řadu let škola nestíhá uspokojovat
zájmy všech rodičů spádového obvodu, natož rodičů ze širšího okolí.
Proč
takto nevypadá většina českých škol? Proč je podle ČŠI v Česku dominantně
nejrozšířenější souvislý výklad učitele u tabule? Odpověď je
nasnadě – pedagogické inovace se v Česku šíří zpropadeně pomalu. To,
o co usiloval náš nejcitovanější pedagogický guru J. A. Komenský před
čtyřmi staletími, ještě nedorazilo do nejbližší veřejné školy od vašeho
bydliště.
Dobrou
zprávou je, že se ledy hýbou, za což – výjimečně – klimatická změna nemůže. Pedagogických změn ve
školách nelze docílit jedním, byť rozsáhlým opatřením, ale souborem mnoha
vzájemně provázaných opatření. A ty jsou teď tady,
byť si toho málokdo všiml.
Probíhající
reforma pregraduální přípravy učitelství na vysokých školách má
zajistit, aby se všechny fakulty připravující učitele soustředily na ty
nejdůležitější pedagogické dovednosti, které u začínajících učitelů
očekáváme. Jedná se například o reflexi výuky, poskytování zpětné vazby žákům
a jejich hodnocení nebo vnímání profesního sebepojetí
a duševního zdraví učiteli.
Aktuálně
zpracovávají zástupci kateder napříč Českem 27 oborově specifických
kompetenčních rámců, které doplňují loni schválený a konsenzuálně
přijímaný kompetenční rámec absolventů učitelství. Už by nemělo záležet, jestli
učitel zeměpisu absolvoval fakultu v Liberci, nebo Ostravě, oba by měli
projít stejně zaměřenou a obdobně náročnou přípravou. Ještě nedávno to
rozhodně nebylo samozřejmostí.
Ve
snaze připravovat učitele pro reálný pedagogický terén na školách mění MŠMT
rámcové požadavky na studijní programy učitelství tak, že fakulty musejí do
přípravy učitelů zapojit násobně více řízené a reflektované pedagogické
praxe. Explicitně jsou také vyjmenovány tzv.
deficitní aprobace, které budou podpořeny kontraktovaným financováním.
Výsledkem by mělo být více absolventů učitelství informatiky, fyziky, biologie
či chemie, tedy těch předmětů, jejichž učitelů se školám zoufale nedostává.
Příprava
nových učitelů musí probíhat i v terénu, tedy s žáky ve třídě. Proto
se pilotuje pozice provázejícího učitele, který má na škole na starosti
pedagogické praxe studentů učitelství. Provázející
učitel je ve spojení s fakultou, kde se vzdělává podle stanoveného
standardu a je ve spojení s dalšími vysokoškolskými pedagogy, kteří
na fakultě studenty učitelství připravují. Po nástupu na základní či střední
školu je každému začínajícímu učiteli přidělen uvádějící učitel, který jej
během dvouletého adaptačního období metodicky vede.
Od září
2025 mohou školy začít vyučovat podle nového školního vzdělávacího
programu (ŠVP). Ačkoli již stávající rámcový vzdělávací program (RVP), na
základě kterého školy vlastní ŠVP vytvářejí, nebyl inovativními školami vnímán
jako omezení v zavádění změn, nový RVP možnosti upravit ŠVP podle vlastních
představ ještě více rozšiřuje. Například učební plán má méně pravidel
a stanovení časové dotace pro výuku jednotlivých předmětů je nyní více
v rukou ředitele dané školy.
Připravované
modelové ŠVP budou moci využít ty školy, pro které je tato příležitost zatím
příliš velkou výzvou. Pro učitele se připravuje široká nabídka vzdělávání,
konzultací a poradenství, nových učebnic nebo například tří tisíc
otevřených digitálních vzdělávacích materiálů rozvíjejících očekávané výsledky
učení stanovené novým RVP. Ten by měl být zaměřen méně na vědomosti a více
na to, jak je v praxi uplatnit, tedy na tzv. kompetenční učení, ke kterému
má vše směrovat.
Že
měnit RVP úspěšně dovedeme, jsme si vyzkoušeli u tzv. malé revize RVP.
Přeměna pojetí informatiky zaměřená na informatické myšlení a rozvoj
digitálních kompetencí žáků ve všech ostatních předmětech sklidila nebývalý
úspěch: dvě třetiny základních škol podle tohoto RVP začaly vyučovat během let
2021 až 2023, tedy v době, kdy to ještě nebyla jejich povinnost. 85 %
ředitelů škol podle tematické zprávy ČŠI označilo na konci roku 2024 tuto
revizi RVP za přínosnou. Zásadní podíl na tom má široké a z hlediska
formátů pestré vzdělávání učitelů a ředitelů škol, které od uvedení
nového RVP realizoval online, na konferencích i přímo ve školách NPI.
Chceme-li,
aby výše popisované změny školy skutečně uchopily za pačesy, potřebujeme ve
školách pedagogické lídry. Takové ředitele škol, kteří dělají vše pro to, aby
ve škole každé dítě naplno využilo svůj potenciál. Starání
se o budovy, dodávky tepla, chod školní jídelny může ředitel delegovat na
někoho jiného, jeho prvotní role spočívá v péči o žáky a učitele
a v permanentním ověřování úspěšnosti tohoto dopadu. Za tímto účelem
připravilo MŠMT vizi systému a podpory vedení škol, ve které proměňuje
několik dosavadních přístupů. Například kvalifikační studium pro budoucí
ředitele škol se ze 100hodinového kurzu protáhne na více než dvojnásobek, bude
realizováno po vzoru pilotního programu NPI, který v dvouletém běhu Lídr
školy absolvovalo 72 účastníků, kteří se v něm rozvíjeli zejména
v pedagogickém lídršipu. Vysoce pozitivní přijetí od absolventů utvrzuje
v tom, že se podařilo trefit hřebíček přímo na hlavičku. Nově bude mít každý nový
ředitel zkušeného mentora, zajištěno bude jejich síťování a rozvoj
prostřednictvím regionálních a profesních komunit pedagogických lídrů.
Zařídit
do každé školy přírodní zahradu, podobnou té, ve které tráví výuku moje děti,
by zase takový problém být nemusel. Aby se ale zásadně proměnil přístup všech učitelů
k dětem, vyžaduje více provázaných opatření, která postupně reformují
systém veřejného školství. Popis změn výše dává ale tušit,
že stojíme na prahu něčeho opravdu velkého, co tady dosud v tomto komplexu
nebylo. Většina zmíněných změn je už v běhu, další těsně před spuštěním.
Tak to pojďme dotáhnout, zkušenosti i potenciál na to máme.
0 komentářů:
Okomentovat