Markéta Hronová: Kde ušetřit ve školství? Zrušme Cermat nebo školní inspekci, navrhují někteří politici

pondělí 16. června 2025 ·

Školství potřebuje investice, ale někde by se dalo i ušetřit. Podle analýzy PAQ Research třeba na snížení neúspěšnosti při dokončování základních, středních či vysokých škol nebo na financování soukromých škol. Zástupci politických stran v předvolební debatě organizace Učitel naživo a Hospodářských novin navrhovali i třeba zrušení Cermatu, který připravuje přijímací zkoušky a maturity, nebo České školní inspekce.

 

Zdroj: Hospodářské noviny 11. 6. 2025

 

„Zrušil bych Cermat i Českou školní inspekci, nicméně roli zjišťování výsledků ve vzdělávání potřebujeme zachovat. České školství nejvíce trpí tím, že nevíme, jak kvalitně jednotlivé školy učí,“ uvedl v debatě bývalý ředitel Cermatu Miroslav Krejčí, který přijal pozvání za stranu Motoristé sobě na poslední chvíli jako náhradník. O tom, zda bude za stranu kandidovat, zatím nemá jasno.

 

Krejčí se také shodl s Janem Břížďalou (Piráti) v kritice Středního článku podpory, což je uskupení pro každý kraj, které má školám pomáhat s byrokracií. „Je to přesně ukázka toho, jak se problémy řešit nemají. Pokud školy nezvládají administrativu, není řešením zaměstnávání dalších lidí ve středním článku podpory, kteří jim s ní budou pomáhat, ale odbourání administrativy,“ uvedl Břížďala. Raději by byl pro zřízení místní školské samosprávy, která by přebrala zátěž zřizovatelů, řešila technické věci a metodicky vedla ředitele.

 

S tímto návrhem ale nesouhlasil Jan Berki za STAN. „Ve chvíli kdy budeme jinou institucí snímat ze zřizovatelů – starostů – jejich odpovědnost, tak se stane to, že přestanou být se svými školami spojeni.“

 

Krejčí také zmínil, že Střední článek podpory by mohl nahradit většinu funkcí České školní inspekce. „Protože střední článek chce pomáhat ředitelům a inspekce je kontrolovat. Mohlo by se to spojit a ten, kdo školám pomáhá, by jim rovnou i řekl, jak to mají dělat dobře. Nemusel by tu být dráb, kterého školy nemají rády.“

 

Inspekce je i podle Břížďaly na zrušení – protože podporu škol dělá i Národní pedagogický institut, testování zase Cermat a „inspekční činnost, která probíhá jednou za pět let, je pro ředitele k ničemu“.

 

Peníze by se podle organizace PAQ Research daly ušetřit také zavedením společenství obcí, která by zřizovala školy a mohla by spolupracovat při jejich správě. Úspory odhadla na tři až čtyři miliardy ročně. „Vnímám to jako velkou příležitost i pro učitele, mohli by pendlovat mezi školami, vyhnuli by se díky tomu syndromu vyhoření. Každý zřizovatel by si namodeloval školu, která by odpovídala podmínkám v jeho oblasti. Je to cesta, jak se dostat z krize a také to celé ufinancovat,“ uvedla poslankyně ODS Renáta Zajíčková která v debatě reprezentovala koalici Spolu.

 

Připomněla ještě úspory díky zrušení školních odkladů a souhlasí také s tím, že by bylo ekonomicky výhodné omezit neúspěšnost dokončování jednotlivých stupňů škol. 

 

Ministerstvo školství chce ušetřit také slučováním škol – ty, které mají méně než 180 žáků, by měly mít jen jednoho zřizovatele. Úřad tento návrh předložil v novele zákona, kterou se nyní bude zabývat Senát. S tím ale nesouhlasí Zdeněk Kettner z SPD: „Vycházím z vlastní praxe. Pokud by to zůstalo na úrovni sdíleného ekonoma, dobře, ale když budeme rušit řídící pozice a budeme mít jednoho centrálního ředitele, je to cesta špatným směrem.“ Každá škola byť třeba v jednom městě, má podle něj jiné potřeby a jen ředitel přesně ví, co jeho žáci potřebují.

 

Exministrovi školství za ANO Robertu Plagovi se nelíbí provedení celého návrhu na slučování škol – určitě by nedával hranici 180 žáků, nechal by to na individuálním posouzení podle místních podmínek.

 

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger