Ze školy rovnou na fotbal, kytaru, aerobik nebo výtvarku. Jednou z výzev začátku školního roku je pro mnohé rodiče poskládat týdenní rozvrh svých dětí tak, aby se po vyučování mohly věnovat svým zájmům, stíhaly se připravovat do školy a měly přitom čas i na odpočinek a spontánní hru s kamarády. Míru organizovaného a neorganizovaného programu volí každá rodina podle svých vlastních kritérií a tím hlavním zůstávají preference samotných dětí. Často ale hraje roli i cena a dostupnost kroužků, ambice rozvíjet nadání dětí a někdy také strach, aby neskončily celé odpoledne na telefonu nebo na tabletu.
Zdroj: Hospodářské
noviny 12. 8. 2025. Článek byl publikován ve speciální příloze HN Zpátky do školy
Podle
výzkumu Sociologického ústavu AV ČR o volném čase dětí staršího
školního věku mají české děti ve věku 11–15 let ve všední den obvykle
dvě až šest hodin volného času, kdy nejsou ve škole, nespí a nevěnují
se domácím úkolům. Nejraději ho tráví sportem a pohybovými aktivitami,
u dívek se pak mezi oblíbenými činnostmi objevuje komunikace
s kamarády a kamarádkami, výtvarné činnosti, čas strávený
na internetu či sociálních sítích a čtení.
Chlapci
oproti tomu více preferují hraní počítačových her, jako svou oblíbenou
volnočasovou aktivitu to v průzkumu uvedla téměř polovina dotázaných.
V průměru stráví žáci druhého stupně základních škol nebo jejich
vrstevníci z víceletých gymnázií na počítači, mobilu nebo tabletu
ve všední den dvě a půl hodiny, o víkendu čtyři. Přesto ale
studie ukazuje, že kromě elektroniky děti stále vyhledávají sportovní aktivity
a setkávání s kamarády v nevirtuálním světě, například právě
v kroužcích zájmového vzdělávání.
Některé
až moc. Týdenní program mnohých školáků je podobně nabitý jako diáře jejich
rodičů, a psychologové proto opakovaně doporučují ubrat z přehnaného
množství aktivit a dopřát si také čas na úplné volno. Jednou
z důležitých věcí, kterou by se děti – ale i dospělí – měly
naučit, je totiž organizovat si volný čas samy. A naplnit ho činnostmi, které
jim přinášejí radost, odpočinek a rozvoj jejich talentů.
Dobrý
kroužek dělá vedoucí
V oblasti
volnočasové pedagogiky je Česko unikátní. Zatímco v jiných státech se
o volný čas dětí starají zejména neziskové organizace a soukromé
firmy, v tuzemsku je zájmové vzdělávání zakotvené v zákoně
a systémově podporované státem prostřednictvím školních družin, klubů
a středisek volného času, která zahrnují domy dětí a mládeže. Síť
těchto institucí má podporu krajů a obcí, což kroužky zpřístupňuje široké
veřejnosti za dostupné ceny, případně pomáhá těm, kdo si je
z finančních důvodů nemohou dovolit.
„Systém
středisek volného času se u nás udržel na rozdíl od mnoha jiných
postkomunistických zemí a podle mě je to velká výhra. Jsou to organizace,
které mají profesionální pedagogické vedení, stojí na práci dobrovolníků
a doplňují se s nabídkou neziskovek a komerčních subjektů.
Důkazem toho je třeba Celostátní velká výměna zkušeností, kde se pravidelně
setkávají instruktoři, pedagogové a vedoucí z různých organizací a obohacují
se navzájem,“ říká expert na zájmové vzdělávání Milan Appel, který stál
třicet let v čele brněnských Lužánek, největšího střediska volného času
v Česku. Kromě toho se Appel věnuje vzdělávání učitelů, ředitelů
a vedoucích pracovníků, za svůj celoživotní přínos neformálnímu
vzdělávání byl v roce 2020 uveden do síně slávy ceny EDUína.
Jedinečnost
českého volnočasového sektoru vidí Appel i v tom, že je více
pedagogický než sociální. Jinými slovy, zaměřuje se především na zájmové
vzdělávání, a ne na prevenci rizikového chování, jak je to obvyklé
v jiných zemích. „Například v Německu je síť volnočasových středisek
taky velmi dobrá, ale investuje se tam primárně do prevence kriminality,
protože to je pro stát levnější než represivní systém. U nás oproti tomu
je cílem těchto organizací rozvíjet děti v různých oblastech, učit je
spolupracovat a stávat se lepším člověkem. A to se státu stoprocentně
taky vyplatí,“ podotýká Appel.
Kromě
středisek volného času nabízí kroužky řada dalších institucí, od sportovních
klubů přes základní umělecké školy a neziskové organizace až
po soukromé firmy. Pro kvalitu kroužku je ale více než zastřešující
organizace důležitá osobnost vedoucího. „Středisko může mít dobrou nebo špatnou
pověst, ale klíčové je stejně to, kdo a jak danou aktivitu vede. Děti
nakonec nechodí do střediska, ale chodí ke konkrétnímu vedoucímu
na konkrétní kroužek,“ připomíná Appel. Zda kroužek zaštiťuje kraj,
neziskovka nebo firma, není pro kvalitu zájmové činnosti důležité a stejně
tak o ní nic nevypovídá její cena. „Mnozí vedoucí dělají skvělé kroužky
úplně zadarmo. Jsou to třeba tátové, kteří trénují na dědině mladé
fotbalisty, protože mezi nimi mají synka, a pak u toho zůstanou
i poté, co jejich kluk vyroste,“ dodává expert.
Místo
dramaťáku youtubering
Pomyslná
hitparáda nejvyhledávanějších kroužků se v posledních desetiletích příliš
nemění a nehnul s ní ani covid. Na horních příčkách u kluků
stále dominují míčové sporty, robotika, skauting nebo turistika, u dívek
je to zase keramika, tanec, jezdectví nebo výtvarka. Speciální kategorií je pak
hra na hudební nástroje a výuka cizích jazyků, kde obvykle hraje
větší roli motivace rodičů.
Přesto se
v posledních letech dají pozorovat určité trendy, zmenšuje se například
zájem o divadelní a sběratelské kroužky a roste naopak obliba
fotografování a videotvorby. Objevují se také stále nové kroužky věnující
se digitálním technologiím. Dům dětí a mládeže v Písku už třeba
nabízí kroužek zaměřený na práci s umělou inteligencí, podobnou
aktivitu otevírá i DDM Ústí nad Labem, který v rámci projektu
RUR – Region univerzitě, univerzita regionu – zve děti
i do kroužku 3D tisku a 3D modelování. „Když děti znají
možnosti umělé inteligence a samy si vyzkoušejí vytvořit třeba video
pomocí AI, tak si díky tomu uvědomí, jak snadné je naletět v online
prostředí na nepravdivé informace. Má to tedy přesah
i do mediální gramotnosti,“ je přesvědčen Appel.
S umělou
inteligencí zároveň pracují i vedoucí. Pomáhá jim vytvořit motivační
materiály nebo přizpůsobit komunikaci různým věkovým kategoriím účastníků.
Je tedy
zřejmé, že zájmové vzdělávání se novým technologiím nevyhýbá a neklade si
výlučně za cíl dostat děti od mobilů a počítačů co nejdál.
Přesto je podle Appela zdravé, aby kroužky dětem cíleně poskytovaly alternativu
k digitálnímu světu, do kterého mají tendenci ve volném čase
utíkat. „Snahou volnočasové pedagogiky by mělo být motivovat děti k tomu,
aby žily reálný život s reálnými kamarády v reálném čase
a využívaly k tomu všechno, co je krásné, především přírodu,“
zdůrazňuje.
Důležité
je také to, aby se účastníci zájmových aktivit nestávali jen konzumenty, kteří
očekávají, že je někdo bude bavit. „Nejde o to, abychom dětem vymysleli
dokonalý program, ale spíše o to, aby se naučily zorganizovat si volný čas
rozumně samy,“ říká Appel s tím, že vymyslet si společnou zábavu dokážou
už velmi malé děti.
Zažít
společný úspěch
Děti,
které se v kroužku naučí být aktivní a spoluvytvářet program,
případně fungovat ve skupině vrstevníků a radovat se
ze společného úspěchu, si do života odnesou důležité kompetence,
které jim rodina ani škola mnohdy nedá. Ve školních kolektivech jsou žáci
navzdory prosazujícím se moderním didaktickým metodám stále většinou vystaveni
kompetitivnímu prostředí, kde se úspěch jednotlivce poměřuje s úspěchem
ostatních a nevede ke sdílené radosti ze vzdělávání. Kroužek tak
pro děti může být jedinečným místem, kde rozvíjejí svůj talent bez tlaku
na výkon a kde zažívají přátelské vztahy s kamarády, kteří
nejsou jejich konkurenty.
Příkladem
tohoto přístupu je cirkusová pedagogika, která si získává v Česku stále
větší popularitu. Jejím průkopníkem byla před dvaceti lety dětská cirkusová
škola LeGrando, která se inspirovala v Německu a začala
na Brněnsku pořádat kroužky, workshopy, tábory a výukové programy
zaměřené na cirkusové umění. V tomto oboru však nejde jen
o výcvik artistických dovedností, důraz se tu klade také na společnou
tvorbu, využití rozmanitých talentů ve skupině, vzájemnou podporu
a osobnostní růst.
„V cirkusu
spolupracují starší s mladšími. Ne proto, že to jde, ale protože je to
vlastně téměř nutnost. Každý se věnuje jiné disciplíně, někdo jezdí
na jednokolce, někdo žongluje, někdo je vzdušný akrobat… a někdo taky
moderuje nebo odnáší rekvizity, každý člen souboru tam má své místo,“ popisuje
dynamiku cirkusové pedagogiky Appel. Sdílená je pak i radost
z vydařeného představení a chuť k dalšímu překonávání svých
hranic.
Propojování
různých věkových kategorií a vytváření mezigeneračních vztahů je podle
Appela výzvou, kterou by volnočasový sektor mohl do budoucna rozvíjet víc.
Mnohá střediska volného času už dlouho provozují kroužky bez věkového omezení,
kde se například do keramické dílny může přihlásit desetileté dítě
i sedmdesátiletý senior. „Hodně aktivit umíme nabízet tak, že nezáleží
na věku. Když jsme si v Lužánkách pořídili včely a otevřeli jsme
včelařský kroužek, tak tam chodili dvanáctiletí kluci společně
s třicetiletými dámami. Přirozeně si tam při práci povídali a nutně
tak docházelo ke vzájemným interakcím,“ popisuje Appel.
Volnočasové
organizace ale pořádají i zážitkové programy přímo určené babičkám
s vnoučaty, otcům se syny a podobným cílovým skupinám napříč
generacemi.
„Kroužková
chudoba“ dětem škodí
Zájmová
činnost dětí může být kromě zábavy také nezanedbatelnou položkou
v rodinném rozpočtu. Ceny kroužků se liší u různých oddílů, škol
a klubů a také podle frekvence tréninků či lekcí. Nicméně, výdaje
na jednu sportovní, výtvarnou nebo hudební aktivitu dítěte se ročně
pohybují kolem čtyř až šesti tisíc korun, v případě individuálních lekcí
nebo drahého materiálu mohou být i výrazně vyšší. Další náklady pak může
představovat nákup potřebného vybavení nebo příspěvky na soutěže
a závody.
Zaplatit
dětem kroužky proto může být problém pro aktivní rodiny s více dětmi, ale
také pro domácnosti, které se už tak potýkají s příjmovou chudobou,
volnočasové aktivity jsou pro ně zbytným výdajem. Odborníci ale varují, že bez
kroužků hrozí dětem větší riziko sociálního vyloučení a snižuje se také
jejich potenciál budoucího kariérního uplatnění.
Podle
platformy pro inkluzivní vzdělávání Zapojme všechny, kterou zastřešuje Národní
pedagogický institut, se „děti se sociálním znevýhodněním až na výjimky
žádné zájmové činnosti nevěnují, což je limituje při rozvíjení možných talentů,
schopností a dovedností.“
Velké
téma je to v případě cizinců, kterým účast na volnočasových
aktivitách zásadním způsobem usnadňuje integraci do české společnosti.
Vzniká proto řada programů, které ohroženým rodinám pomáhají zájmovou činnost
financovat, například projekt Darujeme kroužky dětem, který organizuje Česká
rada dětí a mládeže za podpory MŠMT, a řada nadací
a soukromých dárců.
Podporu
zájmového vzdělávání nabízí také mnoho zaměstnavatelů, zdravotní pojišťovny
i samotná volnočasová střediska, která mají obvykle k dispozici
sociální fond pro pomoc těm, kdo by si jinak nemohli kroužky dovolit.
Nedostatek
financí by díky tomuto systému neměl být pro žádné dítě překážkou, aby
ve svém volném čase mohlo navštěvovat alespoň jeden kroužek. „Úplně
nejobecnějším posláním těchto aktivit je, aby si každé dítě našlo to,
v čem je šťastné. A úmyslně neříkám, v čem je dobré, ale
v čem je šťastné,“ dodává Appel.
0 komentářů:
Okomentovat