Učí sice dějepis a společenské vědy, ve své výuce ale klade důraz na mezipředmětové vazby. „Neučíme se pouhá fakta, ale i vnímat souvislosti,“ říká Venclík, který v letošním ročníku ceny Global Teacher Prize Czech Republic došel až do finále. Žáky pražského gymnázia Nový PORG i studenty učitelství na Univerzitě Karlově vede k hledání vlastních otázek, práci s chybou a schopnosti reflektovat, a to v bezpečném prostoru.
Zdroj: EDUin
8. 8. 2025
Do ceny GTP CZ Davida Venclíka nominovalo značné množství žáků i kolegů. O to větší pro něj bylo překvapení, když se o tom dozvěděl – podařilo se jim před ním nominaci utajit. „Beru to jako krásnou zpětnou vazbu, takový vánoční dárek,“ říká. Nejvíc ho ale potěšilo, že žáci v nominaci oceňovali, že si z hodin odnášejí zejména souvislosti. Ať už jde o exkurzi na Šumavu nebo práci ve třídě, nejdůležitější jsou pro něj „aha momenty“, když si žáci na věci přijdou sami. „Výuku nevnímají jako uzavřený soubor informací, ale jako odrazový můstek dál, jako něco, co jim otevřelo další okna. A to je moc krásné slyšet,“ dodává.
Ve výuce často propojujete dějepis s etikou nebo aktuálními společenskými tématy. Proč si myslíte, že je to důležité?
Diskuze o historii i etice žákům slouží
ke komplexnějšímu pochopení současnosti a utváření jejich morálního
kompasu. Snažím se podporovat překračování hranic předmětů a oborů,
protože to důležité se podle mě vždy děje „na jejich švu“. Učitel má být žákům
v každé vyučovací hodině zároveň schopen vysvětlit, proč je dané téma,
otázka nebo aktivita pro člověka 21. století aktuální a smysluplná.
Když jsem
například učil osmáky a věnovali jsme se průmyslové revoluci, nebylo to
v tu chvíli prostě téma, které by jimi přirozeně rezonovalo. Potřebují se
bouřit, zamilovat se, hledat vlastní cestu, a to je v pořádku. Hodinu
jsem proto postavil jinak. Začali jsme u umělé inteligence
a diskutovali o tom, co přináší, čeho se obáváme a co nás na ní
fascinuje. A pak jsme to porovnávali s dopadem parního stroje, jak
proměnil společnost, vztahy, média nebo přírodní podmínky. Zkoumali jsme to
pohledem různých lidí: továrníka, dělníka, manželky dělníka, politika, kněze.
A tam se ukázalo, že i tehdy lidé reagovali s obavami nebo
nadšením, podobně jako dnes. Žáci si potom kladou různé etické otázky,
i když třeba trochu jiným jazykem. To může být příklad silného momentu,
který potřebuji najít, abych ve třídě otevřel skutečný dialog.
Jsem
přesvědčený, že výuka má stát na velkých otázkách. Když do hodiny vložím
takovou, která zajímá mě i 28 teenagerů, kteří se mnou ve třídě sedí, tak
je vyhráno. Máme důvod tam být, máme nějakou spontánní energii a chuť se
spolu snažit tu otázku nějak rozluštit.
Dál
přemýšlím o tom, jak hledat odpovědi – jestli si budou sami něco hledat
v knihovně, jestli dostanou tablety, a tak dále. Snažím se být ale
velmi opatrný vůči používání telefonů. Ne proto, že bych chtěl být staromilec,
ale protože odvádějí pozornost. Je vidět, že míra rozptýlenosti je kvůli nim
veliká. Čím dál více přemýšlím o psychohygieně na sociálních sítích, jak
k ní přistoupit.
Pak přichází na řadu zdroje. Z 99,9 % případů jimi ale nejsou učebnice. Beru je jen jako jeden z mnoha zdrojů, který mi dává rámec, zdroje však sbírám všude možně. A ne všechny jsou akademické, můžou to být písničky, reklamy, komiksy, rozhovory či hudební klipy. Když jsou opatřené dobrými otázkami a uchopené s rozmyslem, mohou být minimálně stejně hodnotné jako jakýkoliv učebnicový text.
Jistě, například každá písnička je zatížena nějakým historickým kontextem, ve kterém vznikla. V tomto souzníte se spolufinalistou ceny GTP Ondřejem Nejedlým, se kterým jste byl nedávno i v podcastu. Bavili jste se zde také o práci s chybou. Jak o ní přemýšlíte?
Práce s chybou je pro mě naprosto zásadní. Když to vezmu zeširoka: každá hodina je vlastně společné dílo, které tvoříme. A to dílo potřebuje podporu, prostor, lešení. Bezpečné hřiště, kde se mohou dít chyby, kde nejsou hned sankcionované nebo oznámkované, a je možné zde dílo postupně zlepšovat a vybrušovat.
Přirovnávám to k autoškole. Když sednete za volant
poprvé, nejdete rovnou do provozu. Jedete na opuštěné parkoviště, kde si jízdu
zkoušíte a děláte plno chyb. Nehrozí zde ale srážka, je to prostor, kde
můžete zkoušet, chybovat. Zkoumat bez přílišného ovládnutí stresem nebo
emocemi. Snažím se takové bezpečné parkoviště ve výuce vytvářet. Zároveň se ale
musíme nějak posouvat. Musím tak žákům dát takovou zpětnou vazbu, která je
povede k tomu, aby se chyby už neopakovaly nebo aby si uvědomili, kde je
třeba jinak pouštět pedál. Dosahujeme toho skrze pilování kritického myšlení,
analýzy pramenů či argumentačních schopností.
I vy sám ve výuce otevřeně reflektujete vlastní chyby.
Svou výuku považujete tak trochu, jak jste jednou řekl, za sociální experiment.
Jak s tím pracujete? Máte pocit, že je u nás pořád tlak, aby učitel
„nevypadal, že něco nezvládl“?
Jsem si vědom toho, že chyby dělám, někdy děsivé
chyby. Když ale žáci vědí, že vím, že dělám chyby a přiznám to,
spolupracuje se mi s nimi líp. Nedávno jsem třeba zadal esej, která měla
jasně dané fáze. Jenže jednu z těch fází jsem zapomněl vybrat
a zkontrolovat. Část třídy si dala velkou práci a byla proto
zklamaná, někteří si oddechli, že jsem to přehlédl. Když mi to došlo, musel
jsem se omluvit, posunout termíny a celý projekt upravit. Nevnímal jsem
však mezi nimi napětí, vzali to dospěle. Pro ně to může být i v něčem
formující – že nejsem učitel, který by lpěl na nějaké formální autoritě své
osobnosti.
Vzpomínám si na situaci z didaktického semináře,
který učím na Pedagogické fakultě. Řešili jsme, co jim jako budoucím učitelům
i jejich žákům přinášejí a berou testy. A jedna studentka řekla:
„Mně testy přinášejí hrozný stres.“ Vysvětlila, že když opraví test, žáci
přepočítávají body, hledají chyby a chodí se hádat a polemizovat
o známce. Že už nejde o to správně odpovědět na otázky, ale
o vítězství v souboji s učitelkou. Další student se jí zeptal,
jak s žáky tedy pracuje s chybou, když oni tak přísně hodnotí tu
její. Bylo pak velmi dlouhé ticho. Jí najednou došlo, že tu atmosféru vlastně
vytvořila sama. Na své žáky byla přísná, lpěla na detailech, chybu brala velmi
kompetitivně, a tím z testu udělala bitevní pole. Najednou už to
nebylo o testu, který by dával zprávu o tom, kam se žáci posunuli,
ale cíl učiva se posunul k tomu, jakým způsobem vyzrát na paní učitelku.
Škola je podle mě místo úžasných projektů
a zvídavých bytostí, kde se řeší nesmírně zajímavé badatelské otázky. Když
někdo řekne, že to někde neplatí, není to pravda. Jen ty projekty nevymýšlejí
učitelé, ale žáci. Když je nezaujme, co jim nabídnu, vytvoří si vlastní
projekt. A ten může být neuvěřitelně živý a smysluplný – jen zrovna
nesouzní s cíli výuky učitele.
Třeba v osmé třídě si žáci během hodiny pořád
posílali lístečky. Nejprve mě to štvalo, ale pak jsem to přetavil v to, že
jsme celou další hodinu pracovali se Skautskou poštou z roku 1918. Jejich
touhu předávat si zprávy jsem využil a přenesl do historického kontextu.
Bylo to funkčnější než moje „chytře vymyšlená“ badatelská lekce o legiích,
kterou jsem si původně naplánoval, protože oni v tu chvíli prostě chtěli
dělat něco jiného. Hledám cesty, jak jejich aktivitu a energii zapojit do
toho, co probíráme.
Vaše přesvědčení tedy je, že nejde učit všechny
individuální osobnosti stejně?
Ano, ani různé skupiny. Je důležité mít tykadla
a sledovat, co se ve skupinách děje. Někdy se může zdát, že něco
nefunguje, ale třeba to jen potřebuje čas. Stačí pozorovat a hledat jiný
vhodný moment nebo naladění.
Hodně pomáhá i sdílení. Podívat se do hodiny
k jiným kolegům, popovídat si o tom, co a jak dělají, protože
mají také své zkušenosti. Když školní kultura umožňuje běžně si chodit navzájem
do hodin – ne na kontrolu, ale pro inspiraci – tak to může být obrovsky
přínosné. Najednou vidíte ty samé žáky úplně jinýma očima.
Často přetrvává názor, že pedagogické vzdělání je velmi
teoretické a nepřipraví na reálný život ve třídě. Jak tedy připravit
studenty učitelství na realitu výuky?
Tuto otázku si kladu pořád dokola,
a v rámci týmu na katedře didaktiky o tom často diskutujeme. Sám
jsem si z didaktiky během studia odnesl to, co mi tehdy přišlo zajímavé,
ale dnes vidím, že to tehdy moc nemířilo k aplikovatelnosti.
Snažím se svůj přístup postavit na nedogmatismu.
Nepředávám studentům žádné „zaručené návody“, protože výuka je vždy situační
a kontextuální. Ve zpětné vazbě pak studenti někdy oceňují, že jim
nepředkládám definice nebo vzory, jak to dělat správně, ale že sdílím své
vlastní zkušenosti a situace z praxe – a nechávám je to hodnotit
a diskutovat o tom. V seminářích hodně pracujeme
s konkrétními kazuistikami. Ukazuji jim třeba, samozřejmě se svolením
žáků, anonymizované eseje s chybami nebo popisuji reálné výukové situace,
ať už dopadly dobře, nebo ne. Studenti pak odcházejí na praxe do škol
s určitým filtrem, který jim pomáhá se dívat na školní realitu trochu
expertněji. Nejen stylem „ta hodina mě bavila“ nebo „učitel mluvil zajímavě“,
ale pozorují interakce, komunikaci a atmosféru ve třídě, a zároveň
také výsledky vzdělávání a důkazy o učení. Mají s sebou
observační formuláře, podle nichž hodinu pozorují. Někteří si taky zkusí hodinu
odučit sami, někdy i v tandemu s konkrétním učitelem. Velmi
důležitá je i následná reflexe. Sednou si s učitelem
a rozebírají, co vnímali a proč.
Myslím si, že tento přístup pomáhá posouvat hodnotu
teorie do praktické roviny. „Umažou si ruce od oleje“ a pocítí pedagogické
řemeslo na vlastní kůži. Pak se k tomu vrátíme a systematicky to
reflektujeme. To považuji za dobrou cestu.
Snažíte se žákům ukázat i reálný přesah dějepisu. Už
přes deset let pořádáte tematické vycházky za historií a uměním. Jak
projekt vznikl? Napadlo by vás, že jej budete dělat dodnes?
Přiznám se, že vůbec. Projekt vznikl ve školní
jídelně na Novém PORGu, když jsem ve škole učil první nebo druhý rok.
Nastoupila nová vyučující výtvarné výchovy, povídali jsme si o dějinách
umění a o historii, a já dostal nápad zkusit začít dělat
vycházky společně. Ona nadšeně souhlasila, a tak jsme se setkali
u pomníku sv. Václava na Václavském náměstí na první vycházce s asi
dvanácti zájemci, z toho osm postávalo vzadu – nevěděli, co od nás čekat,
my také ne. Byli jsme oba zelenáči.
Postupně začalo chodit pravidelně poměrně dost lidí. Pak
jsem začal dělat vycházky sám, kolegyně šla svojí cestou – a já pak taky,
na pět let jsem PORG opustil a učil jinde. Vycházky jsem v té době
dělal jen občas, třeba jednou za rok. Když jsem se vrátil, znovu jsem je
rozběhl. Nyní je dělám již třetím rokem v kuse, mám za sebou osmnáctou
vycházku, a chodí už i sto osmdesát, dvě stě lidí. Je to takový malý
happening. Nechci ale, aby se někdo přihlašoval dopředu. Škola pronajme
sluchátka, rozdáme je, mám mikrofon, a na koho se sluchátka nedostanou,
stojí blíž ke mně. Přichází studenti, rodiče, kamarádi, cizí lidi, přijít může
kdokoliv. Někteří jsou tam třeba poprvé a vůbec nevědí, co čekat, jiní
chodí pravidelně. A pro mě je na tom skvělé, že prostě rádi přijdou ve
svém volném čase a sálá z nich nadšení.
Když se potkáte s místem s geniem loci, tak vás
napadají úplně jiné souvislosti, než když o něm jen čtete. Je to jiný žánr
přemýšlení. Vycházky se snažím dělat interaktivní – ne vyvoláváním, to
u dvou stovek lidí nejde – ale třeba pokládám otázky, lidi hlasují, čtu
úryvky z textů, ukazuju předměty, reaguji na dotazy, takže to má
i didaktické prvky.
Říkám si někdy, že jsme takoví pokračovatelé Aristotela,
který chodil se svými studenty na peripatetické procházky. Věřil, že mysl je
najednou úplně jinak nastavená a zjitřená, když nesedíte v místnosti,
ale jste venku na čerstvém vzduchu a vstřebáváte smyslové vjemy. Když jste
na nějakém místě, o kterém něco víte a jste empatičtí
a senzitivní, tak vám tato atmosféra může přinést nečekané dojmy.
Co vás vlastně přivedlo zpět na Nový PORG po pěti letech
pauzy?
Vrátil jsem se z mnoha důvodů. Je to pro mě
prostředí, kde jsou inspirativní učitelé i žáci. A hlavně je tu
všudypřítomné nadšení pro učení. Žáky baví se učit, objevovat. Když mě některý
z nich zastaví na chodbě a zeptá se: „Co budeme dneska dělat?“
A já řeknu: „Budeme se bavit o tom, co je pro ústavu důležité
a není v ní napsané.“ A on odpoví: „To zní skvěle, těším se,“ to
mě na výuce zde baví.
Další věcí je otevřenost a důvěra. Funguje tu skvěle
studentská rada, žáci zde mají reálný vliv na podobu školy. Sami si například
navrhli a zrealizovali vlastní studovnu. Sehnali si rozpočet, zapojili
rodiče, přizvali designéry, a ano, pohádali se u toho. Ale i to
je součástí učení: naučit se vyjednávat, hledat řešení, reflektovat, co
fungovalo a co ne, a vytvořili si tak sami svoje místo na míru.
Je to takový ekosystém. Živý, provázaný organismus, který
cíleně kultivuje soft skills, prezentační dovednosti, schopnost řešit
konflikty, vyjednávat, pracovat v týmu nebo uvědomit si své silné
a slabé stránky. Shrnul bych to anglickou frází „learning by doing“. Učíme
se tím, že věci rovnou děláme, i když s chybami.
Ráda bych se vrátila k vašim dalším aktivitám.
Vycházky za historií a uměním určitě nejsou tím jediným projektem, který
vás za ta léta nadchl. Máte nějaký další?
V době pandemie covid-19 jsem se nadchl pro
natáčení podcastů. Když jsme byli doma, nebo jsme se vídali jen online, přišlo
mi to jako skvělý výukový nástroj. Sdílel jsem je s žáky jako doplněk
k výuce a pak jsme si o nich povídali. A podobně jako
u vycházek jsem i tady přemýšlel nad tím, co to vlastně je za žánr.
Co dělá podcast dobrým podcastem. Byla to skvělá zkušenost, na Spotify pořád
některé ty epizody visí – a občas, když si je zpětně pustím, říkám si, že
bych je měl zkusit zase někam posunout.
Dalším je pak spolupráce s kamarádem a kolegou
Miroslavem Slowikem. V rámci jeho projektu Didaktická dílna jsme během
covidu-19 objížděli školy a povzbuzovali je k mezipředmětovým
projektům. Aby se učitelé nebáli myslet napříč předměty, ne ve škatulkách
oborů: jen zeměpis, jen matematika. Byla to taková kreativní dílna jak pro
učitele, tak pro žáky. Témata jsme koncipovali tak, aby byla co nejotevřenější
– třeba hranice, dějiny nebo současnost Evropy.
Trošku jiný příklad téhož: když jsem byl součástí týmu
Školy da Vinci v Dolních Břežanech, žáci si zde sami navrhovali volitelné
projekty a pokud o ně byl zájem, seminář se otevřel. Někdy
s návrhem přišli i učitelé, což mě moc bavilo.
Jak to fungovalo?
Vyhlédl jsem si kolegyni nebo kolegu, přišel
s nápadem a vyzval je – metaforicky řečeno – k tanci na
tříměsíční projekt, ve kterém jsme se střetli třeba na poli biologie
a historie. Tak vznikl projekt Nahá opice s bioložkou
Mílou Píchovou. Zkoumali jsme člověka jako živočicha, jeho rituály, konflikty,
sexualitu, sociální uspořádání. Já z pozice kulturního antropologa či
historika, ona z pohledu bioložky.
Další projekt vznikl spontánně od žáků samotných. Protože
se kolem nich objevovaly různé konspirační teorie, požádali mě, jestli bych
neudělal seminář právě na toto téma. Přiznám se, trochu jsem to podcenil,
myslel jsem si, že obsahu bude tak na jedno odpoledne. Humorně jsme tomu
říkali Konspirační teorie a praxe. Výsledkem nebyly samozřejmě
trollí farmy, ale hluboká, multipředmětová analýza konkrétních konspiračních
teorií, ve které se prolínal dějepis s politologií.
Všechny tyto projekty spojuje
jedno – učení se jako kreativní experiment, dovolit si být kreativní
v mezích toho, že směřujeme z bodu A do bodu Z a máme
stanovené nějaké cíle. Myslím si, že je to energie, která může dodat výuce moc
hezký náboj.
___________________
David Venclík vystudoval obor učitelství dějepisu a základů společenských věd,
v rámci doktorského studia se soustředil na české a československé
dějiny.
Na Novém PORGu působil jako
učitel sedm let, po pětileté pauze se k výuce opět vrátil. Vyučoval také
na Gymnáziu Jaroslava Heyrovského, na Vyšší a střední uměleckoprůmyslové
škole v Praze a ve Škole da Vinci, ve které se stejně jako později
v Gymnáziu Duhovka podílel i na vedení školy.
Spolupracuje s Katedrou
dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, kde
vede kurzy didaktiky pro budoucí učitele dějepisu.
0 komentářů:
Okomentovat