Politika inkluze dětí se speciálními potřebami do běžné výuky se příliš nepovedla a způsobuje ve školách problémy. Shodují se na tom mladí kandidáti do sněmovny, včetně těch nejliberálnějších z hnutí STAN či Pirátů. Političtí experti na školství pro Echo24 řekli, že je potřeba systém změnit, mluví především o speciálních třídách a posílení pravomocí ředitelů škol.
Zdroj: Echo.cz
9. 8. 2025
Od září
2016 bylo zavedeno inkluzivní vzdělávání, které umožňuje, aby děti
se zvláštními vzdělávacími potřebami chodily do klasických základních
škol. A počet těchto dětí se neustále zvyšuje, učitelé si často
stěžují na zvýšenou zátěž a to, že snaha začlenit děti například
s problémy s chováním narušuje chod výuky. Podle výzkumu Univerzity
Jana Evangelisty Purkyně z loňského roku 65 % učitelů nevěří v přínos
inkluze. Podle dat CVVM z roku 2023 s jejím současným nastavením
nesouhlasí 80 % rodičů. Že se politika inkluze příliš nepovedla,
se shodují i mladí kandidáti do sněmovny v rámci seriálu
Echo24 Hlasy nové generace.
Předsedkyně
Mladých STAN Zdena Kašparová například pro Echo24 řekla, že podle jejího
osobního názoru je inkluze jeden z problémů v prevenci duševního
zdraví u dětí. „Já rozumím, proč se to udělalo, že šlo o snahu
integrovat děti do běžného života. Ale ta forma, skrze kterou
se k tomu přikročilo, podle mého názoru není úplně vhodná. Učitelé
se dostávají pod obrovský tlak, musí se najímat asistenti
a naopak část dětí musí čekat na zbytek, který je z objektivních
důvodů pomalejší a učitelé se jim musí intenzivně věnovat. To zcela
nepochybně nepomáhá duševní pohodě ani jedné z dotčených skupin,“ uvedla
Kašparová.
Také
mladý kandidát Pirátů Samuel Volpe připustil, že forma inkluze nebyla úplně
vhodná. „Já jsem měl na základní škole spolužačku, která měla asistenta
pedagoga, dříve existovaly speciální třídy, kde byli slabší žáci, ať už
mentálně, nebo fyzicky a teď máme inkluzi. Také si myslím, že se to
úplně nepovedlo. Je otázka do budoucna, co s tím. Máte třídu, kde je
30 žáků na základní škole, kde se nejvíce člověk formuje. Ta
třída je jeden celek a je potřeba v rámci těch rámcových vzdělávacích
plánů počítat s tím, že někdo je pomalejší, někdo rychlejší. Nemohu teď
říci, že se to má zase rozdělit do speciálních tříd, ale je potřeba
s tím do budoucna pracovat,“ řekl Echu Volpe.
Mladý
kandidát Motoristů sobě a lídr v Moravskoslezském kraji Matěj Gregor
pro Echo24 řekl, že by zrušení inkluze a vytvoření speciálních tříd
Česku extrémně prospělo. „Nemůžeme teď děti, které jsou zvyklé být
v nějakém kolektivu, zničehonic „odsunout“. Musíme znovu začít tvořit
infrastrukturu speciálního vzdělávání. Inkluze nyní funguje devět let
a až teď se projevila řada problémů, na které
se od začátku upozorňovalo, ale nikdo to tehdy nevyslyšel. Chtěli
bychom zavést speciální třídy, aby děti trávily čas o přestávce společně,
účastnily se třeba sportovních soutěží a bavily se v jedné
škole. Zároveň by však výuka pro studenty s poruchami učení probíhala
odděleně podle potřeb, bez oddělení prostoru,“ uvedl Gregor.
Podle něj
je potřeba zapracovat i na speciálních školách. „Je to důležité právě
pro děti s fyzickým postižením. Většina škol už je dnes
bezbariérových, takže lze potřeby dětí uspokojit i v běžné
škole, ale mohou být případy opravdu velmi těžkých fyzických postižení, kdy
není možné, aby dítě výuku absolvovalo v pro něj vyhovujícím prostředí.
Proto podporuji vznik speciálních škol, což je lepší a zároveň
i levnější, protože současná inkluze stála 40 miliard korun
za těch sedm, osm let a my jsme si spočítali, že systém speciálního
vzdělávání by mohl být až čtyřikrát levnější a vyhověl by úplně všem,
které současná podoba inkluze odstavila na okraj,“ uvedl Gregor.
Speciální
třídy i větší pravomoci ředitelům
Experti
velkých stran na školství pro Echo24 řekli, že řešením problému by
mohly být speciální třídy. Odbornice ODS Renáta Zajíčková pro Echo24
řekla, že nezvládnutá inkluze je dnes největší bolestí českého školství.
„Na tom se shodují učitelé napříč republikou. Před volbami
se probouzejí i politici a přibývá silných výroků – jen málokdo
ale přichází s reálným a funkčním řešením," řekla Zajíčková.
Školství
se podle ní proměnilo v kolos, který požírá desítky miliard
bez přidané hodnoty. „Řešením nejsou ani další desítky miliard
a armáda asistentů, ani návrat ke speciálním školám a zrušení
inkluze samotné… Proto jsem během svého mandátu spolupracovala se stovkami
učitelů a odborníků napříč regiony,“ uvedla Zajíčková s tím, že výsledkem
je návrh reformy 8+2.
„Její
součástí je nová architektura systému, která školskou infrastrukturu
a lidské zdroje využívá výrazně efektivněji: přenesením dnes již přežitého
9. ročníku do dvouletého rámce nižší střední školy
se na základních školách uvolní prostory, lidé i energie. Tento
logický krok umožní vznik speciálních průchozích tříd a školám nabídne
možnost pracovat s inkluzí flexibilně – ne ve všech, ale v jen
některých předmětech. Ne plošně, ale tam, kde je podpora opravdu potřeba,
bez negativního vlivu na výkon třídy jako celku. Takto to funguje
třeba ve Finsku – efektivně, klidně, důstojně,“ dodala Zajíčková.
Bývalý
ministr školství a lídr hnutí ANO ve Středočeském kraji Robert Plaga
se k tématu inkluze vyjadřuje dlouhodobě kriticky. „Během svého
mandátu jsem posílil financování ‚speciálních škol‘ a připravil změny
v systému asistentů pedagogů, které ale nebyly během těchto čtyř let
realizovány,“ uvedl Plaga s tím, že zrušení inkluze je možná „mediálně
vděčný, ale prázdný pojem“.
„Dlouhodobě
proto mluvíme o nutnosti zvýšit kompetence ředitelů a provést zásadní
revizi inkluze. Tedy přenastavit systém inkluze tak, aby byl skutečně
v nejlepším zájmu všech dětí. Tedy je to také o lepší práci poraden,
posílení podpory i kapacit škol speciálních,“ řekl Plaga. Učitelé podle
něj vidí děti šest až osm hodin denně, bylo by tedy dobré, aby ředitelé
škol měli možnost požádat například o odborný posudek, aby
se zjistilo, jestli dané dítě ve škole má být, nebo ne.
Expertka
hnutí STAN na inkluzivní vzdělávání Pavla Pivoňka Vaňková, která má sama
15 let zkušenosti s prací ve speciální škole, pro Echo24 řekla,
že preferuje řešení v podobě speciálních tříd pro děti
se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci klasické školy. „Máme
to i jako STAN v programu, že nepodporujeme speciální školy, jako to
bylo dřív, ale udělat speciální třídy. Děti se pak budou potkávat
na chodbách, v rámci volnočasových předmětů nebo v rámci výchov
a tak dále,“ uvedla Vaňková.
„Když jsem
učila děti se speciálními potřebami, tak bylo hezké vidět, jak
v kolektivu svých podobně a inteligenčně nastavených jedinců
rozkvetly. Inkluze v rámci běžných tříd byla dobrá myšlenka v tom
smyslu, že děti začaly vnímat odlišnosti. Ale něco jiného je inkludovat někoho,
kdo má tělesné postižení, což je úplně v pořádku. A něco jiného je,
když má někdo inteligenční hendikep nebo problémy s chováním. To pak
může narušovat jak atmosféru ve třídě, tak výuku,“ dodala Pivoňka Vaňková
s tím, že speciální třídy by byly v menším počtu studentů
s jinak sestaveným studijním plánem, výuka by byla obecně více
individualizovaná, což platí i pro talentované děti, které jsou
nadané v určitých oblastech. V rámci dané školy by mohl podle ní
tento systém přinést i úspory.
Místopředsedkyně
Pirátů Olga Richterová pro Echo24 řekla, že strana stojí za tím, že společné
vzdělávání je principiálně správná cesta a současně, že každé dítě má mít
adekvátní podporu a podmínky, které potřebuje, aby naplnilo svůj
vzdělávací potenciál. „Je zároveň důležité pochopit, co potřebují děti, rodiče
a ředitelé škol pro to, aby se jim v praxi dařilo co
nejlépe. Proto chceme vědět, co dalšího potřebují děti, rodiče i učitelé,
aby mohli učit pestrou třídu nebo se v ní učit, měli k tomu
dobrou podporu, a kde má stát ještě přidat, aby to bylo co nejjednodušší
pro všechny,“ uvedla Richterová.
„A pro tisíce
rodičů dětí, kteří dnes mají své děti z důvodu velmi těžkého postižení
doma, také chceme reálná místa, která chybí zejména ve speciálním
školství,“ dodala Richterová.
0 komentářů:
Okomentovat