Poslední předprázdninový kulatý stůl SKAV a EDUin na téma Zvýší systém podpory a vedení ředitelů škol kvalitu vzdělávání? byl věnován vizi systému podpory a vedení ředitelů škol. Ten ministerstvo školství představilo na konci dubna a slibuje si od něj výrazné posílení ředitelů a ředitelek škol v roli pedagogických lídrů, které povede k systematickému zlepšování kvality výuky. Nabízíme záznam a výběr toho nejdůležitějšího z této velmi aktuální panelové diskuse.
Zdroj: tisková zpráva SKAV
Vize systémových opatření, které mají zlepšit výběr a
přípravu zájemců o funkci i péči o profesní rozvoj stávajících ředitelů a ředitelek škol, je
výsledkem více než ročního úsilí pracovní skupiny, v níž měli zastoupení státní
instituce, akademická sféra, zástupci zřizovatelů i organizace působící v rámci
vzdělávacího systému. Spolu s vizí systémové změny zveřejnilo ministerstvo
školství i čtyři priority, na které se chce zaměřit v prvním implementačním
období v letech 2025–2027.
Těmito
prioritami jsou:
— Kompetenční rámec pro ředitele škol
— Rozvoj kvalifikačních studií
— Rozvoj
mentorské podpory (KOMPAS)
— Posílení vedení a podpory ředitelů
na úrovni zřizovatelů
„První oblast, které se chceme věnovat, je kompetenční
rámec. Ten umožní sjednotit očekávání, která má ředitel naplnit, a popíše, jaké
kompetence potřebuje k tomu, aby je mohl naplnit. Druhá priorita na to
navazuje. My máme v současné době velmi úsporné kvalifikační vzdělávání
ředitelů, které se ze 75 procent zaměřuje na technicko-právní stránky řízení
školy. To je důležité a bude to ředitele trápit od prvního dne, ale v současném
rozsahu není prostor na pedagogický leadership. Je třeba revidovat toto studium,
aby se zaměřilo na obě oblasti minimálně ve stejném rozsahu.
Třetí oblast je propojování ředitelů – ředitel je jediný,
kdo je zodpovědný za kvalitu vzdělávání, nemáme žádnou jinou strukturu nebo
instituci, nemáme žádnou jinou instituci, která by tuto odpovědnost nesla.
Tohle chceme sanovat tím, že je chceme propojovat napřímo. Budeme také
komunikovat se zřizovateli a pokusíme se najít příklady dobré praxe a pomoci
jim vzdělávací systém řídit, což je čtvrtý okruh,“ vysvětlil výběr priorit
zvolených pracovní skupinou Jan Mušuta, ředitel
odboru řízení a podpory regionálního školství Ministerstva školství, mládeže a
tělovýchovy (MŠMT).
Panelová diskuse byla věnována nejen navrženým opatřením,
ale například také očekáváním, která jsou na ředitelky a ředitele škol kladena,
nebo otázce odpovědnosti za kvalitu výuky.
Na přípravě kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Zvýší
systém podpory a vedení ředitelů škol kvalitu vzdělávání? se podílela
organizace Učitel naživo.
Diskutovali:
Markéta
Bajerová / Učitel naživo
Ivo Jupa / Národní pedagogický institut ČR
Lenka
Matějová / Sdružení místních samospráv ČR
Jan
Mušuta / Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Silvie
Pýchová / Partnerství pro vzdělávání 2030+
Václav Trojan / Ředitelská akademie, Svazková základní škola LOŠBATES
Luboš Zajíc / Asociace ředitelů základních škol ČR
Moderovala: Petra Keprtová / Stálá konference
asociací ve vzdělávání
V následujících odstavcích vybíráme z témat a myšlenek,
které během diskuse u kulatého stolu zazněly.
Jaká očekávání máme od ředitele a ředitelky školy
Podle tvůrců systému vedení a podpory (dále systému) hrají
ředitelé a ředitelky škol klíčovou roli nejen při zajišťování kvality výuky,
ale zároveň při implementaci opatření vzdělávací politiky do škol. Příkladem je
zavádění revidovaných rámcových vzdělávacích programů. V současné době ale
systém pro tuto roli nevytváří vhodné podmínky. Změnit to znamená v prvním
kroku pojmenovat, jak má vypadat ředitel školy, který tyto nároky může naplňovat.
Vedle schopnosti vést pedagogický tým, spolupracovat v
rámci širší komunity, s dalšími řediteli nebo institucemi vyzdvihli diskutující
také práci s lidmi a schopnost nadchnout je pro svou vizi. „Kdybych měl
vybrat jednu věc, kterou považuji u ředitele za nejpodstatnější, je to práce s
lidmi. Může mít sebelepší koncepci, sebelepší podmínky, ale když se nám pro ni
nepodaří získat lidi, navázat s nimi vztahy, které překračují běžné pracovní
záležitosti, když je nenalodíme pro naši školu, nic z toho, co se děje okolo,
nám nepomůže školu udělat dobrou,“ shrnul za sebe Luboš Zajíc.
Václav Trojan hovořil o potřebách a očekáváních ze strany ředitele
nebo ředitelky školy, která se mění s délkou jejich praxe, od fáze rozhodování
o vstupu do profese až po ředitele s dlouholetou praxí. Pro každou z těchto
fází je třeba vytvářet podmínky, nejvíc však ředitel potřebuje důvěru a
srozumitelnost, kterou mu ale nyní systém nedává: „Podívejte se, co všechno
musí vykazovat. Potřebuje srozumitelná očekávání. Jakou srozumitelnost
očekávání ale může mít od systému ředitel základní školy, který je konfrontován
s přípravou kurikulární reformy v době, kdy politici začnou mluvit o tom, že základní škola bude
osmiletá? Ředitel školy potřebuje odstraňování překážek a potřebuje také něco,
co se může zdát často opakované – potřebuje klid, aby mohl být tím neustále
zmiňovaným pedagogickým lídrem.“
Kompetenční rámec ředitele školy
První z priorit implementace nového systému je vytvoření
kompetenčního rámce ředitele škol, který by měl sladit očekávání, která
společnost od ředitelů a ředitelek škol má. „Myslím, že o základních
kamenech kompetenčního rámce není pochyb, nepotřebujeme se vydat jiným směrem.
Bude ale potřeba, abychom mluvili jedním jazykem,“ myslí si Ivo
Jupa, který kompetenční rámec považuje svým způsobem za kurikulum
ředitelského vzdělávání.
Jan Mušuta zdůraznil, že výsledkem práce na kompetenčním rámci
bude živý dokument. „U kompetenčního rámce jsou důležité dvě věci.
Perfektní je nepřítelem dobrého – nemějme pocit, že musíme na první pokus
dosáhnout dokonalosti, budou následovat další diskuse a revize rámce. A druhá,
že samotná debata nad ním, slaďování názorů, jsou důležité. Bez toho, abychom se
shodli na základech, nemůžeme například do budoucna mluvit o odměňování
ředitelů nebo o kariérním řádu,“ popsal svůj pohled na proces vzniku
kompetenčního rámce zástupce ministerstva školství. Počítá se podle něj také s
tím, že vedle obecné základní verze vzniknou varianty přizpůsobené například
pro ředitele a ředitelky mateřských i základních škol nebo například malotřídek.
„Může to pomoci při konkurzech, když bude předem
definováno v rámci kompetenčního rámce, jak má ředitel vypadat, co má umět a
jaké má mít schopnosti, co se od něj očekává v pedagogické části jeho funkce.
Pak se k tomu přidá očekávání zřizovatele, jak on vidí svou školu. Popis
společných požadavků na ředitele dnes citelně chybí,“ připojila pohled z
perspektivy zřizovatele Lenka Matějová.
Implementace kompetenčního rámce a dalších opatření
Markéta Bajerová připomněla, že pokud má být kompetenční rámec
implementován, musí ho za svůj vzít i stávající ředitelé a ředitelky škol,
kteří neprošli vzděláváním podle nových pravidel. Ti by ho měli používat jako
nástroj pro svůj profesní rozvoj. Právě přijetí podobných změn ve školském
terénu se ale v minulosti příliš nedařilo. „Tady musí hrát svou roli
profesní asociace, vést peer-to-peer komunikaci a být ambasadorem změny do terénu. Tyto participativní procesy
dovnitř členských základen nejsou jednoduché, ale jsou důležité. Viděli jsme to
na studijních cestách do zahraničí, kde jsou profesní asociace spolutvůrci a
spolunositeli a možná i garanty, kteří chrání agendu před politickými zásahy,“ zdůraznila Silvie
Pýchová.
Přesvědčit ředitele škol, že to tentokrát s implementací
změny myslíme vážně, ale podle Václava Trojana nebude
jednoduché. S tím souhlasí i Luboš Zajíc: „Máme krásný
dokument, jsou v něm věci, které by mohly fungovat, ale musíme je dostat do
života tím, že za nimi budou konkrétní kroky a že budou zaměřené na všechny,
kterých se to týká – na vzdělávací institutce, zřizovatele, ředitele. Nesmí to
zůstat na úrovni proklamací, jedině tak je šance, že nás budou brát vážně.“
Podle Jana Mušuty byly priority pro první implementační
období zvoleny tak, aby byly realizovatelné, a to včetně systémového
financování: „Máme rozmyšleno, jak to zajistit ze státního rozpočtu, i
když například u mentorského vedení ještě nevíme, jak to má být přesně
zakotveno, ale chceme to dát do systému podobně jako u provádějících učitelů.
(…) Uvědomujeme si, že tady jsou peníze dobře investované. Je absurdní, že stát
svěřuje ředitelům škol obrovskou odpovědnost, ale nic do nich neinvestuje.
Doufám, že náš argument je dostatečně silný a přesvědčí i další politické
reprezentace,“ řekl Jan Mušuta.
Posílení role zřizovatele školy
Diskutující neměli jednotný názor na posílení role
zřizovatele školy, se kterým počítá také aktuální novela školského zákona. Ivo Jupa vyslovil
z pochybnosti o tom, že zřizovatelé mají obecně kompetenci vést školy tak, aby
naplňovaly požadavky školské legislativy. S tím ale nesouhlasila Lenka
Matějová: „Zastupujeme 2 600 obcí a já neznám starostu, který by se
o školu nezajímal, i když samozřejmě i tady jako v každé oblasti najdete lidi
výborné, průměrné a ty, kdo by to neměli dělat.“ Podle ní za školu
starostové a starostky nesou politickou odpovědnost před svými voliči, přestože
podle zákona nese odpovědnost za kvalitu vzdělávání pouze ředitel či ředitelka
školy.
Posílení podpory a vedení ředitelů ze strany zřizovatele
považuje za důležité také Silvie Pýchová: „Mezi signatáři
memoranda byla velká shoda, že pozice ředitele školy je v systému klíčová, ale
že jsou izolovanými hráči. V systému chybí regionální prvek, který by umožnil
spolupracovat na rozvoji území jako celku. Proto je priorita vyjasnit si, jak
budou ředitelé a ředitelky škol spolupracovat v nějakém širším rámci, než je
škola. Je to nyní aktuální otázka i vzhledem ke končícím MAPům (místní akční
plány rozvoje vzdělávání).“
Izolovanost jako jedna z bariér pro vstup do profese
Jedním z dlouhodobých problémů českého školství je malý
zájem o konkurzy na ředitele a ředitelky škol. Markéta Bajerová je
přesvědčená, že implementace systému může pomoci odstranit jednu z bariér pro
vstup do profese, kterou je izolovanost ředitelů škol: „Díky
kompetenčnímu rámci uchazeči budou vědět, co se od nich očekává a budou se toho
méně obávat. Dost často je na to ředitel sám, ulehčí mu, když bude od počátku
ředitelské kariéry zajištěna podpora od lidí s delší zkušeností.“ Další
pozitivum je podle ní i to, že odpovědnost spolu s ředitelem budou nést i další
instituce.
“V systému je důležitá také příprava budoucích zájemců o
funkci ředitele. Začíná se s nimi pracovat, když se o ní začnou rozhodovat,“ řekl Luboš
Zajíc. Části zájemců podle něj včasná příprava pomůže v rozhodnutí stát se
ředitelem.
Odkazy
Záznam kulatého
stolu SKAV a EDUin Zvýší
systém vedení a podpory ředitelů škol kvalitu vzdělávání?
Materiály
MŠMT k systému vedení a podpory ředitelů škol
Studie Ředitelky
a ředitelé chtějí být pedagogickými lídry. Role ředitelek a ředitelů a jejich
podpora (Učitel naživo, STEM)
0 komentářů:
Okomentovat