Na to, aby se v Česku prosadila ekonomika s přidanou hodnotou, je zapotřebí úplně jiný typ vzdělání, říká Miroslav Hřebecký, programový ředitel obecně prospěšné společnosti EDUin. Současná podoba přijímaček na střední školy chce po dětech, aby správně vyplnily test, tedy splnily úkol, i když jim třeba nedává žádný smysl. „Vyrábíme tak lidi, kteří jsou zvyklí poslouchat rozkazy. To jsme to od Marie Terezie daleko nedotáhli,“ tepe současnou situaci. Povídali jsme si o tom, jak mrháme potenciálem generací dětí, i o tom, jak podobu zkoušek změnit. A probrali jsme, v čem nám všem škodí, že se ve škole tolik soustředíme na chyby, místo abychom podporovali žáky v tom, v čem jsou dobří.
Zdroj: Hospodářské
noviny 28. 8. 2025
V čem je podle vás systém jednotných přijímacích zkoušek špatný, jak jste to několikrát vyjádřil?
Především v tom, že stávající systém sice předepisuje jednotné přijímací zkoušky, ovšem pouze u maturitních oborů. Třetina dětí na maturitní školy nejde, jde na učiliště a tyhle zkoušky nedělá. Tím se stávají na základní škole dětmi druhé jakosti, protože jakmile se v osmé, deváté třídě začnou přijímačky blížit, logicky se pozornost učitelů soustředí na děti, které budou jednotné zkoušky dělat. Když se rozhodujete ve 14 letech, kdy s vámi mlátí puberta, jestli půjdete na učňák, nebo na maturitní obor, často nemáte vůli, nemáte podporu v rodině. A tak i když máte studijní potenciál, radši si vyberete učňák. Poslední rok základky trávíte někde v zadních lavicích, učitelé vám dají počítat lehčí příklady. Trestuhodně tak mrháme potenciálem těchhle dětí. Vyřadí je to i do budoucna, kdy bude čím dál složitější do studia zpátky nastoupit. Jasně, existují nějaké odpolední kurzy a rekvalifikace. Teoreticky se to dá zvládnout, ale když potom mají zaměstnání, rodinu, je to čím dál těžší. Existují vzdělávací systémy výrazně otevřenější a zejména prostupnější. Vzdělávací dráhu si v nich žáci volí postupnou profilací a nabídka vzdělání mnohem rychleji reaguje na měnící se zájem o různé druhy vzdělávání. U nás systém pořád ještě zavání socialistickým sociálním inženýrstvím. Zřizovatelé škol mají pocit, že když je pro naši ekonomiku důležité strojírenství, děti prostě musíme držet v učebních oborech, jinak si ty továrny neudržíme. To je ale přece absurdní, i ve výrobě bude potřeba vyšší kvalifikace, protože půjde o to, obsluhovat stroje, které nahradí člověka.
Už teď ale můžeme často slyšet, že nejsou řemeslníci.
Jasně, to je častý argument, že když umožníme dětem studovat, co
chtějí, vymizí nám řemesla – nebudou instalatéři, truhláři a podobně.
Jenže představa, že v pouhých 15 letech se mladý člověk rozhodne, co bude
dělat, my mu to za tři čtyři roky nasypeme do hlavy a on se tím
pak bude celý život živit, je scestná. Takhle to přece nefunguje. Lidé dnes ani
v 18, často ve 25 letech vůbec ještě nevědí, co by chtěli dělat,
a v budoucnu bude naprosto běžné, že kariéru změní několikrát
za život. Instalatérem se člověk možná víc chce stát, když si ve 30
letech pořídí hypotéku, má tři děti a manželku a teď je prostě
potřebuje uživit, než v 15 letech, kdy fakt myslí na úplně jiné věci.
Proto by bylo lepší, kdybychom to měli jako na Západě, kde člověk může
zkoušet různé vzdělávací cesty. Občas zjistí, že je nějaká slepá, a tak
přejde do jiné. U nás musíte studovat čtyři roky, a když
zjistíte, že to dělat vlastně nechcete, vrátíte se úplně na začátek
a musíte studovat něco jiného opět čtyři roky.
Co s tím tedy udělat a jak přijímačky vylepšit?
EDUin loni v květnu představil komplexní návrh
na reformu přijímacího řízení. Říkáme, že jednotné přijímací zkoušky by se
měly transformovat na výstupní hodnocení ze základní školy, které by
absolvovaly všechny děti. Mělo by to řadu výhod. Například bychom měli data
úplně o všech dětech a o kvalitě všech škol. Čím bude mít škola
horší podmínky, tím víc peněz dostane na to, aby je mohla zlepšit. Aby si
mohla najmout experty, pomocný personál, zaplatit kvalitní učitele. Výsledkem
by bylo vyrovnávání kvality škol. Jednu podstatnou věc musím zdůraznit. Tyhle
výstupní testy by se rozhodně nesměly stát fatálními pro uzavření základní
školy. Nemůžeme jejich prostřednictvím vyřadit třetinu dětí a zabránit jim
tak uzavřít základní vzdělání, to by mělo pro společnost hrozné následky. Když
někdo nemá dokončenou základku, na pracovním trhu je v podstatě
neumístitelný, končí v šedé ekonomice nebo je na dávkách.
Co další výhody vašeho návrhu?
Zmenšil by se například i ten šílený stres, protože by se
testy konaly v prostředí, které děti znají. Nešly by je skládat
do nějaké neznámé střední školy před cizí lidi, ale dělaly by je
na své základní škole. Určitě by nebyl problém poskytnout na ten den
nebo dva do dané základky učitele střední školy, kteří by
na testování dohlíželi, podobně jako už dnes chodí do maturitních
komisí. Zároveň navrhujeme prodloužit čas, po který se testy skládají.
Dejme klidně tak dlouhý limit, že testy většina lidí odevzdá v jeho
polovině, a počkejme pak na ty tři, kterým to trvá o hodně déle.
Jasně, budou si pak muset najít povolání, kde jde o kvalitu, a ne
o čas, a třeba 80 procent pracovních pozic jim tak bude upřeno, ale
je to pořád lepší, než jim ve vzdělání zabránit. Jednou z hlavních
výhod našeho návrhu je, že bychom někdy v pololetí devátého ročníku měli
výsledky z výstupního hodnocení základních škol. Na základě vědomí,
jak v daném testu uspěli, by se pak žáci hlásili na střední školy.
Mnohem lépe by se pak párovala poptávka s nabídkou, protože by měli lepší
přehled o tom, jestli na to mají, zda se na danou školu mohou
dostat, nebo ne. Na střední škole by pak ředitel na základě profilace
školy určil, z čeho se u něj bude skládat přijímací zkouška. Mohl by
například klidně brát žáky jen na základě výsledků výstupních testů, nebo
by mohl přidat nějakou specifickou odbornou zkoušku.
Výstupní testy by vytvářel kdo?
Určitě by to měl být Cermat, který je v tomhle ohledu přece
jen nejzkušenější a nejprofesionálnější, rozhodně je to lepší, než aby si
testy vytvářely samy školy. Bylo by ale dobré, aby nebyly jen z češtiny
a matematiky, měly by být i z angličtiny. Vedle toho navrhujeme
i dvě profilové zkoušky. Žáci by si mohli vybírat z pěti možností.
Z oblasti přírodovědné, společenské, technické, umělecké
a informatické. A rozhodně by testy měly být nastaveny tak, aby
prověřovaly kompetence, a nikoliv jen znalosti. No a co je ještě
zásadní, podle nás by měla být zrušena klauzule, že jednotné přijímací zkoušky
mají minimálně šedesátiprocentní váhu v přijímačkách na střední
školy. V současnosti na to doplácí především alternativnější školy,
které nemohou dát větší váhu jiným kritériím, jež jsou pro ně důležitější než
matematika či čeština.
Na současné podobě přijímaček na střední školy se často kritizuje i fakt, že spíš než studijní potenciál testují, jestli mají rodiče dost peněz na to, aby děti přihlásili na přípravné kurzy.
No jasně, to hlavní, co v současnosti testujeme jednotnými přijímacími zkouškami, je socioekonomický status a rodinné zázemí. Velmi nepřímo tím testujeme kvalitu školy a učitelů a ještě méně tím testujeme samotného člověka. Podívejte se, dnes se sice dělají přijímačky ze dvou předmětů, matematiky a češtiny, ve skutečnosti ale ze čtyř. Třetím je stresová odolnost a čtvrtým je zkouška, jakým způsobem vás kdo stihl připravit na to, jak jsou konstruovány, jak je nejlépe takticky vyplnit. I proto se u nás tolik rozjel doučovací byznys.
Evergreenem posledních let je také nedostatek místa pro děti na středních školách, především tedy v Praze. Jak to řešit?
Ještě bych pochopil, když se to stane někde na malé obci, kde
starosta nemá k dispozici demografické studie. Najednou se mu pod rukama
obec prudce rozvíjí a on správně neodhadne, že bude mít na škole
nedostatek místa pro zájemce. Když ale totéž udělá samospráva krajská, která má
plný barák úředníků, má tam 50 lidí na odboru školství a všimne si
s ročním předstihem, že najednou nemá kam dát všechny ty patnáctileté
děti, které vyjdou ze základky, tak to je diletantismus. Když je
ve statistikách vidět, že v příštích letech poroste počet uchazečů
na středních školách, moudrá samospráva zareaguje tak, že vybuduje
multifunkční budovy a pracuje s předstihem, aby je stihla adaptovat do takové
podoby a na takovou funkci, které jsou zrovna potřeba.
Proč se tak neděje?
První problém je, že zatímco základky a mateřské školy
zřizují městské části, střední školy zřizuje magistrát nebo obecně kraje, což
vyvolává komplikace. Zásadním problémem je ale především volební cyklus.
Postavit větší školu dneska stojí minimálně půl miliardy, nebo spíš miliardu
korun. To je ohromný zásah do rozpočtu, politikům pak chybí peníze
na volební dárky. A navíc by začali budovat něco, co by pak
pravděpodobně otevřel úplně někdo jiný v jiném volebním období. Takže se
do toho prostě nepouštějí. Typickým příkladem je Praha, kde přestože
poslední asi tři roky zuří mediální lynč kvůli nedostatku míst
na středních školách, město stejně v podstatě žádná nová místa
na nejžádanějších gymnáziích nevytvořilo. Tohle nás všechny jako
společnost vyjde strašně draho.
Jak to s vaším návrhem na reformu přijímaček v současnosti vypadá?
Teď je to ve vakuu, protože ministerstvo školství má jiné
starosti. Myšlenka, že by se přesunuly termíny jednotných přijímacích zkoušek
před dobu, kdy se podávají přihlášky, už má podle mě na ministerstvu
docela solidní podporu. Jinak si ale myslím, že přijímací zkoušky se ještě
nějakou dobu nezmění.
Není tedy to, že se přijímačky navzdory svým nedostatkům nemění, také chybou rodičů, že dostatečně politiky ke změně netlačí?
Je to chyba nás všech. Mohou za to politici, kteří mají
nástroje, ale nekonají. A nekonají proto, že je k tomu jejich voliči
dostatečně netlačí. Jsou vinni i experti, asi nemluví dostatečně nahlas.
A vinna je celá společnost, že si nechá líbit, aby školství jako politická
priorita bylo zmiňováno vždy jen ve vládním prohlášení, a to jen
na začátku vládnutí. To není jen problém přijímaček, školství je celkově
hrozivě podfinancované. Vezměte si, že je v něm nějakých deset procent
nekvalifikovaných učitelů, protože ti vystudovaní to za ty peníze dělat
nechtějí. A bude hůř. Až odejde do důchodu generace učitelů
z takzvaných Husákových dětí, bude to velký průšvih. Jako se zubaři, které
dnes na periferii republiky už neseženete.
Jaké má na společnost dopady, že mladé lidi testujeme nevyhovujícími jednotnými přijímacími zkouškami?
Pořád tvrdíme, že chceme být mozkovnou, a ne montovnou.
Na to ale přece potřebujete úplně jiný typ vzdělání a úplně jiný typ
přijímacích zkoušek. Teď chceme po dětech, aby správně vyplnily test, tedy
splnily úkol, který se jim uloží, i když jim třeba nedává žádný smysl.
Vyrábíme tak lidi, kteří jsou zvyklí poslouchat rozkazy. To jsme to od Marie
Terezie daleko nedotáhli.
Někdy mi přijde, že zatímco v zahraničí je systém vzdělávání nastaven jako žebřík, který má pomoci každému člověku dostat se tak vysoko, jak je schopen, v Česku to je spíš překážková dráha, na které se snažíme vyřadit co nejvíc dětí.
Něco na tom bude, byť s tou překážkovou dráhou to není
ani tak české, jako spíš rakousko‑uherské myšlenkové nastavení. Jeho součástí
je soustředění se na chybu, ve snaze pomoci žákovi ji opravit. Jenže
když se soustředíte na chybu, opomíjíte pozitivní motivaci. Ve Skandinávii
a Spojených státech je to přesně naopak, tam učitelé podporují žáka
v tom, v čem je dobrý. Dám vám jeden příklad, jak se český přístup
v lidském životě projevuje. Když otevřete kurz zpívání pro dospělé
a ptáte se lidí, proč se do něj přihlásili, pravidelně vám 15
z 20 odpoví, že konečně po mnoha letech překonali trauma
ze základky, kde jim učitel či učitelka na hudební výchově řekli, ať
jdou radši do zadní řady a mlčí. Takovouhle moc má škola. Buď
ve vás může fixovat chybu a neúspěch, nebo vás může vystřelit směrem
vzhůru.
_________________________
0 komentářů:
Okomentovat