Martin Chvál, odborník na evaluaci, vysokoškolský pedagog a dlouholetý člen nezávislé komise posuzující testy, v rozhovoru pro EDUin otevírá zákulisí tvorby jednotných přijímacích zkoušek i společné části maturit. Hovoří o pilotáži testů, jejich náročnosti a kvalitě, ale také o tom, co Cermat potřebuje, aby připravoval opravdu kvalitní testy. Nově bude Chvál jedním z členů dozorujícího orgánu nad Cermatem. Co od své role očekává a jaký vliv může mít tento orgán na fungování testovací instituce?
Zdroj: EDUin 4. 9. 2025
V červnu MŠMT avizovalo, že podrobí Cermat rozboru jeho fungování a procesů. Nyní na základě tohoto takzvaného auditu vydalo zprávu s návrhy opatření. Co si o ní myslíte?
Já bych to ani nenazýval auditem. To není auditní
zpráva, to je spíš sebehodnotící zpráva s komentářem. A těch
doporučení a komentářů je tam strašně moc. Navíc je něco popsáno tak
obecně, že se musíme na řadu věcí doptat. To není všechno vyřešitelné ze dne na
den, muselo by se to prioritizovat.
Už dávno jsem si říkal, že by se měl udělat nějaký
odborný audit Cermatu, ale když se řekne „audit“, představím si tým lidí, kteří
by tam intenzivně tři měsíce pracovali a vydali závěrečnou zprávu. To si
asi Cermat nemůže dovolit. Pro zaměstnance by to bylo enormní zatížení, oni
musí jet v každodenních procesech. Navíc byste i těžko našli
odborníky, kteří by na tři měsíce vystoupili ze svých zaměstnání. Nejednalo by
se o lecjaký audit, ale hodně specifický.
Měl by také vzniknout odborný dozorčí orgán, který
stanoví přísnější pravidla toho, jak se testy budou předem ověřovat. Má být ve
složení zástupce ČŠI a dvou externích expertů na testologii. Jak vnímáte,
že jste byl osloven stát se jedním z těchto expertů?
Upřímně mě to nepřekvapilo. Přišlo mi to logické, protože
lidí, kteří se tomu věnují, není mnoho. Je pro mě ale důležité, kdo další
v něm bude a jak spolu dokážeme nacházet konsenzus.
Jak se to liší od činnosti, kterou vykonáváte jako člen
Nezávislé odborné komise – poradního orgánu MŠMT, který dělá posudky testů?
V nezávislé komisi se nezajímáme o procesy,
ale o výsledky. Vidíme testy ex post a vydáváme k nim
stanoviska, na základě kterých se pak řeší případná rozhodnutí a odvolání.
V nové roli se budu zabývat naopak procesy: primárně nás bude zajímat stav
příprav testů pro příští rok.
Nevíme, jestli našimi doporučeními ještě něco ovlivníme.
Budeme postupně shromažďovat informace a doptávat se. Nevím, kolik
kapacity budeme mít s ohledem na naše zaměstnání, možná Cermat navštívíme
a podíváme se na procesy na místě, na banku úloh a tak dále. Je to
externí forma dohledu a vhled do procesů.
Uvítal bych, kdyby tento nový orgán též vydával
doporučení k tomu, co zveřejňovat a co ne, teď jsou hranice dost
rozmazané. Teprve začínáme a do procesů pronikáme.
Na Cermat a jeho zaměstnance je od jeho vzniku
obrovský tlak ze strany veřejnosti, médií i politiků, třeba kvůli
obtížnosti přijímacích testů. Je ta kritika oprávněná?
To je naprostý nesmysl. Pokud by školy
a doučovací agentury začaly lépe připravovat žáky na přijímací testy, tak
Cermat musí udělat testy ještě těžší, protože jinak by nefungoval rozřazovací
mechanismus. Cermat nemůže za to, že zde máme aktuálně silné populační ročníky
a nedostatečnou adekvátní nabídku oborů, kde je vysoký přetlak zájemců.
Cermat jen plní „objednávku“.
Naopak je chválím, že u přijímacích zkoušek dělají
těžké testy, protože plní zadání, které mají. Kdyby ministerstvo řeklo, že to
dělat nemají, testy by přestaly plnit svoji funkci. Nelze veřejně žehrat na
Cermat – dělá, co mu zadání umožňuje.
Ano, ministerstvo dává zadání a má Cermat vést tak,
aby jej mohl splnit. Ale přijde mi, že ze zprávy i komunikace směrem
k veřejnosti vyplývalo, že ministerstvo shledalo u Cermatu závažné
pochybení. Myslíte, že rezort viní Cermat neprávem?
Ne úplně, k diskuzi jsou konkrétní chyby:
jedna nebo dvě úlohy v testu z matematiky pro páté ročníky
a jedna úloha u maturity z matematiky, plus celkově patrně
obtížněji nastavený maturitní test z matematiky. To, že ministerstvo se
chce věnovat příčinám těchto chyb, je logické a správné. Zároveň je ale
třeba vnímat, kolik testů se povedlo. Většina je v pořádku, což naznačuje,
že procesy fungují. Někde ale může být díra a my nevíme kde.
Když jsem byl v Cermatu, vnímal jsem, že by mělo
trvat zhruba dva roky mezi tím, kdy dostanu úlohu od autora a použiji ji
v ostrém testu. Teď teprve začneme zjišťovat stav, do kterého už možná pro
příští rok nebudeme mít možnost zasáhnout.
Takže na testy příští rok to vliv mít nebude?
To musíme zjistit. Ale když nebudeme mít vliv na
příští rok, tak aspoň budeme vědět, jak moc je situace riziková. Jistě to však
bude mít vliv na následující roky.
V tuto chvíli tedy nevíte, jak dlouho práce komise potrvá
ani jak bude postupovat. Ministerstvo zároveň nyní nemůže dát Cermatu
prostředky k nápravě…
Cermat musí definovat a komunikovat ministerstvu své potřeby. Cermat je
takový „horký brambor“, zdroj potenciálních problémů i kritiky. Možná
budou potřebovat větší zdroje pro zajištění škol k pilotážím; nevím, jak
moc motivují učitele, aby byli ochotní se do pilotáží pouštět. Vždy se mluví
o zeštíhlování státní správy a úzkostlivě se dohlíží na rozpočty. Na
jedné straně je práce Cermatu kritizována, ale současně máme limity zvyšování platů
v organizaci.
Není zřízení dozorčího orgánu krok navíc, který by nebyl
nutný, kdyby byl systém nastaven efektivněji?
Když v Nezávislé odborné komisi posuzujeme
testy, tak pokud je výsledek v pořádku, nemusíte se o ty procesy
tolik zajímat, protože věříte, že jsou nastaveny dobře. Pokud někde začínáte
identifikovat chyby ve výsledku, tak teprve hledáte, kde mohlo dojít
k pochybení v rámci procesu, to už ale není úlohou komise.
Ministerstvo však teď asi pokládalo některé chyby za tak
závažné, že usoudilo, že je potřeba se procesům začít věnovat více do hloubky
a dlouhodobě. Nenechat to jenom na Cermatu, který je má nějak nastavené.
Jako člen nezávislé komise mohu říct, že obecně testy považuji za kvalitní
a mám důvěru v to, že procesy v Cermatu jsou nastaveny dobře.
Občas se objeví problematická úloha nebo se nedaří zajistit meziroční
srovnatelnost v některých předmětech; to je důvod se pídit po tom, proč se
to stalo.
Na jednu stranu máte ročně v testech
u přijímacích zkoušek přibližně 900 úloh – diskutujete o dvou, které
byly problematické, ale zbytek funguje. Nechci to bagatelizovat, ale naznačuje
to, že procesy jsou většinou nastaveny dobře, jenom někdo v celém procesu
přehlédl nějaký problém. Jinak by tam těch chyb muselo být mnohem více. Stejně
tak srovnatelnost obtížnosti – meziroční i mezi termíny by měla být
udržena, a když to někde z hlediska obtížnosti ulítne, zajímáte se
o to, jak se to mohlo stát. Znovu ale vidíte, že to musí být nastaveno
dobře, protože jinak by nebyli schopni úspěšně připravovat ostatní testy, které
srovnatelně obtížné jsou.
Zmiňujete porovnatelnost obtížnosti, to je příklad
loňského roku, kdy byly maturitní testy naopak až příliš lehké. V minulých
letech zase byly petice za to, že testy byly příliš těžké. Je to za vás opravdu
jenom takový jednorázový výkyv? Vím, že to je ovlivněno covidovými roky, kdy
obtížnosti byly také nestandardní. A zhruba od roku 2021 najednou začala
stabilita úspěšnosti kolísat.
Rozdělme to na maturitu a přijímačky. Mluvíme hlavně o matematice,
u češtiny se kolísání tolik neprojevuje. U přijímaček se loni stalo,
že jeden z testů pro devátý ročník v druhém řádném termínu byl
mimořádně snadný – to znehodnotilo ostatní varianty testů a vytvořilo
problémy ve školách, které musí dělat dělicí čáru mezi přijatými a nepřijatými,
sešlo se jim tam více žáků se stejnými výsledky a musely uplatňovat nějaká
dodatečná kritéria. Letos byly logicky obtížnější než loňské, ale výborně tak
plnily svou rozlišovací funkci. Veřejnost to ale může vnímat jako problém.
V rámci přijímacího procesu ale pro všechny platí stejná pravidla
a daný žák musí porazit ostatní bez ohledu na to, jak těžký ten test
je.
Pokud jde o maturitu, tak podíl neúspěšných
v matematice by byl letos výrazněji vyšší než loni, kdyby tam nedošlo
k úpravám, k jakým došlo. To zakolísání je ale dáno též tím, že loni
byl test z dlouhodobého hlediska mimořádně snadný, letos se obtížnost
vrátila do „předcovidové“ hladiny, což veřejnost vnímá samozřejmě špatně.
Cermat ale není vázaný žádným jasným pravidlem
obtížnosti, to je problém jeho zadání. Zakolísání by se nemělo dít, ale protože
loni byl test snadný, nikomu to nevadilo. A teď, když se obtížnost dostala
na starší úroveň, tak najednou to veřejnosti začalo vadit, čemuž samozřejmě
rozumím.
Jak je vůbec možné dělat dodatečné úpravy, aby
neúspěšnost nebyla „moc vysoká“?
Je myslím bez diskuze, že dodatečné úpravy se
nemají dělat. V realitě ale mohou nastat různé situace: máte chybu
v úloze, kde navíc záleží na tom, o jaký typ chyby se jedná
a zda jsme u testů přijímacích, nebo maturitních; nebo test byl
prokazatelně obtížnější, nebo snazší, než by měl být.
Začnu od konce. Nemáme odborně ani politicky nasdíleno,
co znamená „prokazatelně“ a „než by měl být“. To bych uvítal, kdyby bylo
řešeno. A pokud je test snazší, není a nebyla by vůle to řešit.
Mluvím o loňském roce. Pokud dopadne prokazatelně těžší test
u maturity, měly by být nastaveny mechanismy korekce. Lze se bavit
o tom, jak by mohly vypadat, ale chybí pro to legislativní opora. Pokud je
chyba v úloze, u maturity je rozhodnutí snazší, stát udělal chybu,
každému se dají body v úloze. Žáci si nejsou konkurenti, toto rozhodnutí
nikomu z nich neublíží. Ublíženě se může cítit stát, že dal maturitu
někomu, kdo by si ji neměl zasloužit.
U testu v přijímacích zkouškách je to daleko
závažnější problém, protože mohou být i chyby takzvaně na hraně. Ve
formulaci zadání je určitá nejednoznačnost, ale naprostá většina žáků si jí
nevšimla a vyřešila úlohu správně, jak to i autoři úlohy zamýšleli.
Pak se ale objeví argumentace, která tu jednoznačnost zpochybní. V tomto
případě neexistuje správné rozhodnutí. Pokud uznáte body každému žákovi
v té úloze, jistě v konkurenčním boji přijímaček poškodíte ty, kteří
ji vyřešili správně dle záměru autorů. Když to neuděláte, poškodíte ty, které
zmátla nejednoznačnost v zadání úlohy, byť jich je třeba málo, ale svezou
se s nimi i ti, kteří si s danou úlohou nevěděli rady
a nejednoznačnosti si nevšimli. Pro tyto případy nemáme vydiskutovány
mechanismy nápravy.
Proč nejsou nastaveny správné postupy pro tyto situace?
Byla za tím doteď, jak jste říkal i vy, pouhá víra v to, že procesy
fungují?
Je zjevné, že procesy fungují, protože třeba
u cizích jazyků nebo u češtiny se takové rozkolísání neděje, nebo je
malé a spíše k diskuzi. Není vůbec snadné formulovat soud o tom,
jestli byl test letos lehčí, nebo těžší než loni. Často to tvrdí někdo, kdo
nemá výsledky, ale kdo se na test podívá a spekuluje. Někdo to vidí tak,
jiný zase onak.
Když máme výsledky, můžeme se podívat na průměrné
úspěšnosti a na podíl neúspěšných maturantů, i celkové rozložení
výsledků. To už něco řekne na první pohled, ale je to povrchní, protože musíme
sledovat i další faktory: jak vypadá struktura maturantů, jaký je podíl
gymnazistů, žáků učňovských oborů nebo těch, kteří zkoušku skládali
v náhradním termínu. Samotné procento, s nímž si občas někdo
v médiích rychle pohraje, že je to z něj zjevné, není vůbec
jednoznačné a je potřeba k němu udělat podrobnější analýzy.
Na globálních číslech se rozdíly jevily velké.
Detailnější analýzy, které by mě přesvědčily, jsem zatím neviděl, ale myslím,
že by potvrdily, že bez úpravy, kterou ministerstvo u maturity provedlo,
by test z matematiky skutečně vyšel obtížnější. Pohybujeme se tedy
částečně ve spekulacích a částečně v rovině, kde už máme data.
Když ale v současné době neexistují žádné studie
nebo data, o které se opřít, dá se vůbec říct, co se systémově může udělat
za opatření?
Kvalitnější analýzy se samozřejmě udělat dají.
Cermat některé produkuje, například výsledky podle oborů – to už je první
náhled na srovnání. Cermat měl také projekt TAČR ve spolupráci s Akademií
věd, kde se věnovali detailnějším analytickým postupům, jak by se porovnávání
mohlo dělat. Takové analýzy tedy umí provést, existují lidé, kteří je zvládají.
Je to sice práce navíc, ale není to nemožné. Problém je, že zatím nejsou
rutinní součástí činnosti Cermatu. Je ale nutné zdůraznit, že tohle jsou
analýzy ex post. Nejsou to analýzy, které vám předem zaručí, že vytváříte
srovnatelný test. Předem děláte to, že úlohy pilotujete, expertně posuzujete
a vhodně skládáte do testu. Tyto procesy musejí být nastaveny dobře, aby
test dopadl dobře.
Dalo se letošním problémům s testy předejít už
v průběhu pilotáže?
Pilotáž slouží k tomu, aby se odhalilo, zda je
v úloze konstrukční chyba. Ne vždy to dokáže odhalit, i když se
provádí například na třech stech žácích. Běžné chyby ale pilotáž odhalí –
například když distraktor, tedy chybná varianta odpovědi, nefunguje, nikdo ho
nevolí, a je tam tedy zbytečně. Takový distraktor je nutné nahradit,
protože pokud zůstane, žáci mají vyšší pravděpodobnost správného uhodnutí, když
ho snadno vyřadí. Jiný distraktor může naopak působit jako chyták – poznáte to
podle toho, že ho volí více schopnějších žáků. Takové věci psychometrické
analýzy při pilotáži odhalí.
Pilotáž má ale i jiný účel: odhadnout obtížnost
úlohy. Na základě těchto odhadů pak skládáte celý test tak, aby byl srovnatelný
s loňským testem, nebo u přijímacích zkoušek mezi čtyřmi variantami.
Pracujete tedy s číslem odhadu obtížnosti úlohy. Důležité je, na jak
kvalitním vzorku jste toto číslo získali. Nejde ani tolik o velikost
vzorku, ale o to, jestli se žáci skutečně snažili úlohy řešit a zda
vzorek odpovídal finálnímu testovanému souboru.
Pokud vzorek neodpovídá, je důležité vědět, zda jde spíše
o lepší, nebo slabší žáky, a dokázat číslo korigovat. Takto se
pracuje s odhadem obtížnosti. Úlohy se pak skládají dohromady a musí
to vyjít. Vím, že když tomu Cermat věnuje pozornost, umí to velmi dobře – až
neuvěřitelně.
Takže nezáleží tolik na tom, jak velký ten vzorek je?
Existuje vůbec nějaká dolní hranice? Například slovenský NÚCEM uvádí, že podle
psychometriků je to alespoň tři sta padesát žáků. A kdo vybírá ten vzorek,
případně na jaké bázi?
Ptáte se na věci, které sám nevím, ale rád bych je
věděl. Já bych byl jako psychometrik spokojen, kdybych měl data o úlohách
na vzorku tři sta žáků – ovšem na kvalitním vzorku, kde jsou žáci motivovaní.
Na takovém vzorku je tři sta žáků luxusní počet a s tím už se dá
dobře pracovat. Realita ale může být daleko složitější – školy s vámi
nemusí chtít moc spolupracovat.
Nevím přesně, jak vzorek škol, kde se testuje, vypadá a kolik mu věnují
pozornosti. Někdy se proto musí více spoléhat na expertní úsudek. Úloha může
být otestovaná třeba jen na stovce žáků, ale pokud je vzorek dobře vybraný, už
i to může něco napovědět. Odhad obtížnosti pak není tak přesný, ale když
je úloha hodně podobná jiným, používaným v minulých letech, dá se to
korigovat srovnáním. Expert se podívá na výsledky starších úloh a podle
nich odhad upraví.
Takto si myslím, že pracuje expert. Kdyby v Cermatu
existovalo samostatné oddělení pro pilotáže, mohlo by to fungovat tak, že autor
testu předá sadu úloh, oddělení je rozloží do testových sešitů, zajistí pilotáž
a vrátí výsledky, kterým se dá věřit. Autor by pak jen pracoval
s těmi daty. Ale Cermat je malá instituce, takže procesy tvorby testů
a pilotáží jsou patrně mnohem provázanější. Umím si to představit spíše
u češtiny nebo matematiky. U menších jazyků, jako je španělština nebo
francouzština, je vzorek vždycky malý a specifický, takže situace je
složitější.
Myslíte, že na to mají v současnosti dost
prostředků? Měli by jich mít víc a pilotáže zintenzivnit?
Možná ano, ale nejde jen o prostředky, spíš
o celkové podmínky. Mluvím sice z dálky, ale velkou roli hrají platy
zaměstnanců – ty bývají nízké, možná na úrovni učitelů, nebo i nižší. Lidé
zde pracují pod velkým tlakem. Kromě toho potřebují prostředky na autory úloh –
ti se musejí najít, oslovit a motivovat k tvorbě úloh. Jde tedy nejen
o finance, ale i o další podmínky.
Řekněme, že pilotáž na kvalitním vzorku proběhne úspěšně.
Ale pak do úloh zasahují revizoři a původní úloha může být přetvořená do
jiné podoby. Může se stát, že se v tomto procesu stane chyba, která
pilotáž znehodnotí?
Jistě, tohle je téma, které nás bude zajímat,
a objevuje se i v doporučeních ministerstva. Život úlohy od
chvíle, kdy ji autor položí na stůl, musí být sledován. Do pilotáže už by měla jít
úloha, která prošla odbornými revizemi, aby tam nebyla chyba, kterou expert
odhalí na první pohled. Pokud pilotáž ukáže, že je úloha příliš snadná nebo
naopak těžká, musí se zvážit, zda v celkové skladbě všech úloh testu
zůstane. U maturit jde o to, aby ji v principu uměl vyřešit
každý maturant. U přijímaček naopak potřebujete i obtížnější úlohy.
Pokud si řeknete, že úloha do testu nepatří, můžete ji
ještě upravit. To lze udělat například volbou distraktorů – buď ji ztížíte,
nebo zlehčíte. Je to ale hodně riskantní. Kdo má velké zkušenosti, troufne si,
kdo ne, raději by měl provést novou pilotáž. Já osobně bych se bez pilotáže do
větších úprav nepouštěl. Záleží ale na charakteru úpravy, nevidím to černobíle,
že by každá úprava musela nutně projít znovu pilotáží.
Kdybych k tomu přistupoval jako někdo, kdo má
k dispozici velké množství úloh, tak bych po úpravě dal úlohu za rok do
pilotáže. Pokud ale Cermat pracuje s množstvím, z kterého sotva
skládá testy, což bych také rád zjistil, mohou si dovolit v rámci daného
roku jen určitý odpad. To jsou faktory, s kterými zde patrně pracují.
Musí všechny otázky projít pilotáží?
Umím si představit, že některá úloha pilotáží neprojde. Stane se to tehdy, když
si expert troufne na základě dlouholetých zkušeností říct, že jde jen
o malou variaci dříve použitých úloh, formulace zadání je v zásadě
stejná, změnila se jen čísla nebo kontext. Pokud už má autor k dispozici
dost dat z minulosti, dokáže odhadnout, jak úloha dopadne. Vždy je to ale
vyvažování – kolik úloh potřebujete, kolik škol jste ochoten zatížit pilotáží,
jaká je ochota škol spolupracovat. Takže si dokážu představit situace, kdy
některá úloha do pilotáže nejde. Zodpovědnost u těchto rozhodnutí musí
jednoznačně ležet na autorovi testu.
Jak dlouho pilotáž probíhá?
Přirozeně by měla probíhat v období, které odpovídá tomu, kdy mají být
úlohy následně použity. Pokud mají být určeny pro přijímací zkoušky
v devátém ročníku, měly by se pilotovat buď v září či říjnu na vzorku
prváků středních škol, nebo na devátých ročnících na jaře v jiném roce,
než ve kterém úloha skutečně vstoupí do testu. To tedy rámcově určuje
i čas pilotáže.
Jaká kvalifikace autorů a revizorů testů je
nejdůležitější? Testologická odbornost, dobrá znalost RVP, učitelská zkušenost
nebo jejich kombinace?
Nejdůležitější je zkušenost podpořená tím, že autor
testy tvořil už v minulosti a opakovaně se k tomu vrací. Tato
kumulovaná zkušenost vytváří expertnost. Bez ní si troufám říct, že laik ani
vysokoškolsky vzdělaný učitel nedokáže postavit dobře fungující test. Tvůrci
testů by předně měli pracovat v týmu, který má i korektory, kteří
pomohou po pedagogické stránce. Když je člověk součástí takového týmu, nemusí
mít nutně pedagogickou praxi či zkušenost s interakcí se žáky. Musíte ale
rozumět požadavkům RVP, mít přehled o učebnicích a úlohách, které se
v nich objevují. Důležitá je znalost kurikulárních dokumentů, včetně
podpůrných učebních materiálů. To by měl mít každý člen týmu.
Můžete sice přivést absolventa pedagogické fakulty nebo
zkušeného učitele, ale testologická zkušenost mu zkrátka chybí. Know-how se
sice dá v instituci sdílet, ale nedá se ze dne na den vytvořit někdo, kdo
umí tvořit kvalitní testy. Takových odborníků je i v České republice
málo, a proto je nutné si je udržet a jejich know-how rozvíjet.
Nemůže se stát, že by někdo na první dobrou vytvořil kvalitní test bez
odborného vedení.
Kdybych měl dělat sám takový test, hodně bych vycházel
z testů z minulých let, opíral se o pilotáže a o tým
expertů. Potřeboval bych silnější zázemí. Vím ale, jaké zázemí je potřeba:
nejprve tvoříte test pod vedením expertů, s jejich odhady
i doporučeními z pilotáží. Test pak jde „naostro“, získají se reálné
výsledky a vy je porovnáte se svými odhady. A právě z této
konfrontace odhadů a skutečných dat se člověk učí a postupně získává
zkušenost.
Asi není moc lidí, kteří už mají tuto existující hlubokou
zkušenost. Mají autoři standardně tuto kvalifikaci?
Těch lidí je málo. A kde je budeme hledat?
Jsou v Cermatu, jsou ve Sciu, nevím, zda vůbec ještě někde jinde. Já
a některé kolegyně či kolegové máme v rámci vysokoškolské výuky kurz
o testech, ale jedná se jen o absolutní základy, nebo cílíme na
tvorbu testíků do výuky pro učitele. Ale nejedná se o tak náročné testy,
jaké se používají státně.
Tyto zkušenosti mají lidé, kteří spolupracují na tvorbě
testů pro mezinárodní výzkumy – a ty třeba máme pod Českou školní
inspekcí. Za mě by bylo ideální, kdyby lidé z Cermatu mohli jet na stáž do
zahraničních institucí, kde se testy tvoří na špičkové úrovni. Tam se pracuje
se zkušenostmi z pilotáží, které mohou být složitě konstruované. Jenže si
to představte prakticky, v Cermatu tvoříte testy rok za rokem, jste
zodpovědní za jejich tvorbu a nemůžete si dovolit na půl roku vyjet. Asi
by takto měli být podpořeni mladší nastoupivší kolegové.
Jak by měli být kromě tohoto v Cermatu připravováni
nebo školeni, aby se z nich stali dobří testologové či autoři?
Já bych Cermatu přál, aby si mohli dovolit přijmout
nové lidi, dát jim dobrý plat, a ještě je vyslat na stáž na tři nebo šest
měsíců do zahraničí nebo zaplatit specializované testologické kurzy. Sám jsem
měl v minulosti menší školení pro Cermat, dá se hodně čerpat
z know-how, které už v instituci je, a sdílet ho napříč
předměty. Neříkám, že se to neděje – jen nevím, do jaké míry. Třeba
u cizích jazyků to určitě funguje, protože koncepční přístup k testům
z cizích jazyků je velmi promyšlený a jednotný. A ještě bych rád
pojmenoval jedno téma, které je zásadní a málo se řeší.
Jaké?
Kurikulární dokumenty, které stojí nad testy. Jsou to katalogy požadavků
k maturitní zkoušce a specifikace pro jednotné přijímací testy. Těmto
dokumentům není věnována dostatečná pozornost, a přitom právě v nich
je formulováno zadání pro tvůrce testů. Podle nich se má hodnotit, zda Cermat
testy postavil tak, jak se očekává. Zadání formuluje ministerstvo, ale do
debaty o tom, jak má vypadat, by měla být víc zapojená i odborná
veřejnost – nejen lidé z Cermatu, ale i další experti.
Tyto dokumenty by měly Cermat víc zavazovat, a to
i z hlediska obtížnosti testů. Teď totiž vůbec neříkají, jak náročné
mají testy být – Cermat si to nastavuje sám, pohybuje se v hodně širokých
mantinelech. A přitom to je klíčové pojítko mezi RVP a testy. Nad
těmito dokumenty by se měli scházet různí lidé, samozřejmě včetně tvůrců testů
z Cermatu, psychometriků, ale nejen jich. Tam je prostor koncepčně
stanovit třeba poměry jednotlivých typů úloh, jejich zaměření
a obtížnosti. Teď tyto dokumenty dávají Cermatu příliš velkou volnost.
Bude to jednou z věcí, na kterou se budete zaměřovat
ve své roli člena dozorčího orgánu?
Ano, bude to jedno z mých doporučení adresovaných MŠMT. Ale kompetence
dozorčího orgánu není taková, abychom mohli tyto dokumenty sami vytvářet,
a ani by to nebylo správné. Za sebe bych doporučil, aby jim byla věnována
mnohem větší pozornost a aby fungovaly i jako nástroj kontroly testů.
Takže vydáte pouze doporučení, která pro Cermat nebudou
nijak závazná?
Ano. My to formulujeme jako doporučení
ministerstvu. A je na ministerstvu, aby dohlédlo na to, že se podle toho
bude postupovat.
_________________________
Martin Chvál: dlouhodobě se zabývá autoevaluací
a externí evaluací škol, hodnocením žáků a tvorbou
i vyhodnocováním didaktických testů. V Ústavu výzkumu a rozvoje
vzdělávání na PedF UK se podílel na výzkumných projektech, na MFF UK vyučuje
pedagogiku budoucích učitelů matematiky, fyziky a informatiky.
Mezi lety 2006 a 2007 byl
ředitelem Cermatu a nyní deset let působí v Nezávislé odborné komisi,
poradním orgánu MŠMT pro posouzení validity didaktických testů státní maturity
a testů Jednotné přijímací zkoušky, nově byl jmenován do Rady pro dohled
nad testologickými procesy.
Je konzultantem
a spoluřešitelem řady výzkumných projektů s přesahem do pedagogiky,
psychologie i zdravotnictví. Angažuje se v oblasti vzdělávání na
celostátní i místní úrovni, je autorem a spoluautorem odborných
i popularizačních článků a knih, jako například Na naší škole nám
záleží z nakladatelství Portál.
0 komentářů:
Okomentovat