Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejnilo souhrn klíčových dat z aktuální publikace OECD Education at a Glance 2025, která každoročně nabízí podrobný pohled na vzdělávací systémy v členských a partnerských zemích. Letošní ročník se zaměřuje především na oblast terciárního vzdělávání.
Zdroj: MŠMT
10. 9. 2025
Vzdělání
přináší vyšší příjmy, ale Česko zaostává v podílu vysokoškolsky vzdělaných
Podle
zprávy OECD patří Česká republika mezi státy s nejnižším podílem terciárně
vzdělaných osob. Terciární vzdělání absolvovalo v České republice pouze 27 %
dospělé populace ve věku 25–64 let, zatímco průměr zemí OECD dosahuje 42 %. To
může v budoucnu negativně ovlivnit konkurenceschopnost České republiky na trhu
práce.
Zpráva
zároveň potvrzuje, že vyšší vzdělání vede k nižší nezaměstnanosti a vyšším
příjmům. Mladí lidé (25–34 let) bez dokončeného středoškolského vzdělání čelí v
ČR 9,5% nezaměstnanosti, zatímco u středoškolsky vzdělaných se jedná o 2,8 % a
u vysokoškolsky vzdělaných osob je to jen 2,4 %. Lidé
s dosaženým terciárním vzděláním obecně v rámci zemí OECD také
dosahují nejvyšších příjmů. Absolventi vysokých škol mají v průměru
o 60 % vyšší příjem než absolventi středních škol.
Silná
závislost na vzdělání rodičů a genderové rozdíly v odměňování
Z dat
OECD rovněž vyplývá, že vzdělání rodičů má zásadní vliv na to, zda děti úspěšně
dokončí vysokou školu. Pokud má alespoň jeden rodič terciární vzdělání,
dosahuje tohoto stupně vzdělání 60 % mladých lidí. U dětí rodičů se
středoškolským vzděláním je to pouze 30 %.
Genderové
rozdíly v odměňování na trhu práce jsou patrné ve všech stupních dosaženého
vzdělání a přetrvávají i mezi vysokoškolsky vzdělanými. Ženy s terciárním
vzděláním pobírají v průměru jen 74 % příjmu mužů se stejným vzděláním,
což je méně než průměr zemí OECD (77 %).
Na
vysokou školu nastupují více ženy a mezi studenty vedou technické a přírodní
obory
Studenti
nastupují primárně do bakalářských studijních programů. V průměru zemí OECD
činí tito studenti 77 % nově nastupujících a v České republice je pak
tento podíl ještě vyšší (87 %). Většinu nastupujících studentů na vysoké školy
tvoří ženy. V průměru zemí OECD nastupuje podle posledních dostupných
údajů na vysoké školy 54 % žen, v České republice se pak jedná o 56 %
žen. Nejčastěji studenti v České republice absolvují přírodní a technické
obory (23 %), byznys, právo a humanitní a společenské vědy (shodně 19 %).
Celou zprávu Education at a Glance 2025 si můžete přečíst ZDE.
Výběr klíčových dat pro Českou
republiku je pak k dispozici ZDE.
0 komentářů:
Okomentovat