Nové vedení školství čeká po volbách nevděčný úkol prosadit změny. Kvalitní plán přitom existuje, příklady z praxe také. Potřebným úpravám ale brání nedostatek financí i nutnost odvážných rozhodnutí. Analýza Aktuálně.cz ukazuje, s jakými problémy se české školství potýká a jakými cestami k řešení by se nový šéf nebo šéfka ministerstva školství mohli vydat.
Zdroj: Aktuálně.cz
2. 10. 2025
Školství
bývá v předvolební kampani oblíbeným tématem, po sečtení hlasů však zpravidla
nejde o nejžádanější ministerstvo. Práci každého ministra navíc rok co rok
komplikuje náročné vyjednávání o rozpočtu.
Česko
zaostává za svým deklarovaným cílem dávat na školství stejně jako vyspělé země
OECD, tedy pět procent HDP. Nedaří se plnit ani závazek, že učitelé budou
dostávat alespoň 130 procent průměrné mzdy.
Peníze
jsou ale jen jedním z problémů. Jak pro Aktuálně.cz popisuje ředitelka a
předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová, krizi vyvolává i rozpad důvěry
mezi ministerstvem a školami.
"Skoro
vše slíbené se nestalo. A na věci, co slíbili dodatečně, taky nedošlo. Vnímám
velkou nejistotu a nedůvěru v ministerstvo. To je špatně. Špatně se pracuje,
když je druhá strana nepředvídatelná a neplní svoje závazky," nastiňuje
Mazancová.
Stačí se
držet připraveného plánu
Budoucí
vedení ministerstva má podle redakcí oslovených expertů jednu podstatnou
výhodu. K dispozici má cestovní mapu. Strategii 2030+, plán na postupnou
reformu školství. Dokument, který vláda schválila už v roce 2020, kdy stál v
čele resortu Robert Plaga (ANO), odborníci na školství shodně označují za velmi
kvalitní.
"To
nejmoudřejší, co může další ministr udělat, je naskočit na recepty, které ke
všemu víceméně máme, a protlačit je. To ale neznamená dát je jen do zákona, ale
také úspěšně řídit jejich implementaci. Nejsou to nerealizovatelné věci a za
čtyři roky toho jde stihnout hodně," popisuje pro redakci programový
ředitel organizace EDUin Miroslav Hřebecký.
"Receptů"
pro české školství strategie obsahuje hodně. Jak doplňuje Hřebecký, část z nich
už se zrealizovala nebo právě realizuje. Na řadu dalších se ale ještě ani
nesáhlo.
Slepá
ulička středních škol
K dosud
nedotčeným oblastem patří střední školy. Ty dnes v Česku nabízejí okolo 250
oborů. "To znamená, že máme hrozně moc malinkých oborů, které nestuduje
skoro nikdo," popisuje Hřebecký.
Potřebnost
oborů jako "brašnář" je přitom podle expertů sporná. "Vůbec
nedává smysl držet specializované mikroobory. Obzvlášť proto, že nevíme, co
bude za deset nebo dvacet let. Dává smysl je redukovat, aby měli studenti širší
a flexibilnější základ a aby se mohli specializovat později," popisuje
například analytička organizace Učitel Naživo Kateřina Konrádová.
K osekání
roky zažitého systému oborů je ale třeba značné politické odvahy, navíc jde jen
o první "ránu do živého". Na ministerstvu právě probírané varianty
redukce počítají i v nejdrastičtějším provedení s tím, že by stále zůstalo přes
sto oborů. Odborné vzdělávání je vůbec nejdražší oblastí školství, zájem o něj
přitom mezi žáky dlouhodobě upadá.
Analytik
agentury PAQ Karel Gargulák upozorňuje také na to, že žáci v učňovské větvi
jsou dnes v patnácti letech "házení do de facto slepé uličky". Bez
maturity nemohou na vysokou školu. "Důležité je, aby každé vzdělávání bylo
ukončené způsobem, který umožňuje pokračovat dál," říká Gargulák.
Jedním z
důsledků tak je, že Česko má ve srovnání se zeměmi OECD méně
vysokoškoláků.
Demografická
pohroma
Další z
velkých úkolů pro příští vedení školství se formuje už celou dekádu. Podle
Miroslava Hřebeckého čeká české školství demografická krize, která postihne
města i venkov, žáky i učitele. Zejména malé, regionální základky jsou s
vylidňováním venkova rok za rokem ohroženější.
"Do
pěti let můžeme čekat, že se nám budou vylidňovat mateřské školy, což se
postupně přeleje na základky. Výsledkem bude, že spousta malinkých školiček
nebude udržitelná. Otázka je, jak zajistit, aby infrastruktura v regionech
zůstala dostupná," přibližuje problém Hřebecký.
Bez
systémového řešení podle něj hrozí, že v Česku vzniknou "bílá místa na
mapě", kde budou základní a mateřské školy chybět úplně.
Demografická
situace vypadá bledě i u pedagogů. Systém každoročně ztrácí víc učitelů, než
jich získává. V Česku momentálně chybí až šest tisíc kvalifikovaných pedagogů.
Do deseti let by to mohlo být až 20 tisíc, upozorňuje Konrádová z Učitele
Naživo.
"Z
analýzy, co motivuje a demotivuje učitele, jsme došli ke třem věcem,"
popisuje analytička, co by mohlo trend pomoct zvrátit.
První
cestou je zajištění platového ohodnocení, které se zatím ani neblíží slibovaným
130 procentům průměrné mzdy. Nápomocný je i právě vyvíjený kariérní systém pro
učitele, který dá začínajícím pedagogům jasnější představu, co mohou vzhledem k
povinnostem i mzdám čekat.
Lepší
vedení už při studiu
Dále může
pomoct lepší příprava budoucích pedagogů už při jejich studiu na vysoké škole.
"Potřeba je kvalitní praxe se zkušeným mentorem, který provede studující
učitele, umožní jim získat sebevědomí a kompetence," doplňuje analytička.
Právě v
této oblasti se v posledních letech povedlo mnoho práce včetně ukotvení pozice
takzvaných provázejících učitelů.
"Provázející
učitelé ale nezačnou fungovat lusknutím prstu," dodává ředitelka
Mazancová. Učitelé mentoři se podle ní nemohou spolehnout na to, že dostanou
dobré podmínky, aby se náročné práce mohli zhostit. "Zatím je nastavený
příspěvek asi tři tisíce, ale žádný odpočet z úvazku hodin výuky. Čas věnovat
se novému pedagogovi tak budou provázející hledat jen těžko. Systém máme hezký,
ale praktické mechanismy chybí," popisuje Mazancová.
Roli v
tom, zda vystudovaný učitel u své profese skutečně zůstane, hraje i prostředí,
do kterého pracovně nastupuje.
"Zhruba
30 procent učitelů, kteří po dokončení vysoké školy skutečně nastoupí do škol,
stejně do dvou let končí. Zkrátka přišel náraz, který už nevybrali,"
popisuje Miroslav Hřebecký.
Takovým
nárazem může být třeba příchod do prostředí vyhořelého, konzervativního a
rezignovaného kabinetu, který mladé pedagogy demotivuje. Zde mohou největší pozitivní
roli sehrát dobří ředitelé, kteří nováčky a jejich nápady podpoří. Jenže ti
bývají sami zpravidla velmi přetížení.
Jak
ulehčit ředitelům
Právě
ředitelé podle expertů hrají klíčovou roli v implementování dalších cílů
strategie, mezi které patří třeba modernizace výuky od biflování se směrem k
získávání kompetencí.
Přesto,
snad ještě více než u učitelů, je o post ředitele v Česku malý zájem. Podle zjištění Učitele Naživo se
více než poloviny konkurzů na ředitele účastní pouze jeden uchazeč.
"Pozice
ředitele je hodně náročná. Musí zároveň řešit opravy parket, atmosféru v
učitelském sboru i podobu výuky na škole, což zájemce demotivuje,"
nastiňuje Konrádová.
Problém
podle ní ale sahá už ke konkurzům. Poslední slovo ve výběru ředitelů má totiž
zřizovatel, což v případě základních škol znamená starostu obce.
"Učitelé
se spolupráce se zřizovateli, kteří zpravidla sami odborně školství nerozumí a
musí kromě něj řešit x dalších věcí, obávají. Stejně tak víme, že panují i
obavy, zda konkurzy nejsou zpolitizované," dodává analytička.
Pomoct by
mělo lepší vymezení role ředitele a přenesení části odpovědnosti, typicky třeba
administrativy, pod záštitu někoho jiného.
Řešení
nabízí takzvaná profesionalizace školské správy. "Organizace škol by mohla
přejít od zřizovatelů k managementu, kterému by ředitelé skládali účty. Správa
by zároveň mohla ředitelům ulevit od administrativních činností tak, aby měli
prostor reálně vést učitelský sbor," představuje model Gargulák z PAQ.
Podobné
snahy už v Česku fungují, ale zatím ne systémově. Ministerstvo pilotuje vlastní
Střední článek podpory. Na Kutnohorsku běží projekt Eduzměna spolufinancovaný
tamějšími starosty a vlastní model místních školských správ vyvíjí i nadace
Partnerství 2030+.
"Za
nestátní peníze se toho už odpracovalo strašně moc. Model, který spoluvyvíjíme
s Partnerstvím 2030+, dodáme příští rok státu v mašličkách," přibližuje
Hřebecký z EDUinu.
Nerovnosti
Dobří
ředitelé mohou zásadně ovlivnit i další z dosud nezmíněných palčivých
problémů, se kterým se české školství potýká už desítky let. Tím jsou
nerovnosti ve vzdělávání.
Jedním z
jeho důsledků je, že zhruba 3,5 procenta žáků nedokončí ani základní
vzdělávání. Mnohem více dětí pak ze škol odchází bez základních dovedností.
"Až
30 procent žáků stále dokončuje základku s nedostatečnými gramotnostmi.
Nezvládají samostatně fungovat. Například neumí číst na úrovni, která jim
dovolí samostatnost. Je to ohromný problém," popisuje Gargulák. Matematická
gramotnost si přitom vede ještě hůř.
České
děti se podle odborníků nemohou spolehnout na rovný přístup ke kvalitnímu
vzdělání. Roli hraje třeba to, v jakém regionu do školy chodí, jejich domácí
zázemí nebo etnická příslušnost dětí. Příkladem je segregace romských žáků,
která přetrvává už od dob první republiky.
Potenciál
začít nerovnosti rovnat má podle expertů nedávno schválený princip indexovaného
financování. "Princip, že školy nedostanou peníze jen podle velikosti, ale
zohlední se i to, v jak obtížných podmínkách fungují, je nesmírně
důležitý," představuje indexaci Hřebecký.
Jako u
ostatních opatření je ale ukotvení v zákoně jen prvním krokem. "Nyní půjde
na indexaci zhruba 300 milionů, což můžeme říct, že jsou drobné. Klíčové je,
aby se princip nastartoval, rozjel a v budoucnu dál rozvíjel," doplňuje
programový ředitel EDUinu.
Druhé
opatření představuje ukotvení pozic podpůrných pracovníků, jako jsou sociální,
speciální pedagogové a školní psychologové. Klíčové pozice si už řada ředitelů
platí sama, typicky je ale hradí z evropských peněz.
"Já
mám teď sociální pedagožku ve škole 14 dní a práce, kterou odvádí, je
neuvěřitelná. Jen zírám, jak super a funkční to je," popisuje ředitelka
Mazancová.
Pozici
zatím platí jen na částečný úvazek penězi od zřizovatele. "Až to bude
od ledna ukotvené, na plný úvazek, který bych potřebovala, s velikostí mé školy
nedosáhnu. Navíc bych potřebovala i speciálního pedagoga. Budu si muset vybrat.
Zase se udělal kousek dobré práce, ale chybí praktické dotažení, aby se naplnil
celý potenciál dobrých změn. Což je typické," stěžuje si ředitelka.
Publikováno v rámci Chytrého
Česka, společného projektu Aktuálně.cz a Nadace České spořitelny zaměřeného na
vzdělávání.
0 komentářů:
Okomentovat