Hnutí ANO vyhrálo letošní volby do Poslanecké sněmovny. Nyní ho čekají obtížná vyjednávání o budoucí vládě, která započala už v sobotu večer se zástupci Motoristů a SPD. Priority hnutí v oblasti vzdělávacího systému a nepřekročitelné programové linie přibližuje v rozhovoru pro e15.cz bývalý ministr školství a horký kandidát na tento post v příští vládě Robert Plaga.
Zdroj: e15.cz
5. 10. 2025
Z rozhovoru vyjímáme:
…A
co vy osobně, můžeme očekávat váš návrat na post ministra školství?
V Česku
to není úplně obvyklé, ale když jsem oznamoval svůj návrat do politiky, měl
jsem jasnou ambici – konkrétně dokončit to, co jsem ve svém prvním mandátu jako
ministr začal. Tedy modernizaci českého školství, ať už jde o obsah vzdělávání
nebo o podporu vysokých škol.
Tuto
ambici jsem měl a stále mám. Předpokládám, že jsem kandidátem na ministra
školství a velmi rád bych se jím znovu stal. Pokud by to ale nakonec dopadlo
jinak, chci se v jakékoli pozici ve Sněmovně výrazně podílet na tom, jak bude
české školství vypadat a jakým směrem se bude dál ubírat.
Pokud jde o potenciální koaliční partnery nebo ty,
kdo by vás mohli tolerovat – tedy SPD a Motoristy –, vidíte v oblasti školství
prostor pro shodu, nebo naopak zásadní programové bariéry?
Jak
jste zmínil, první etapa, tedy ta předvolební, skončila. Během ní jsem
samozřejmě zaznamenal různé výhrady, například vymezování se proti Adamu
Vojtěchovi ve zdravotnictví nebo proti mně v oblasti školství. Objevily se i
požadavky typu zrušení inkluze. Když jsem se ale ptal, co si pod tím konkrétně
představují, většinou jsem se odpovědi nedočkal, nebo šlo o nereálné scénáře.
Já sám
si myslím, že inkluze skutečně potřebuje zásadní revizi, a mám konkrétní plán
kroků, které je potřeba udělat. Jsem přesvědčen, že řada z nich může být
přijatelná i pro tyto potenciální podporující strany. Pokud k jednacímu stolu
přijdou s věcným přístupem, věřím, že se dokážeme shodnout na tom, které
konkrétní změny ve školství jsou nutné. Ty předvolební výroky beru spíše jako
snahu o vymezení. Teď začíná nová fáze, a to je skutečné jednání o konkrétních
krocích, které české školství potřebuje.
Právě k inkluzi jsem mířil. Motoristé
i SPD se vůči ní vymezují poměrně ostře. Pokud by oni skutečně prosazovali její
úplné zrušení, byla by to pro vás přijatelná varianta, nebo by to byl bod, na
kterém byste se neshodli?
To by
byla jasná nedohoda. Vysvětlím proč – kdyby zrušení inkluze znamenalo, že z
běžných škol odejdou všichni asistenti pedagoga, nic by se tím nevyřešilo. Ty
děti by ve školách zůstaly, jen by se jejich situace zhoršila. A pokud by si
někdo představoval, že všechny děti s podpůrnými opatřeními přejdou do
speciálních škol, je potřeba říct jasně, že na to nemáme kapacity – bavíme se o
zhruba 150 tisících dětech. A hlavně, že většina z nich do speciálních škol
vůbec nepatří. Říkám s nadsázkou, že jediné místo, kam by se takové množství
dětí dalo „odvézt“, by byl Strahovský stadion, a tam by samozřejmě nikdo děti
posílat nechtěl.
Reálná
cesta je navýšení kapacit speciálních škol tam, kde chybí, protože dnes se do
nich často nedostanou ani děti, které tam skutečně patří. Na tom se, myslím,
můžeme shodnout napříč politickým spektrem, nejen s Motoristy či SPD.
Dalším
krokem by mělo být posílení kompetencí ředitelů, aby právě oni mohli rozhodovat
o tom, co je pro konkrétní dítě nejlepší. Učitelé děti vidí šest až osm hodin
denně a dokážou nejlépe posoudit, jak se vyvíjejí a co potřebují.
A velmi
důležité je také posílení podpory přímo ve školách, tedy více sociálních
pedagogů, školních psychologů a lépe fungující pedagogicko-psychologické
poradny. To všechno jsou konkrétní kroky, které povedou k tomu, aby každé dítě
mohlo být ve škole, která mu skutečně vyhovuje. To je ta revize inkluze. A
věřím, že právě na těchto racionálních opatřeních by se dala najít shoda i s
ostatními stranami.
Pokud by ale jejich návrhy skutečně směřovaly k
úplnému zrušení inkluze, znamenalo by to, že byste do takové vlády nechtěl
usednout?
Budu se
v rámci jednání o kapitole školství ze všech sil snažit, aby k tomu nedošlo.
Vždycky jsem jako ministr fungoval tak, že se opírám o konkrétní čísla a data a
věcně vysvětluji, co je možné a co ne. Pevně věřím, že taková situace
nenastane, protože zrušení inkluze rozhodně není v zájmu dětí ani celé
společnosti. A už vůbec nejde o opatření, které by přineslo nějaké úspory. Je
potřeba si s jejich školskými experty sednout nad fakty a otevřeně o tom
mluvit. A věřím, že to dokážu vysvětlit každému, kdo o tom chce věcně debatovat.
Takže za vás tedy úplné zrušení inkluze nepřipadá
v úvahu?
Ne,
protože je to nesmysl. Je to chytlavý titulek, ale neviděl jsem žádné konkrétní
kroky, které by k tomu vedly nebo které by přinesly prokazatelný přínos či
úspory. Jsem ale otevřen jednáním o revizi inkluze, o konkrétních krocích,
které ji zlepší a zefektivní, protože dnes skutečně nefunguje.
Pokud byste se stal ministrem školství, jaké další
priority byste měl pro příští čtyři roky?
Jednoznačně
spoustu agendy nadefinoval končící ministr Bek tím, že mnoho věcí posunul do
dalšího volebního období, aniž by byly nachystány, nebo je převedl na obce. To
je příklad financování nepedagogických pracovníků bez dostatku finančních
prostředků. Bude tam tedy řada úkolů – ať už bude ministrem školství kdokoli,
které nejsou prioritami z volebního programu, ale půjde u nich o hašení požárů.
Přesto
je klíčové velmi rychle rozhodnout o dalším postupu modernizace obsahu
vzdělávání na základních školách. Ta má podle plánu začít platit od 1. září
2027, ale zatím nejsou připravené podmínky ani dostatečná podpora pro školy. Je
potřeba jasně říct, jak to bude fungovat, a hlavně poskytnout školám
dostatečnou podporu. Mým cílem, pokud bych byl ministrem, je, aby ten přínos
skutečně pocítily děti.
Další
věcí je, že bych rád zapracoval na přijímacích zkouškách na střední školy –
minimálně v tom duchu, aby se nejprve konaly samotné zkoušky a teprve poté
podávaly přihlášky, protože to lépe žáky nasměruje. Zároveň bych byl rád, aby
nejlepší učitelé připravili volně přístupný vzdělávací program, který by žákům
pomohl s přípravou na přijímačky. Dnes je totiž realitou, že finanční možnosti
rodiny často rozhodují o tom, jak dobře se dítě dokáže připravit, a to není
správné.
V
oblasti vysokých škol bude velkým úkolem zvládnout příchod populačně silných
ročníků. Současně musíme cílit na obory, kde je dlouhodobý nedostatek lidí –
dětské psychiatry, lékaře a technické profese. Navýšené prostředky pro vysoké
školy musí směřovat právě do těchto celospolečensky potřebných oblastí.
A
nakonec jedno zásadní téma – psychický stav žáků. Je nutné systematicky posílit
prevenci, zaměřit se na podporu duševního zdraví a na prevenci šikany i
kyberšikany. Data z Národního ústavu duševního zdraví a dalších institucí
ukazují, že máme v této oblasti velký problém.
Dalším velkým tématem je otázka rušení víceletých
gymnázií. Jak se k tomu stavíte vy?
To není velké téma, to je trvalka českého vzdělávacího
systému. Ve Strategii 2030+, která vznikla ještě za mého působení na
ministerstvu školství a kterou si současná vláda převzala do svého programového
prohlášení, je varianta regulace víceletých gymnázií. Je plánována kolem roku
Chci proto všechny ubezpečit, že žádné rušení víceletých
gymnázií nehrozí. Pokud jsem o tom hovořil, pak vždy jen v kontextu Strategie
2030+, tedy o smysluplné regulaci tam, kde to dává smysl, a teprve poté, co se
zlepší úroveň druhého stupně základních škol.
Motoristé mluví o tom, že určité
„okrajové“ humanitní vysokoškolské obory by měly být zpoplatněny. Ve svém
programu uvádějí jako příklad genderová studia nebo environmentální filozofii.
Jak se k tomu stavíte vy?
V programu hnutí ANO je jasně řečeno, že vysoké školství
má být bezplatné. Zavedení školného pro nás tedy nepřichází v úvahu. Tento
záměr Motoristů považuji navíc za technicky velmi obtížně proveditelný. Ale
především to naráží na základní motto našeho programu, že školství má být
dostupné, kvalitní, bezpečné a bezplatné.
0 komentářů:
Okomentovat