Od ledna 2026 čeká zřizovatele nová povinnost zajistit umístění každého tříletého dítěte alespoň do dětské skupiny, pokud ne do mateřské školy, popřípadě rodičům nabídnout finanční náhradu. Jak se ale správně rozhodnout, jakou formu předškolního vzdělávání v obci zřídit, a proč je vůbec důležité?
Zdroj: Beduín
37/2025 10. 11. 2025
České
děti, které chodily do mateřské školy po dobu alespoň jednoho roku, byly
úspěšnější v již několika kolech mezinárodního šetření PISA (naposledy 2022) než ty, které předškolním vzděláváním
neprošly. V oblastech s vyšší účastí v mateřských školách je
výrazně menší neúspěšnost ve vzdělávání. A zahraniční studie
ukazují ještě impozantnější čísla – absolvování předškolního vzdělávání zvyšuje
pravděpodobnost dokončení střední školy v průměru o jedenáct procentních bodů. „Kvalitní předškolní vzdělávání
znamená dobře připravené děti pro školu,“ shrnul Václav Korbel, analytik ve
společnosti PAQ Research, na letošní konferenci Klubu zřizovatelů Lepší škola.
Docházka
do mateřské školy nebo jiného předškolního zařízení má vliv ale i na sociální
aspekty, které v důsledku ovlivňují komunitu celé obce, kde děti žijí.
Děti z lokalit ohrožených sociálním vyloučením mají více než dvakrát vyšší
šanci, že se začlení do běžné základní školy, pokud se alespoň dva roky účastní předškolního vzdělávání. „Je to základ pro
budoucí celoživotní vzdělávání dítěte, takový pomyslný dům, ve kterém žije
podle toho, jaké má podmínky k tomu, aby si jej vystavělo a cítilo se
v něm v bezpečí. Pokud tyto základy nemá, není na čem stavět
a celý život potom může dítě oscilovat mezi tím, jestli jde či nejde
správnou cestou,“ míní Petra Martinovská z odboru předškolního
a základního vzdělávání MŠMT. Celkově se investice do rané péče
ukazují jako nejúčinnější v porovnání s těmi
uplatněnými ve vyšším věku dětí, protože se jejich pozitivní efekty
v dalších letech sčítají.
Česko
v předškolním vzdělávání zaostává
Přes
prokázané přínosy má Česko v mezinárodním srovnání značné rezervy.
V účasti dětí do tří let ve formálním předškolním vzdělávání jsme
v Evropě na předposledním místě – pouhých zhruba 7 procent oproti takzvaným barcelonským cílům 33 procent stanovených již
v roce 2002. Podprůměrní jsme i v docházce dětí od tří do šesti
let.
Analýza PAQ Research odhaluje také značné regionální
rozdíly v účasti dětí v předškolním vzdělávání. Zatímco účast
dvouletých dětí se v různých obcích s rozšířenou působností pohybuje
mezi deseti až šedesáti procenty, slabší je docházka zejména v severozápadním
pohraničí a v okolí velkých měst. Právě tyto oblasti pak dlouhodobě
trpí vyšší neúspěšností ve vzdělávání – v Děčíně, Mostě nebo Teplicích
nedokončí základní školu přes osm procent žáků ročně, zatímco v Praze – západ
je to jen jedno procento.
Česko má
také jeden z nejvyšších rozdílů v míře zaměstnanosti žen a mužů v EU
a jeden z nejvyšších podílů ekonomicky neaktivních žen kvůli
pečovatelským povinnostem. Velký propad nastává u žen ve věku 25 až 35 let. Přitom každé místo ve školce
přináší státu až čtyřicet šest tisíc korun ročně díky tomu, že se
rodiče – zejména matky – mohou dříve vrátit na trh práce.
Co
komunita i děti potřebují?
Investice
do předškolní péče by tak měla být pro zřizovatele škol prioritou, pokud chtějí
mít prosperující obec. Když se starostka městyse Kácov Soňa Křenová v roce
2022 podívala na výsledky přijímacího řízení do místní mateřské školy, bylo jí
jasné, že je potřeba něco změnit. Šestnáct dětí se nevešlo do kapacity mateřské
školy, z toho dvanáct jich mělo trvalé bydliště přímo v Kácově. „Už
jsme nechtěli dál pokračovat v tom, že tříleté a čtyřleté děti
nebudou moci chodit do předškolního vzdělávání a rodiče budou muset rok
čekat,“ říká starostka. Rozhodli se proto zřídit dětskou skupinu.
Tato
situace – a rozhodně není ojedinělá – představuje pro zřizovatele výzvu.
S novelou zákona musí obce od nového roku nabídnout dětem a jejich
rodičům místo buď v dětské skupině nebo mateřské škole, kterou samy
provozují nebo ji provozuje jimi zřízená organizace. Nebo musí nabídnout
finanční náhradu až do výše zhruba pěti tisíc korun měsíčně.
K
rozhodnutí, jaké zařízení v obci mít, je hlavní poznat potřeby místní
komunity. Nabídka je přitom velmi pestrá. Mohou to být mateřská centra pro
flexibilní péči, lesní mateřské školy pro rodiče se zájmem o přírodní
vzdělávání nebo kroužky v domech dětí a mládeže či základních
uměleckých školách. V obcích s velmi malým počtem dětí může mít smysl
i koordinované sousedské hlídání.
Velmi
také závisí na individuální připravenosti samotného dítěte. „Je potřeba se
s ním pobavit a posoudit, jestli už je připravené na mateřskou školu,
do většího kolektivu, nebo by radši menší kolektiv v dětské skupině, podle
stavu vývoje,“ upozorňuje Martinovská.
Dětská
skupina versus mateřská škola: co je vhodnější?
Dětské
skupiny mají své specifické výhody, které je činí vhodnou volbou zejména pro
určité situace. „Pro obce o velikosti do pěti set obyvatel to může být
ideální cesta, pokud by měly problém naplnit normální třídu mateřské školy,“
uvádí Křenová. V době demografického poklesu je totiž jednodušší udržet
naplněných dvanáct míst v dětské skupině než celou třídu školky s 24
až 28 dětmi.
Další
výhodou je možnost přijímat mladší děti – už od šesti měsíců věku, zatímco
mateřské školy přijímají obvykle od dvou až tří let. Většina dětí však
v současnosti do dětských skupin chodí až ve věku dvou až tří let těsně
před přechodem do mateřské školy.
Problematické
však může být, že se jedná o sociální zařízení, tudíž nesleduje žádné
vzdělávací programy, ani jej nehodnotí Česká školní inspekce. Po novele zákona
platné od května letošního roku však již musí mít minimálně jedna
z pečujících osob pedagogickou kvalifikaci a působit zde alespoň na
poloviční úvazek.
Naproti
tomu je kvalita vzdělávání v mateřské škole garantovaná ze strany MŠMT
i České školní inspekce, standardně má vysokoškolsky vzdělané pedagogy,
a pokud má pod sebou dětskou skupinu, nastavuje parametry tak, že kvalita
se odráží i v nich. Není sice zatím mnoho mateřských škol, které mají
pod sebou přímo zřízené dětské skupiny, příkladem však může být třeba městská část Praha 7. Ta nejenže podporuje svoje školy tím,
že jim pomohla se zřizováním dětských skupin z hlediska legislativy, ale
pomohla jim i s administrací velké části úkonů potřebných
k založení. „Nejde to však bez potřebných financí, nejde to bez podpory
a nejde to bez důvěry. Je důležité, aby si to zřizovatelé uvědomovali, aby
věřili svým školám a dětským skupinám a těm, kteří je zřizují,“
dodává Martinovská.
Spolupráce
jako cesta vpřed
Významnou
pomocí může být i meziobecní spolupráce. Křenová s ní má konkrétní
zkušenost: „Spolupracujeme s dětskou skupinou, která je vzdálená čtyři
kilometry v sousední obci. Máme s nimi smlouvu o školském
obvodu. Některé děti odsud tam chodí do dětské skupiny a když přijdou do
předškolního věku, podají žádost k nám do mateřské školy. Navzájem jsme si
tak ulevili kapacity.“
Tyto kapacity
se však v příštích několika letech budou proměňovat. „V kontextu klesající
demografie je cestou vpřed například svazkování obcí, společenství obcí, místní
akční skupiny a další formy spolupráce,“ míní Korbel. K uvolnění
kapacit mateřských škol povede i schválené snížení odkladů školních
docházek.
Propojování
a spolupráce mezi obcemi má i další přínosy. „Rodiče si přejí, aby
děti získávaly důležitý sociální kontakt, a tak je to zejména
v menších obcích s nízkým počtem narozených dětí často jediná možnost
setkávání s vrstevníky,“ říká Křenová.
Důležité
je také propojení uvnitř obce. Dětská skupina v Kácově funguje technicky
jako první oddělení školky. Po roce či dvou letech docházky se děti dostávají
do mateřské školy. „Děti, které chodily do dětské skupiny, se pak lépe adaptují
v mateřské škole, téměř nepoznají změnu,“ popisuje starostka.
V Kácově navíc dlouhodobě funguje spolupráce mateřské a základní
školy – první třída základní školy pravidelně navštěvuje předškoláky, mají
společné projekty či chodí společně na bruslení, plavání nebo do divadla.
Křenová zároveň uzavřela dohodu s vedoucí učitelkou školky, aby pečující
osoby v dětské skupině mentorovala a spolupracovala s nimi:
„Docházela za nimi každý den. Po třech měsících řekla, že už zde ‚nemá co dělat‘,
že s dětmi již pracují dostatečně kvalitně.“
Pro
starosty, kteří hledají cestu, jak nastavit předškolní vzdělávání ve své obci,
vznikly nedávno konkrétní nástroje v rámci projektu Monitorovací a evaluační rámec pro předškolní vzdělávání
a péči v České republice. Rezorty školství i práce
a sociálních věcí připravily ve spolupráci s UNICEF metodické pokyny
pro vývoj datových systémů a balíček nástrojů pro obce, který pomáhá
s analýzou potřeb, strategickým plánováním i zajišťováním kvality.
Další informace a praktickou pomoc je možné získat na portálu edu.gov.cz nebo
prostřednictvím krajských metodiků předškolního vzdělávání. „Má to smysl. Pokud
máte korunu navíc, investujte ji do předškolního vzdělávání. V něm máte
největší šanci zvrátit nerovnosti a pomůže to ve výsledku i základním
školám,“ shrnul na konferenci Lepší škola Miroslav Hřebecký, programový ředitel
EDUinu.



0 komentářů:
Okomentovat