Klíčovým úkolem každého manažera, a ministra školství nevyjímaje, je stanovovat priority. Tedy aktivně se rozhodnout, co je nejdůležitější, a na to soustředit zdroje, energii a politický kapitál. To se ovšem v českém školství bohužel už dlouho neděje.
Zdroj: FB
autora 29. 10. 2025
Ministr, ať už se jmenuje jakkoli, spíše
přebírá agendu, kterou zdědil. Priority pak určuje setrvačnost, realita
rozpočtových škrtů, případně hlasitý politický populismus.
To, co definuje budoucnost vzdělávání, je
bezpochyby umělá inteligence. Ironií je, že ačkoli AI mění pravidla hry přímo
před našima očima, prakticky nikdo ze zodpovědných to nevidí.
Děti
jsou v tom až po uši
Umělá inteligence dorazila do škol a do
životů dětí ohromnou rychlostí. Průzkumy u nás i v zahraničí ukazují, že různé
nástroje AI používá více než polovina dětí na druhém stupni základních škol a
na školách středních. Používají ji k učení, k přípravě do školy a velmi často i
k vypracování domácích úkolů. To jsou ovšem data z minulého školního roku. Dnes
je to již jistě víc a brzo to budou skoro všichni.
Kromě toho naprostá většina dětí používá
umělou inteligenci i doma, a to k řešení svých každodenních problémů. A co je
pro teenagery důležitější než škola? Jejich vztahy, jejich obavy, jejich
psychická pohoda. Umělá inteligence se pro mnohé stává důvěrníkem, rádcem i
terapeutem, na kterém si pěstují závislost.
Dvě
nová rizika
Tato masivní adopce s sebou nese dva zásadní
problémy, které zatím jen neochotně pojmenováváme.
Prvním je fenomén takzvané syntetické
intimity. Dospívající, kteří si z podstaty svého vývoje hledají hluboká
přátelství a intimní spojení, je nyní nacházejí u syntetických chatbotů na
webu. Místo aby se učili navigovat složitost mezilidských vztahů s živými
vrstevníky, volí konverzaci s AI.
Druhým, neméně závažným problémem, je pokles
kognitivních schopností. Je zkrátka pohodlnější požádat AI o řešení, než nad
věcí sám přemýšlet. Psychologie popsala „Google efekt“ už dřív. S AI to bude
jen hlubší a horší. Dramaticky to posiluje trend, na který si učitelé stěžují
už léta: děti odmítají přemýšlet, analyzovat a řešit problémy. Umělá
inteligence jim nabízí okamžité, bezpracné a zdánlivě správné odpovědi.
Problém násobí fakt, že AI ve svém
standardním nastavení je úžasně podbízivá. Konverzace s ní je příjemná, AI je
empatická, chápavá, vždy k dispozici. Často je mnohem příjemnější než interakce
se skutečnými, chybujícími a náladovými lidmi. Málokdo ví, že toto
"příjemné" nastavení je jen defaultní a každý si je může sám snadno
změnit. Děti to ale samy neudělají.
Scénář,
který už známe
Dalo by se navrhnout mnoho věcí, které by se
měly udělat hned – od masivního školení učitelů přes změnu RVP až po výuku kritické
práce s AI.
Obávám se ale, že to s umělou inteligencí
dopadne stejně jako s mobilními telefony. Před deseti lety, kdy začal jejich
boom, jsme měli a mohli věnovat systematickou pozornost tomu, abychom děti
naučili s mobily zacházet. Ne která mačkat tlačítka, ale co všechno užitečného
se s nimi dá dělat, jak je kriticky využívat a jaká rizika jsou s nimi spojená.
To jsme neudělali. Dnes jsme v situaci, kdy
jediné "řešení", které nám přichází na mysl, je telefony ve školách
zakázat. Mimo školu to totiž zařídit neumíme. Takže zákaz k řešení problémů
spojených s mobily moc nepomůže.
Analogie s ohněm je přesná: oheň je dobrý
sluha, ale zlý pán. Oheň jsme se během staletí naučili ovládat a udělali z něj
sluhu. U mobilů se nám to nepovedlo u dětí a často ani u nás dospělých. Stal se
z nich zlý pán.
S umělou inteligencí to dopadne úplně
stejně. Právě teď je ta krátká historická chvíle, kdy bychom mohli z AI pro nás
i pro děti udělat dobrého sluhu. Muselo by se to stát onou prioritou. Politická
reprezentace by musela pochopit, že toto je problém číslo jedna, a soustředit
na něj veškeré úsilí. Znamenalo by to ale okamžitou akci, soustředění zdrojů a
masivní osvětu, které by se musela chopit i média. Naděje, že to uděláme, je
však velice malá.
A tak to s umělou inteligencí dopadne jako s mobily. Za pár let ji budeme ve školách zoufale a neúčinně zakazovat, zatímco děti AI budou používat dál. Většina z nich bohužel hloupě.



0 komentářů:
Okomentovat