Lucie Kocurová: Studenti mají tendenci věci vzdávat, jakmile jim to nejde. Musí si ale zvyknout neutíkat, říká oceněný učitel

čtvrtek 29. září 2022 · 0 komentářů

Mohl se stát skvěle placeným ajťákem, namísto toho je spokojeným učitelem informatiky na Gymnáziu a Jazykové škole ve Zlíně. Michal Mikláš učí své studenty počítačovou grafiku a informatiku, a to tak dobře, že se letos stal jedním z finalistů soutěže Global Teacher Prize Czech Republic. „Informatika je obor, který se rychle vyvíjí. Musím se učit pořád dál, jinak bych byl úplně passé. Do svého rozvoje investuji vlastní peníze,“ říká.

Kamila Minaříková: Jak učit děti? Důležitá je samostatnost a motivace, radí odborníci

středa 28. září 2022 · 0 komentářů

Otevřená písanka, tupá tužka, pobrekávající dítě a rodič, který se snaží zachovat klid. Vytvořit si ke škole pozitivní vztah může zhatit i urputnost rodičů při školní přípravě. Podle odborníků by se u dětí měla podporovat především vnitřní motivace, přísnost a orientace na výkony mohou uškodit.

Josef Mačí: Jasná čísla o „škole na dálku“. Tyto děti distanční výuku nezvládly

úterý 27. září 2022 · 0 komentářů

V loňském školním roce opakovalo ročník 8204 dětí, to je absolutně i procentuálně nejvíce za posledních deset let. Odborníci to dávají do souvislosti s distanční výukou během pandemie covidu.

Jak na rozvoj čtenářských dovedností u žáků s jazykovou bariérou

pondělí 26. září 2022 · 0 komentářů

Existence literárního kroužku ve škole může efektivně podpořit rozvoj čtenářských dovedností u žáků s jazykovou bariérou. Tento článek nabízí metodiku, která ukazuje asistentům pedagoga i učitelům, jak zavést třífázový model učení a metodu pětilístek do řízené výuky žáků na druhém stupni.

Zuzana Hronová: V roce mluvil ve větách, ve čtyřech četl. Český chlapec je zázračným dítětem

sobota 24. září 2022 · 0 komentářů

Jan Herzig je typické zázračné dítě. Od prvních měsíců se mentálně vyvíjel neobyčejně rychle. V první třídě už četl bichle o historii, nakonec ho pohltila astronomie a vášeň pro ni předává dál. Jednou by chtěl vzletět do vesmíru.

Michaela Endrštová, Magdalena Synková: Logika i programování navíc. Školy otevírají speciální třídy pro nadané děti

pátek 23. září 2022 · 0 komentářů

V Česku jsou první školy či projekty, které se věnují podpoře nadaných nebo mimořádně nadaných dětí. Podle odborníků to však nestačí. Chybí systémová podpora, které se přemýšlivým žákům dostává jedině od osvícených učitelů či jednotlivců. Varují, že pokud se nepodaří zlepšit práci s nadanými a jejich diagnostiku, bude země dál přicházet o talenty. A trpět tím budou i samotné děti.

Zuzana Hronová: Inkluze měla být přínosná pro všechny. O nadané či slabé však umějí pečovat jen některé školy

čtvrtek 22. září 2022 · 0 komentářů

Vyhláška o společném vzdělávání pro všechny děti vtrhla do škol v roce 2016. Nebyli na ni připraveni učitelé, poradny ani rodiče. Ne všechny se ale podařilo zapojit tak, aby je výuka rozvíjela naplno. Chybí poradny, speciální pedagogové, asistenti, ve třídách je příliš mnoho dětí. Školy si nevědí rady s dětmi ze sociálně slabých rodin a s mimořádně nadanými. Výjimky ale ukazují, že cesta tu je.

Filip Vrána: Práce učitele je stresující. Českému školství chybí systém, jak tomu čelit

středa 21. září 2022 · 0 komentářů

Českému školství chybí soustavná péče o učitele, kteří ve své profesi čelí zvýšené míře psychické zátěže. Její zvládání je přitom podmínkou k tomu, aby se učitelé byli schopni účinně bránit tlakům, které jsou na ně ve škole vyvíjeny a nepodléhali syndromu vyhoření.

Jitka Polanská: Chystá se velká změna v přidělování asistentů pedagoga školám. „Nejde nám jen o to ušetřit,” říká ředitel odboru základního vzdělávání MŠMT Michal Černý

úterý 20. září 2022 · 0 komentářů

Asistent pedagoga nyní přichází na školu, pokud je konkrétnímu dítěti přidělen pedagogicko-psychologickou poradnou jako takzvané podpůrné opatření. Ministerstvo školství ale plánuje zásadní změnu modelu. Na základě několika parametrů vypočítá pro každou školu počet úvazků pro asistenty pedagoga, které školám zaplatí. O jejich využití pak rozhodne vedení školy. Podle ředitele odboru základního vzdělávání Michala Černého úbytek počtu asistentů plošně nehrozí, ale některých škol se týkat může.

Ministerstvo školství s partnery spouští test nového vzdělávání ředitelů Lídr školy

pondělí 19. září 2022 · 0 komentářů

Prvním dvoudenním setkáním odstartoval pilotní ročník Lídra školy – inovovaného programu pro vzdělávání ředitelů. Dvouleté studium vybaví budoucí a začínající ředitele dovednostmi, které nejvíce ovlivňují učení žáků. Vychází z excelentních tuzemských i zahraničních programů. Program vznikl díky spolupráci organizace Učitel naživo a Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR), kterou zastřešilo Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT).

Lucie Kocurová: Zajímavost hodiny vychází z obsahu učiva, ne z líbivých aktivit, říká autorka knihy

sobota 17. září 2022 · 0 komentářů

Mnoho zemí by chtělo lepší vzdělávací systém, pouze některé se však pravidelně umisťují na předních příčkách mezinárodních srovnávacích testů. A anglická učitelka Lucy Crehan se rozhodla prozkoumat, jak to vypadá v tamních školách. O svém pozorování napsala knihu, která pod názvem Chytrozemě právě vychází i v Česku.

Markéta Rizikyová: Nový šéf Cermatu chce maturity přes počítač. Šéfem organizace se stal odborník na kyberbezpečnost

pátek 16. září 2022 · 0 komentářů

Ministr školství Vladimír Balaš (STAN) jmenoval ředitelem Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Miroslava Krejčího, experta na kybernetickou bezpečnost a výstavbu informačních systémů.

Hana Košťálová: Společné profesní učení a zlepšování školy. Seriál PŠU 10

čtvrtek 15. září 2022 · 0 komentářů

V minulém školním roce publikovali autoři z řad projektu Pomáháme školám k úspěchu sérii textů, které se zabývaly společným profesním učením. Nyní přinášíme text, který shrnuje to hlavní, čemu jsme se v projektu dosud naučili a co současně odpovídá výzkumným zjištěním.

Nerozdělujme obsah v RVP pro slabší a silnější žáky – nepomůžeme tím nikomu

středa 14. září 2022 · 0 komentářů

Společné stanovisko SKAV, EDUin a AŘZŠ ČR k revizi RVP ZV vydané 14. 9. 2022.

Děti zaslouží stejný respekt jako dospělí

· 0 komentářů

Časopis Téma a následně zpravodajský portál iDnes 31. 8. 2022 přinesly rozhovor Jana Čápa s naším kolegou Adamem Lalákem. Mělo by to být povinné čtení pro všechny, kteří to s budoucností českého školství myslí vážně.

Známkování nevypovídá o skutečném pokroku žáků, potvrdila studie CERGE-EI

úterý 13. září 2022 · 1 komentářů

Klasifikace žáků se stejnými akademickými výsledky v testech se mezi školami liší o celý klasifikační stupeň, zjistili výzkumníci CERGE – EI v šetření, které se zaměřilo na objektivitu a přínosy používání známek při hodnocení ve školách. Studii Rozdíly v přísnosti známkování žáků publikoval Think tank IDEA.