Po politických a společenských změnách nastolených po listopadu 1989 získalo v pedagogické diskusi téma reformy a transformace vzdělávání zásadní roli a postavení. Text se věnuje analýze diskurzu školské reformy a tzv. postsocialistické transformace vzdělávání po roce 1989 v Československu a po roce 1993 v České republice. Vyjímáme alespoň krátké ukázky z úvodu a závěru.
Zdroj: Pedagogika roč. 75, 2–3,
2025, str. 109–134
Vzdělávací
reforma – trvalé téma pedagogické diskuze aneb namísto úvodu
…Studie
rekonstruuje motivy, které určovaly směr a dynamiku reformní diskuse po roce
1989. Dále lokalizuje aktéry, kteří se stali klíčovými v utváření
reformního diskurzu – ať již z odborné české (či částečně i slovenské)
pedagogické komunity, či z okruhu reformě otevřených učitelů, ale i širší
veřejnosti… Studie analyzuje a rekonstruuje diskursivní rámec a rastr, který
byl utvářen různými aktéry a diskursivní praktiky, které rozvíjeli. Ptáme se,
jaká témata, přesvědčení, motivy a úkoly apod. získala centrální význam
v pedagogické diskuzi o reformě školy a výchovy pro roce 1989, kým a jak
měl být „reformní program“ naplňován.
Domníváme
se, že bez hlubší rekonstrukce motivů, cílů, procesů reformy školství po roce
1989 nelze šířeji interpretovat a porozumět úskalím vzdělávací reformy po roce
2001 či reformním vzdělávacím strategiím ukotvujícím směr vzdělávání
v České republice do roku 2020, respektive do roku 2030. Je zřejmé, že
text se může věnovat jen vybraným aspektům reformního diskurzu po roce
Závěry a
výzvy pro další výzkum
1. Reforma
vzdělávání v 90. letech 20. století vycházela v nemalé míře od
učitelů, psychologů, akademiků tzv. zdola. Směr a dynamiku vzdělávání určovali
aktéři, kteří sami vzdělávali či stáli vzdělávání blízko. Poměrně rychle byli
tito aktéři vyměněni s důrazem na „evropeizaci“ české školy a proces
začleňování ČR do nadnárodních struktur (vstup do OECD koncem roku
2. Aktivní
představitelé vzdělávací reformy komunikovali a síťovali se zejména se
skupinami učitelů, pedagogů či dalších odborníků , kteří byli reformě
nakloněni. Nejednalo se ovšem o drtivou a reprezentativní část učitelstva.
Bohužel se nepodařilo znovuoživit založení učitelských organizací či komor,
které by mohly sehrát podstatnou roli při definování programu vzdělávací
reformy, jejím ověřování, vyhodnocování a komunikaci, implementaci programů a
výsledků realizace směrem k učitelstvu.
3. Chybějící
společný koncepční program vzdělávací reformy lze spojovat i
s dezorientací pedagogického výzkumu v 90. letech 20. století. Ten
byl jednak poznamenán ztrátou legitimity s ohledem na jeho roli
v komunistické „výchově občana“. Byl ale dán rovněž rozpadem tradičních
forem a institucí pedagogického výzkumu, nejmarkantněji asi zrušením Pedagogického
ústavu J. A. Komenského v ČSAV (PÚ JAK ČSAV) v roce 1993. Zrušení
ústavu bylo trpkou zkušeností pro širokou pedagogickou odbornou obec. I přes
vznik odborných platforem a uskupení (mimo jiné znovuobnovení České pedagogické
společnosti při ČSAV v roce
4. Chceme-li
více porozumět období reformy zdola v letech 1990–1996, potom bychom měli
více zohlednit samotné aktéry této reformy. Přínosné je rekonstruovat cíle a
snahy osob, které určovaly tento reformní diskurz. Měli bychom analyzovat
jejich postavení, roli, formální i neformální význam v reformně vzdělávací
diskusi. Měli bychom více vytvořit mapu aktérů (domácích, zahraničních,
akademiků, učitelů, sdružení, iniciativ, společností, úřadů a orgánů), kteří se
nad otázkami vzdělávací reformy scházeli – fyzicky, či v diskusi. Metoda
topografie institucí/míst a biografická metoda mohou být důležitým článkem
v rekonstrukci a analýze reformně vzdělávacího diskurzu daného období.



0 komentářů:
Okomentovat