Více než 40 % českých dětí se do školy netěší a jen necelá desetina žáků ji označuje za místo, kde jsou skutečně rádi. Stále častěji se mluví o zhoršující se psychické pohodě dětí, rostoucí míře úzkostí i pocitu osamělosti. Na vině nejsou jen nároky na výkon, ale také napjaté vztahy – mezi žáky, učiteli a rodiči. Právě ty přitom mohou zásadně ovlivnit, jak se děti ve škole cítí. Zkušenosti Spoluškoly ukazují, že klíčem k lepším vztahům ve škole může být mediace – odborně vedený dialog, který pomáhá obnovit porozumění a důvěru mezi rodiči, školou a dětmi.
Zdroj: Pedagogické info 27. 11. 2025
Mediace: nástroj,
který pomáhá školám i rodinám
„Ve chvíli, kdy komunikace mezi rodiči a školou selhává, dítě často ztrácí pocit bezpečí a oporu. Mediace pomáhá obnovit spolupráci a dává prostor, aby všechny strany mohly být slyšeny,“ vysvětluje Marta Ptáčková, právnička a mediátorka Spoluškoly. Podle ní mediace ve školním prostředí nejen řeší konkrétní konflikty, ale zlepšuje i celkovou atmosféru. „Když rodiče a učitelé najdou společný jazyk, uleví se především dítěti. Vede to k menšímu stresu, větší motivaci a někdy i ke zlepšení jeho duševního zdraví,“ dodává Ptáčková.
Proč jsou vztahy ve škole klíčové
Výzkumy dlouhodobě potvrzují, že pocit sounáležitosti a dobré vztahy mají zásadní dopad na duševní zdraví i studijní výsledky žáků. Podle mezinárodního šetření HBSC 2024 (1) se 40 % českých dětí do školy netěší a méně než polovina věří, že si spolužáci navzájem pomáhají. Data PISA 2022 (2) ukazují, že osaměle se cítí až 21 % českých žáků a jen 49 % z nich má pocit, že se jejich učitel skutečně zajímá o jejich pokrok. Stejně tak Česká školní inspekce (3) upozorňuje, že kvalita vztahů ve škole je jedním z nejsilnějších faktorů vzdělávací úspěšnosti i psychické pohody dětí.
Adamův příběh: Když se konflikt promění v porozumění
Patnáctiletý Adam zažil, jak může nesoulad mezi školou a rodinou ovlivnit celý jeho život. Po závažném rodinném traumatu se začal zhoršovat ve škole. Opakoval ročník, měl potíže s koncentrací i chováním a nakonec mu hrozilo, že nedokončí povinnou školní docházku. Do situace se zapojil tým Spoluškoly spolu s klinickým psychologem. Následovala tři mediační setkání mezi školou a rodiči, kde mohl být slyšen i samotný Adam – prostřednictvím dopisu, který napsal svým učitelům. Poprvé měl možnost říct, co skutečně potřebuje. Výsledkem mediace byla jasně nastavená pravidla podpory – úprava výuky, snížení tlaku na výkon, posílení asistence a pravidelná komunikace mezi školou a rodinou. Díky tomu Adam školu dokončil a úspěšně složil zkoušky na střední školu.
Školy, které dávají důvěru, dávají dětem šanci
Mediace není jen
krizovým řešením, ale i nástrojem prevence. Pomáhá budovat důvěru mezi rodiči,
školou a poradenskými zařízeními (PPP, SPC), zlepšuje komunikaci a učí všechny
strany konstruktivně hledat řešení.
“Naše škola využila mediaci jako
nástroj k řešení vzniklé konfliktní situace mezi školou a zákonnými zástupci
žáka. Naše komunikace byla tzv. patová.,” říká Mgr. Jana Petrová, ředitelka ZŠ a MŠ U Lesa, Karviná.
“Proces mediace umožnil všem stranám otevřeně komunikovat o vzniklých
problémech, pojmenovat hlavní příčiny nedorozumění a společně hledat řešení
přijatelná pro obě strany. Díky tomuto postupu došlo ke zlepšení vzájemné
komunikace, k vytvoření dohody, která přispěla ke stabilizaci vztahů mezi
školou a rodinou žáka, dodává. Škola hodnotí
využití mediace jako jeden z efektivních prostředků pro řešení napjatých
situací, sporů a současně jako přínosný nástroj patových konfliktů.
Podle zkušeností
Spoluškoly končí většina mediací dohodou a konkrétním plánem podpory dítěte,
které je jinak ohrožené školním neúspěchem včetně ukončení školní docházky.
Mediace je určena rodičům, školám, zřizovatelům
ad., kteří řeší nedorozumění nebo náročnou situaci ve vzdělávání a nedaří se
jim najít shodu.
Spoluškola: pomoc
tam, kde běžná komunikace nestačí
Spoluškola nabízí
mediace školám i rodičům zdarma. Jejich cílem je podpořit všechny zúčastněné v
hledání řešení, které respektuje potřeby dítěte a zlepšuje spolupráci mezi
školou, rodinou a poradenským systémem. „Mediace přináší do škol klid, bezpečí a znovu dává dětem pocit, že do
školy patří,“ shrnuje Marta Ptáčková. Zájemci o mediaci se mohou
obrátit na Spoluškolu prostřednictvím e-mailu mediace@spoluskola.cz
Další služby
Spoluškoly: bezplatná právní poradna
Bezplatná právní poradna Spoluškoly pomáhá lépe se orientovat v právech i povinnostech dětí a dalších aktérů ve vzdělávání. Nejčastěji řešíme: nastavení podpůrných opatření a jejich financování, spolupráci s PPP/SPC, (ne)přijetí do školy z důvodů znevýhodnění dítěte a mnoho dalšího. Poradna za svou existenci od roku 2015 pomohla už stovkám rodičů, resp. dětí.
Zdroje
(1) HBSC tým ČR, Univerzita Palackého v Olomouci (2024): Zdraví a životní styl českých školáků – Výsledky studie HBSC 2024. Olomouc: Univerzita Palackého.
(2) OECD (2023): PISA 2022 Results (Volume III): Well-being and sense of belonging at school – Country note: Czech Republic. Paris: OECD Publishing.
(3) Česká školní inspekce (2024): Školy, do kterých se žáci těší. Praha: ČŠI.



0 komentářů:
Okomentovat