Obec má dvě školy a do jedné z nich chodí méně než 200 žáků. Podle Ministerstva školství by se proto nově měly sloučit. Chce to navrhnout v připravované novele. Opatření má zvednout kvalitu výuky, naráží však na odpor starostů.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
9. 7. 2024
Ministr
školství Mikuláš Bek (STAN) opakovaně zmiňuje, že Česko má příliš malých škol.
Vzdělávací systém je tak podle něj neefektivní a je s tím potřeba
něco dělat. Teď jeho ministerstvo připravilo první konkrétní krok. Slučovat se
budou malé školy v obcích, kde fungují dvě.
Podmínka je
k tomu jednoduchá. Pokud do druhé školy chodí méně než 200 dětí, bude
se muset sloučit s tou větší. V případě, že má žáků více, může
i nadále fungovat samostatně.
Papírově
zmizí dva tisíce škol
„Odhadujeme,
že uplatnění tohoto pravidla po pětiletém přechodném období, by samo
o sobě vedlo k významnému snížení počtu samostatných subjektů
o 1500 až 2000,“ popisuje náměstek ministra školství Jiří Nantl
(ODS).
Neznamená
to, že by se druhá škola rušila. Fakticky půjde o sloučení pod jednu
právnickou osobu s tím, že by druhá škola fungovala formou odloučeného
pracoviště. Jako už dnes existují třeba základní školy, které mají pod sebou
i mateřskou školu.
Tohle bude
asi nejčastější forma sloučení. Obce, které zřizují právě dvě školy, mají totiž
nejčastěji samostatně základku a školku. Zatím ale nejsou známé
podrobnosti, protože Ministerstvo školství zatím legislativní návrh
nepředložilo. Školám by tak ale mělo ubýt administrativy.
„Myslím si,
že obecně je to vhodný krok, a může to fungovat jako taková ukázka, že
slučování dává smysl,“ uvažuje demograf Petr Mazouch, který s kolegou
Jakubem Fischerem nedávno představil studii, která vypočítává jak finanční, tak administrativní
úspory v případě sloučení malých škol.
Co na to
obce?
Ministerstvo školství dokumentuje roztříštěnost škol statistikami – 44 procent mateřských škol má méně než 50 dětí (tedy tři učitelé na jednoho ředitele), do 41 procent spojených základních a mateřských škol chodí méně než 100 dětí a 22 procent základek má pod 100 žáků. To má podle ministerstva dopad na kvalitu výuky.
„Mateřskou
a základní školu sloučili už před šesti lety a funguje to velmi
dobře,“ popisuje starosta Kamýku nad Vltavou a zároveň místopředseda
Sdružení místních samospráv Petr Halada, že navrhovanému záměru rozumí.
„Je to ale
strašně individuální. Pokud máte například obec, která má kolem sebe vesničky,
kde je menší škola nebo mateřská škola, tak nevím, jestli sloučení je vhodné,“
dodává.
Když se
Seznam Zprávy ptaly konkrétních obcí, na které by změna mohla dopadnout, ke
slučování se příliš kladně nestavěly.
„Beru to
zatím jako takový výstřel do tmy. Kdyby ale taková změna měla nastat, tak proti
ní vystoupím, protože obě naše školy fungují perfektně,“ říká starosta Strašic
na Rokycansku Jiří Hahner (ODS).
Záměr Ministerstva školství by se dotkl také hned vedlejší obce Dobřív, kde na to mají stejný názor jako ve Strašicích. „Když budeme mít odloučené pracoviště, tak se podle mě k žádným úsporám stejně nedobereme,“ myslí si starosta Dobříva Jiří Ondřejíček.
Mimochodem,
chystaná změna by se dotkla i velké části polských škol v Česku,
které by se při uplatnění pravidla o druhé škole s minimálně
200 žáky musely sloučit s českými.
„Uvedená
novela je ve stádiu záměru, konkrétnější informace budou k dispozici až po
její finalizaci, každopádně v tuto chvíli se u těchto škol počítá
s výjimkou,“ ujišťuje ovšem mluvčí Ministerstva školství Patrik Kubas.
Ministerský
ideál? Nejmenší škola = 200 dětí
Spojování
malých školy s většími na území jedné obce je ale skutečně jen začátek.
Ministerstvo školství se netají tím, že je proti tomu, aby existovalo
v Česku tolik malých škol jako dnes. Kouzelným číslem je právě 200 –
minimum, kdy by měla škola právo na samostatnou existenci.
Úzce se to
pojí i se snahou části vlády zredukovat počet obcí a sloučit je do
větších celků, které by mohly nabízet svým občanům lepší služby, mimo jiné
právě i kvalitnější vzdělávání.
Paradoxně
se vše rozbíhá za ministra školství pod vlajkou hnutí Starostů. Strany, která
vzešla z komunální politiky. Na malých obcí se přitom dá očekávat proti
takovým krokům odpor.
Ačkoliv
z tvrdých dat vychází, že by na tom ušetřil peníze nejen stát, ale energii
také vedoucí pracovníci škol, kteří by pak měli více času na pedagogické vedení
svého sboru.
Úspora až
pětina financí a čas ředitelů
V už
zmíněné studii z Vysoké školy ekonomické vychází, že by
se dalo uspořit 19 procent financí a asi 45 procent celkového
času ředitelů. A to v případě, že by se v modelovém ORP
s 39 školami a 5 900 žáky sloučily školy se stejným
zřizovatelem a měly by minimálně 250 žáků.
„Jsem
příznivcem nastavení, které má většina německých spolkových zemí, kde druhý
stupeň může existovat jen v případě paralelních tříd,“ popisuje dále
ministr školství Bek. Ale jedním dechem dodává, že cesta ke školám
s minimálně 200 žáky je otázkou až pro další vládu.
„Určitě
není naším cílem likvidace prvních stupňů (základních škol, pozn. red.) v těch
lokalitách. Ne, jde o to, aby se školy spojovaly do větších celků,“
dodává.
Sada
nenápadných kroků ale ke slučování malých škol míří tak jako tak. Ministerstvo
školství už naplánovalo omezení financování školám, které nejsou tak naplněné.
Připravují se také kroky ke zjednodušení společného zřizování škol více obcemi
najednou.
Zároveň se
ale malých škol dotkne i zavedení pozic školních psychologů
a speciálních pedagogů. Školy, které mají méně než 180 žáků, totiž
patrně na tyto odborné pozice automaticky nedosáhnou. Tamní děti by mohly mít
nárok pouze na případné podpůrné opatření.
Školy
sloučili, dnes chystají opak
„Potřebujeme
dát signál menším školám, že pokud chtějí nabízet plnohodnotné služby, je fakt
správné vytvářet celky o velikosti plus minus 200 žáků,“ dodává
Nantl, kde vidí ministerstvo obecně hranici pro existenci nejmenších škol.
To jsou ale
všechno zatím teoretické počty. Když totiž dojde na praktické záležitosti, věci
se nezřídka vyvíjí jiným směrem, než by Ministerstvo školství chtělo.
Takto je
dnes například v Novém Strašecí pod jednou právnickou osobou nejen velká
škola, ale i čtyři mateřské školy na různých místech po obci. Tedy ideál,
ke kterému chce ministerstvo směřovat. Jenže v obci plánují, že se naopak
škola bude rozdělovat.
„Už je to
kolos. Když naše základní škola má dneska devět set žáků, k tomu má
ředitel na starosti školní jídelnu a čtyři mateřské školy, tak už to
k řízení úplně ideální není. Chybí tomu osobní kontakt,“ vysvětluje
starosta Karel Filip, proč se obec rozhodla školu rozdělit.
Nebude tak
záležet jen na Ministerstvu školství, jak systém do budoucna nastaví. Určuje
sice pravidla, drtivou většinu veřejných škol ale zřizují obce a kraje.
Bude tedy otázkou, jak se k novinkám postaví v regionech.
0 komentářů:
Okomentovat