Proti příliš obtížné maturitě z matematiky letos vznikla petice. Kdyby se ale neupravovalo hodnocení, propadlo by ještě více žáků, zjistily Seznam Zprávy. I MŠMT už říká, že test mohl být pro část maturantů náročnější.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
5. 6. 2025
Dalších
765 žáků by u maturitního testu z matematiky propadlo,
kdyby nedošlo k úpravě hodnocení. Vychází to z kompletních dat, která
státní organizace Cermat zveřejnila v tomto týdnu. Seznam Zprávy je
propočítaly ve spolupráci s odborníky, kteří data z maturit
dlouhodobě analyzují.
Ministerstvo
školství a Cermat jako tvůrce testů totiž při prezentaci výsledků maturit
uvedly, že neúspěšnost letošních maturantů z matematiky byla
12,4 procenta. Podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) šlo
o odpovídající hodnotu.
Nejhorší
výsledky za sedm let
„Byl bych
nervózní z toho, kdybychom se vraceli na předcovidové hodnoty. Za mě ale
12 procent odpovídá minulým letům s výjimkou toho posledního roku,
kdy prokazatelně byl test o něco lehčí a bylo to kritizováno celou
řadou odborníků,“ vysvětlil při prezentaci výsledků Bek.
Jenže
ministr školství ani ředitelka Cermatu Barbora Rosůlková nezmínili, že se letos
výrazně měnilo hodnocení testu. Přišly na to až Seznam Zprávy při
kontrole všech veřejných dokumentů k maturitě. V zadání testu totiž
byla chyba, a tak všichni žáci dostali za poslední otázku plný počet bodů.
K tomu se mírněji hodnotila ještě úloha 15.
Kdyby
k těmto úpravám nedošlo, neúspěšnost poprvé maturujících z matematiky
by nebyla 12,4 procenta, ale 17,5 procenta. Byla by tedy výrazně
vyšší než v letech po covidu a nejvyšší od roku 2018.
Otázka
neúspěšnosti v testu je vždycky zásadní, letos byla ale o to
aktuálnější, protože proti příliš vysoké obtížnosti matematiky protestovali
maturanti a petici zasazující se za přehodnocení testu podepsalo přes
10 tisíc lidí.
Všechno
v pořádku, tvrdí Cermat
Seznam
Zprávy se na původní neúspěšnost u maturity z matematiky, tedy bez
úpravy hodnocení ve dvou úlohách, ptaly už dříve jak Ministerstva školství, tak
Cermatu. Odpověď jsme ale nedostali. Bylo tedy potřeba počkat na podrobná data
a z nich původní neúspěšnost dopočítat.
Tím, že
bez úprav by byl podíl propadlíků asi o pět procentních bodů vyšší, Seznam
Zprávy znovu oslovily Cermat. A opět s dotazem, jestli tedy organizace
na základě přepočítaných dat uznává, že test byl letos obtížnější.
„V rámci
specifikace testu na základě pretestů a prevalidací byla obtížnost
nastavována srovnatelně s předchozími lety. Současně je vždy posuzován
soulad s Katalogem požadavků. Je důležité zdůraznit, že míra neúspěšnosti
není mírou obtížnosti testu,“ říká ale mluvčí Cermatu Jakub Nachtigal.
Kdyby
k těmto úpravám nedošlo, neúspěšnost poprvé maturujících z matematiky
by nebyla 12,4 procenta, ale 17,5 procenta. Byla by tedy výrazně
vyšší než v letech po covidu a nejvyšší od roku 2018.
Otázka
neúspěšnosti v testu je vždycky zásadní, letos byla ale o to
aktuálnější, protože proti příliš vysoké obtížnosti matematiky protestovali
maturanti a petici zasazující se za přehodnocení testu podepsalo přes
10 tisíc lidí.
„Je samozřejmě pravda, že neúspěšnost není
totéž co obtížnost testu, ale oba tyto parametry Cermat má, či spíše měl by
mít, pod kontrolou,“ argumentuje odborník na testování David Souček ze
společnosti Kalibro.
Pokud
Cermat skutečně nastavil obtížnost srovnatelně s předchozími lety, měl by
podle Součka zveřejnit, jak se mu tedy tuto úroveň podařilo udržet.
„Testy se
tvoří podle jednotného klíče a pracují s předpokládanou obtížností
jednotlivých úloh ve vztahu ke kurikulu. Nikde v legislativě ani
v interních pravidlech není stanoveno, kolik procent žáků má v testu
uspět, či neuspět. Neúspěšnost je každoročně závislá také na kohortě maturantů,
kteří si daný test zvolí jako druhou povinnou zkoušku,“ dodává mluvčí Cermatu.
Jenže
kohorta maturantů, tedy skupina, která si matematiku vybírá, je
v posledních letech poměrně stálá, připomíná Souček. A to jak
z pohledu volby matematiky, protože žáci si mohou alternativně vybrat
maturitu z cizího jazyka, tak struktury žáků podle
škol – posledních pět let je podíl gymnazistů asi 56 procent. Ti
mají z matematiky průměrně nejlepší výsledky.
„Katalog
požadavků, z něhož Cermat vychází, se také nemění, stejně jako kurikulum
a matematické schopnosti žáků. Proč se tedy z roku na rok mění
obtížnost testů a neúspěšnost maturantů? To by měl Cermat věrohodně
vysvětlit. Koneckonců, i ministr školství zjevně považuje neúspěšnost za
parametr, který by měl být stabilní,“ dodává Souček.
A proč se
upravovala i další úloha?
Nadále
také nevíme, proč se měnilo hodnocení u otázky s číslem 15. Ta
měla tři podúlohy. Letos ale Cermat uděloval v případě jedné
nebo dvou chyb o bod víc než u typově stejné úlohy
v letech 2024, 2023 a 2022.
„Hodnocení
této úlohy je v naprostém pořádku a odpovídá odborným standardům.
Zvolené bodové rozložení (3–2–1–0) reflektuje metody běžné například
u dichotomických úloh v testech z cizích jazyků. Zohledňuje
i částečně správná řešení, čímž se test stává citlivějším k reálným
znalostem žáků,“ nechal mluvčí Cermatu Jakub Nachtigal bez odpovědi otázku,
proč se letos měnilo hodnocení úlohy 15.
Ministerstvo:
Možná to bylo těžší
Ani státní
instituce se ale na obtížnosti maturity z matematiky neshodnou. Zatímco
Cermat tvrdí, že bylo všechno v pořádku, jeho nadřízené Ministerstvo
školství v odpovědi pro Seznam Zprávy opatrně přiznává, že testy letos
těžší být mohly.
„Předběžné
poznatky naznačují, že letošní test z matematiky mohl být pro část
maturantů náročnější než v předchozích letech. Právě proto věnujeme
mimořádnou pozornost důkladné revizi všech úloh i způsobu jejich
hodnocení. V případě potřeby budou zjištění využita při přípravě testů pro
příští rok – s důrazem na srovnatelnost, spravedlnost
a metodickou návaznost,“ dodává mluvčí Ministerstva školství Veronika
Lucká Loosová.
Ministerstvo
školství pak ale ještě ve shodě s vyjádřením Cermatu dodává, že „míra
neúspěšnosti není přímým ukazatelem obtížnosti testu“. Veškeré okolnosti
letošních maturit ale hodlá podrobně prošetřit a transparentně o nich
informovat veřejnost.
Důvěra ve
státní maturitu je totiž naprosto zásadní. A to nejen z pohledu
matematiky. Logicky budou žáci v příštích letech zvažovat, jestli si tento
předmět vybrat, když se kolem testu objevuje tolik otazníků.
Pokud má
navíc být složení státních testů nadále podmínkou pro zakončení středního
vzdělání s maturitní zkouškou, musí být bezezbytku jasné, že je takové
testování nejen bezchybné, ale také mezi roky srovnatelné, tudíž spravedlivé.
Jinak nedává smysl.
0 komentářů:
Okomentovat