V maturitním testu z matematiky letos oficiálně neuspělo 12,4 procenta prvomaturantů. Jak však brzy vyšlo najevo, Cermat nenápadně zasáhl do hodnocení, aby výsledek vylepšil.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
5. 6. 2025. Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jak by
studenti, kteří si letos zvolili jako maturitní předmět matematiku, dopadli bez
dodatečných úprav hodnocení? Kdo je schválil? A proč nás to má zajímat?
Není na
tyhle otázky pozdě, když už je skoro po sezoně? Není. Z odpovědí
pochopíme, proč jsou veřejně přístupná data z maturit a přijímaček
důležitá a proč nelze věřit informacím, které jsme o maturitním
testování dostali a ještě dostaneme.
Nevěrohodnost Ministerstva školství a Cermatu poškozuje
společnou část maturitní zkoušky probíhající v jejich režii. Představitelé
obou institucí nás přesvědčovali, že podíl neúspěšných žáků v maturitním
testu z matematiky je „akceptovatelný“. Zamlčeli ovšem, že byl důsledkem
výrazného zmírnění pravidel hodnocení, které jen zčásti souviselo s chybou
v testu. Otázka, kolik žáků by neuspělo před těmito úpravami, je proto
logická a přirozená.
Uspokojivé
odpovědi jsme se z oficiálních míst nedočkali. Ministr Mikuláš Bek se
jen pokusil odvést pozornost: „Tuto hypotetickou debatu považuji za úplně
nadbytečnou. Jediné, co platí, je výsledek. Debata o tom, co by se stalo,
kdyby nebyla špatně formulovaná jedna otázka, je hypotetická, protože nevíme,
jak by byla formulovaná správně.“
Tyhle triky
na nás nezkoušejte, pane ministře. Debata musela být hypotetická, dokud jste
všechny podstatné informace měl pouze vy a Cermat. Tohle období však
skončilo okamžikem, kdy Cermat vzdal svou krátkozrakou zdržovací taktiku
a čtyři dny po uplynutí zákonné lhůty zveřejnil podrobná maturitní data.
Čísla v tomto textu byla dopočítána právě z nich a jsou opravdu
zajímavá. Ukazují například, že „špatně formulovaná otázka“ v testu
ovlivnila minimum žáků. Musíme se tedy ptát, proč Cermat a ministerstvo
k úpravám hodnocení vůbec přistoupily. Maturitní data způsobila, že debata
přestala být hypotetickou: nyní už se nemusíme zabývat domněnkami. Přecházíme
k otázkám mířícím na jádro problému.
Obtížnost
testu – co to vlastně je?
Výstižným
ukazatelem obtížnosti testu je tzv. průměrný skór, tedy průměrný bodový zisk
vyjádřený v procentech maximálního bodového zisku. Ten letos činil před
úpravami 54,9 procenta a 57,9 procenta po nich. Obtížnější test
psali maturanti naposledy před sedmi lety, na jaře 2018. Pokud bychom brali
v úvahu letošní vysoký podíl gymnazistů, dostali bychom se do minulosti
ještě hlouběji. Jedinou výjimkou bylo testování během pandemie covidu v roce
2021, po němž ovšem došlo k výraznému snížení prahu pro úspěšné složení
testu.
Letos by
před zmírněním hodnocení neuspělo v testu 17,5 procenta
prvomaturantů, zatímco po zmírnění 12,4 procenta. Na prvomaturanty se
pozornost soustřeďuje kvůli meziroční srovnatelnosti – všech žáků by před
úpravami neuspělo 20,8 procenta a po nich 15,2 procenta.
Maturanti, kteří obtížnost testu hodnotili ještě před zásahy do hodnocení, tedy
měli pravdu: letošní maturitní test z matematiky byl nezvykle obtížný.
Každý rok
se v internetových diskuzích vynoří řada furiantů tvrdících, že maturitní
test byl velmi snadný. Že sice maturovali už před třiceti lety, většina úloh
ale patří do učiva na základce a oni v pohodě spočítali úplně všechno
za půl hodiny. A ještě si stačili uvařit kafe. Jejich argumentace je
nedomyšlená. Protože však podobně uvažuje podstatná část vzdělané veřejnosti,
stojí za to vysvětlit podrobněji, kde má tohle odůvodnění díry. Ani informace,
že v testu bylo pouze učivo základní školy, by totiž o obtížnosti
mnoho neříkala.
Představme
si, že by nejlepší matematik v zemi dostal za úkol vyřešit takový test za
tři minuty. Rozhodně to nestihne. Test je tedy za těchto podmínek obtížný
i pro něj – potřeboval by řekněme aspoň dvanáct minut. Za sedm minut po
špičkovém řešiteli dokončí test první z internetových diskutujících –
jsou mezi nimi ostatně i velmi vzdělaní matematici. Vzápětí se ohlásí první
maturant z matematické třídy a po něm další a další žáci. Po
hodině a čtvrt dopočítá nejšikovnější maturantka třeba ze zdrávky.
A tak dál…
Část žáků
ovšem taky zjistí, že některé úlohy jsou prostě nad jejich síly. Kromě učiva,
které test ověřuje, je tedy obtížnost zásadně ovlivněna časovým limitem. Jenže
v matematice nerozhoduje pouze rychlost počítání.
Na
obtížnost mají vliv taky nové nápady, k nimž se žáci musejí dobrat, slepé
uličky, z nichž se musejí vrátit, dále srozumitelnost a délka zadání,
pořadí úloh a rovněž to, v jakých souvislostech a do jaké
hloubky se učivo ve škole probírá. V tom se gymnázia dramaticky liší od ostatních
škol. Současný test navíc předem předpokládá, že si žáci určitých
druhů studia – hlavně nástaveb a učňovských oborů
s maturitou – v některých úlohách ani neškrtnou. Jeho užití je
proto nekorektní. Ví se dopředu, že tito maturanti musejí potřebných
17 bodů nasbírat jen na části úloh, zatímco třeba gymnazisté vyzobávají
své body odkudkoli.
Zakrývali
nedostatky v práci institucí, které řídí
To, kolik
žáků má být v testu neúspěšných, nenařizují Cermatu žádné vzdělávací
dokumenty ani právní předpisy. Existovalo nějaké zadání politické? To by bylo
ještě snesitelné, i když je Cermat evidentně nesplnil. Bez politického
zadání ale nastala zcela nepřijatelná situace: neznámý autor maturitního testu
měl úplně volné ruce. Vytvořil test, v němž by neuspělo 3437 žáků,
z toho 2611 prvomaturantů. Kvůli pozdvižení, které vyvolal, byl asi
nakonec rád, že ho před průšvihem zachránila chyba v úloze 25, kterou
přehlédli kontroloři i drtivá většina maturantů.
Chyba
byla tentokrát pro Cermat darem z nebes. Za jiných okolností by ji nejspíš
zapřel. Letos však mohl díky ní dát každému maturantovi plný počet bodů, tedy
čtyři. Udělal to – a průměrná úspěšnost úlohy s nejvyšší váhou
v testu tím rázem stoupla ze 73 procent na 100.
V úloze
15 s druhou nejvyšší váhou (tři body) ovšem Cermat zmírnil bodování,
ačkoli v ní žádná chyba nebyla a v matematice k tomu nikdy
předtím nepřistoupil. Jeden přidaný bod zachránil 231 prvomaturantů. Kdo
se bál, že by neúspěšnost 13,9 procenta neustál? Ředitelka Cermatu? Nebo
ministr školství? Kdo vlastně rozhoduje o tom, jak vysoká neúspěšnost
maturitního testu je ještě „akceptovatelná“, a jaká už ne?
Postup
ministra a ředitelky v této tragikomedii je zcela nepřijatelný.
Balamutili nás za naše peníze, aby zakryli nedostatky v práci institucí, v jejichž
čele stojí. Nejsou to však zdaleka jen chyby v zadání a neetické
jednání vůči žákům, učitelům a veřejnosti. Spuštěním maturitního testování
v roce 2011 dostal Cermat do rukou silný nástroj státní vzdělávací
politiky. Přípravu maturitních testů nikdy metodicky nezvládl a totéž
platí o jednotných přijímacích testech, které vytváří od roku 2017. A Ministerstvo
školství zase nezvládlo dohled nad Cermatem.
Společná
část maturitní zkoušky neměla být nikdy spuštěna. Je nejen zbytečná, ale za
patnáct svých ročníků napáchala taky značné lidské, didaktické
a ekonomické škody. Její úplné zrušení bez náhrady je jediným logickým
a zodpovědným řešením. Škody nenapraví, už ale nevzniknou další.
0 komentářů:
Okomentovat