Výsledky testů České školní inspekce znovu potvrdily velké rozdíly ve výsledcích žáků v regionech s vysokou nezaměstnaností a nižší vzdělaností a těmi, kde je ekonomická situace obyvatel lepší. „Tyto rozdíly se navíc stále prohlubují,“ upozornil vrchní školní inspektor Tomáš Zatloukal. Nová analýza České školství v mapách však odhalila zároveň i regiony, které by vzhledem k socioekonomické situaci měly mít spíše horší výsledky, ale není tomu tak, a kde jsou naopak lepší, než by odpovídalo zázemí žáků.
Zdroj: Hospodářské
noviny 20. 8. 2025 – včetně map!
„Rozdíl
ve vzdělávacích výsledcích žáků z Prahy – východ a Sokolova je několik
školních let. Je to, jako bychom srovnávali výsledky různých států, a to ještě
možná z různých kontinentů. A to přesto, že jsme v jednom vzdělávacím systému,“
řekl Zatloukal. Šetření vychází z testování České školní inspekce z roku 2022.
Jedním z důvodů, proč je vliv zázemí v Česku tak vysoký – což opakovaně vychází
ze všech průzkumů a Česko za to kritizuje i Evropská unie – je podle
něj i to, že školy pořád moc spoléhají na zapojení rodiny.
Pomoci by
ve školách mohli psychologové a sociální pedagogové, kteří
usnadňují zejména spolupráci s rodinou. Důležité je také vytvoření systému
zájmového vzdělávání, družin a školních klubů. Na to jsou ale potřeba finance.
Podle nedávno schválené novely školského zákona by proto mělo právě
do škol, které se potýkají se vzděláváním většího množství žáků ze sociálně
slabých rodin nebo cizinců, mířit více peněz.
Mapy ale
ukázaly také okresy, kterým se i s takovými žáky daří dosahovat výrazně lepších
výsledků, než by odpovídalo nezaměstnanosti a míře zadlužení v kraji a
také kvalifikovanosti učitelů v regionu. To se stalo v Jeseníku,
Prachaticích a v Mělníku. Praha je na tom jen mírně lépe, než by se
očekávalo. O něco horší výsledky, než na které ukazují podmínky žáků, mají
však třeba v Brně nebo Ostravě.
Výrazně
horší výsledky nehledě na dobré zázemí žáků mají na Semilsku, přitom sousední
Jablonec nad Nisou a Trutnov mají výsledky spíše nad očekávání. Podle
inspekce je třeba se na dané regiony podívat podrobněji a zanalyzovat, co
dělají jinak, že se jim daří závislost na socioekonomických vlivech ve
výsledcích žáků smazávat.
Zajímavé
je, že i v regionech, kde dosahují lepších výsledků, než by se očekávalo, jsou
vzdělávací ambice žáků nízké. Jinými slovy, i když žáci mají výsledky na to,
aby se mohli přihlásit na maturitní obor, nedělají to. Proč? „Nikdo je
nemotivuje. Zásadní rozhodnutí v budoucím směřování ve vzdělávání dělají
rodiče, a pokud je v regionu nižší vzdělanost, nemají informace,“ míní
Zatloukal.
Z šetření
také vyplynulo, že na severozápadě Čech, v bývalých Sudetech, dává až 45
procent žáků všechny tři přihlášky do učebních oborů, tedy ani jednou se
nezkusí dostat na obor s maturitou. „Překvapilo nás to, protože zároveň jde o
regiony, kde si zaměstnavatelé stěžují, že jim v těchto oborech chybí
zaměstnanci,“ upozorňuje Zatloukal. Důvodů může být podle něj víc, například
mohou odcházet pracovat do zahraničí, ale může to být také ne úplně optimální
nabídkou středoškolských oborů či kvalitou výuky. „Možná už pak nejsou
motivovaní se oboru dál věnovat, vzdělávání jim nic moc nedalo, nebavilo je. To
je třeba zanalyzovat,“ říká Zatloukal.
K proměně
nabídky oborů ve většině krajů moc nedochází, kraje nabídku tolik měnit
nechtějí, ačkoli je k tomu ministerstvo školství vyzvalo.
Analýza
se podrobněji věnuje také žákům hlásícím se na osmiletá a čtyřletá
gymnázia. Obecně lepší výsledky v jednotných přijímacích zkouškách z češtiny a
matematiky mají žáci z velkých měst a horších výsledků naopak
dosahují v pohraničí, v Ústeckém, Karlovarském a Moravskoslezském
kraji. Čím méně žáků se na osmiletá gymnázia hlásí, tím horších výsledků v
přijímacích zkouškách v roce 2024 dosáhli. A naopak, čím větší konkurence,
tím lepších výsledků dosahují.
Měli
bychom v okresech, kde je na gymnáziích větší převis, otevřít víc tříd? „Z
našeho pohledu by stálo za to otevřít víc čtyřletých gymnázií na úkor
osmiletých, protože z hlediska vzdělávacích výsledků rozdíl není statisticky
významný. Čili efektivnější by bylo mít jen čtyřleté vzdělávání,“ uvedl
Zatloukal.
Inspekce
se ve školách také ptala učitelů, žáků i ředitelů na to, jak vnímají problémy s
chováním – poměrně špatně z toho vyšla například Praha
nebo Ostrava. Někdy situaci vidí žáci z jedné školy jinak než
učitelé a učitelé jinak než ředitel. „Pokud najdeme při inspekcích
nesoulad v hodnocení, zaměříme se na to, protože se většinou ukáže, že tyto
rozpory mají nepříznivý dopad i na vzdělávání,“ popisuje Zatloukal.
Mapy také
potvrdily, že čím lépe se žáci ve škole cítí, tím lepší mají i výsledky. „Což
nám ukazuje, že má velký smysl se o takzvaný wellbeing snažit a
pracovat na něm,“ doplňuje Zatloukal.
Z pohledu
krajů ve všech statistikách vychází velmi dobře Zlínský kraj, má dobré výsledky
žáků, dostatek učitelů i nižší míru rizikového chování.
0 komentářů:
Okomentovat