Jan Pokorný: Podporujme mladé učitele, aby nevyhořeli. Pomáhat mohou jejich zkušenější kolegové, říká Prokop

úterý 4. listopadu 2025 ·

O programu pravděpodobné příští vlády se zatím neví, zřejmě se ale shodne na kariérním řádu učitelů. Na návrhu se pracovalo už v minulosti, proti jeho schválení se ale postavila část učitelů. Podle sociologa Daniela Prokopa ale může řád generovat nové ředitele škol. A zdůrazňuje i podporu začínajících kantorů. „Ve výzkumech je vidět, že jsou kvůli malé podpoře vyhořelí, nedokážou si poradit s věcmi, na které narazí až v praxi,“ říká.

 

Zdroj: iRozhlas 29. 10. 2025


K zavedení kariérního řádu už bylo našlápnuto v roce 2016 a 2017, pracovalo se na tom od roku 2009. Kariérní řád tehdy počítal se čtyřmi stupni. Začínající učitel, samostatný učitel, učitel mentor a učitel lídr/expert. Pak se proti tomu ale postavili samotní učitelé a nic z toho nebylo.


Postavila se proti tomu pedagogická komora, což je realisticky spíš zájmové sdružení několika učitelů. Nebyla to profesní komora, ale měla velkou sílu a dokázala tenkrát zablokovat reformu, kterou pan ministr Stanilav Štech prosazoval.


Kariérní řád je k tomu, aby učitelé měli nějaký rozvoj, na který reaguje jejich plat. Takže s jejich dovzděláváním a větší praxí by rostl plat. Ne jen na základě odpracovaných roků. Když budete učit 30 let a nebudete se zlepšovat a přebírat důležitější role ve škole, tak vám nemusí růst plat tolik jako člověku, který se snaží zlepšovat od začátku. Může to pomoct k tomu, že se generují učitelé, kteří později můžou být dobří ředitelé. Teď se k tomu chce vrátit Robert Plaga (za ANO), pokud bude ministr.

 

Má to samozřejmě svá úskalí. Může to nastolit lepší systém personálního růstu, ale zase musí někdo hodnotit, v jaké kategorii. Já si osobně myslím, že podmínkou pro to, aby to fungovalo, jsou data o tom školství. Třeba jaké výsledky mají třídy, které on učí konkrétní učitel. Nemůžou to hodnotit jenom nějaké komise nebo ředitel, který určuje tu pozici, mělo by tam být nějaké výsledky za ty ředitel.

 

V Česku máme hodně zřizovatelů škol, takže by se mohlo stát, že by bylo hodně kariérních řádů…


Ne, to doufám, že by byl jeden. Já mám pocit, že české školství extrémně sází na volnost. Třeba se teď chystají rámcové programy neboli obsahy vzdělávání. Budou jich tři druhy a vy si máte jeden vybrat a upravit ho pro svou školu.

 

To je dost netradiční. V řadě zemí, kde vzdělání funguje, to mají trochu víc dané a navázané na učebnice. U nás to může mít výhody třeba pro 20 procent škol, které s tím umí pracovat dobře, ale pro zbylých 80 procent to je docela náročné. Takže rozhodně ne. Kariérní řád musí být jeden.

 

 

V Česku chybí data

 

Pro příklad do zahraničí nemusíme chodit. Tuším, že na Slovensku kariérní řád už mají nějaký pátek.


Tam upřímně nevím, jestli funguje dobře.

 

Ale má nějakou strukturu a asi se podle něj dá žít.


Ale oni mají mnohem víc věcí, já už jsem zmínil ta data. Oni mají jednotný identifikátor žáka a vidí, jak ze základních škol míří na různé střední školy, jak jsou úspěšné základní školy a podobně.

 

Takže mají i více dat než v my Česku. V datech jsme zaostali extrémně. U nás nejde říct, která škola je dobrá vůči tomu, jaké má složení žáků a podobně. Co by podle vás mělo být pro kariérní řád klíčové? Je to podpora začínajících učitelů, mentorování nebo je to všechno provázané?


Jedna věc je, aby měli podporu začínající učitelé. Ve výzkumech je vidět, že jsou kvůli malé podpoře vyhořelí, nedokážou si poradit s věcmi, na které narazí až v praxi. Škola vás moc nenaučí, jak si udělat pořádek ve třídě.

 

Na datech je hodně vidět, že toho se začínající učitelé hodně bojí. Z toho potom pramení občas vyhoření. Když je tam takzvaný uvádějící učitel, který pomáhá začínajícímu třeba první dva roky, tak to může hodně pomoct.

 

Takže podporovat začínající učitele a pak motivovat ty starší a zkušenější právě proto, aby nevyhořeli a chtěli se průběžně vzdělávat.


Jedno velké riziko je, že to teď má platit obec, která může říct, že žádné vzdělávání učitelů platit nebude, což mi přijde docela rizikové. Vzdělávání má obrovskou nabídku spousty komerčních kurzů, který mají nejasnou kvalitu.

 

Takže si taky často koupíte špatný a potom jsou učitelé demotivovaní, že to nemělo smysl. Často to vzdělávání nesměřuje ke klíčovým problémům ve školství, což je modernizace obsahu a práce se znevýhodněnými dětmi. Ve výzkumech čeští učitelé hodnotí docela dobře podmínky práce. Nevypadá to, že by inkluze zničila podmínky práce, aspoň podle výzkumů. V tom jsme se zlepšili za posledních 10 let.

 

Ale třeba si nevěří v motivaci dětí, které nemají motivaci z domova.


Vzdělávání, pokud má fungovat, musí vytipovat třeba tři základní problémy učitelů, kteří se na to nemohli připravit před 30 lety, a zaměřit se na tyhle základní věci. A musí být také víc řízeno a jeho priority by měly být dány státem.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger