Nejtěžší fáze ve výchově dětí je fáze batolecí a puberta. Alespoň to říká psycholožka a autorka knihy Milovat nestačí Šárka Miková pro Radiožurnál. „Rodiče mohou pomoci především tím, že se budou snažit zůstat klidní, když na ně začne puberťák chrlit emoce. I když to tak nevypadá, tak je pořád potřebuje. Potřebuje se od nich oddělit, přitom potřebuje hledat své místo v budoucím světě. A měli by být přístavem, kotvou,“ vysvětluje psycholožka.
Zdroj: irozhlas.cz
7. 1. 2024
Podtitulem vaší knihy je Cesta k sebehodnotě
s Teorií typů. Ale pojďme hned k titulku – jak to, že nestačí
milovat?
Má to dva významy.
Jednak milovat nestačí, protože by to mohlo znamenat slepou lásku bez
hranic, a to bychom nevychovali děti, které jsou schopné obstát s nějakou
odolností v dnešním světě.
A
druhý význam, o kterém píši v knize, je, že láska není jedna a že i
milované dítě si může připadat nepochopené, nepřijaté a vyrůstat
s narušenou sebehodnotou.
Protože
může být výrazně jiné, než jsme my rodiče. A pro nás rodiče může být těžké to
dítě chápat, vytvořit mu prostředí, ve kterém by se mohlo stát samo sebou, a
ono potom může cítit, že ho nepřijímáme takové, jaké je.
Co
máte na mysli sebehodnotou?
Sebehodnota je v psychologii pojem, který patří
k pojmu sebeúcta, to je vztah, který k sobě máme. Sebeúcta je
nesmírně důležitá pro naší úspěšnost, ať už pracovní, nebo ve vztazích.
Když
nemáme rádi sami sebe, když sebe nepřijímáme, když si nedůvěřujeme,
tak všechno je daleko komplikovanější. A sebehodnota je jedna ze dvou
složek. Nejdříve řeknu tu první a té se říká kompetentnost. To je, když máme
radost, když se nám něco podaří. Je to vázané na naše výkony nejen v práci, ale
i ve vztazích.
Ale potřebujeme mít i dobrou sebehodnotu, to je ta druhá složka sebeúcty, která znamená, že přijímáme sami sebe bez podmínek, bez ohledu na to, jaké výkony podáváme. A sebehodnota vzniká právě v nejútlejším dětství skrze přijetí, skrze to, že rodič přijímá dítě, z něhož rozkvétá nějaký typ osobnosti. A rodič dokáže dítě přijímat takové, k čemu přirozeně od narození tíhne.
Vrozené nastavení
A co
je teorie typů?
Teorie typů je psychologický nástroj, který je odvozený od
toho, co kdysi vymyslel Carl Gustav Jung, zakladatel analytické psychologie. A
on popsal, že přicházíme na svět s vrozeným nastavením mozku, a přestože víme,
že mozek je plastický a můžeme si vytvářet spoustu nových neuronových sítí, tak
ne všechny se nám vytvářejí stejně snadno.
A
právě vrozené nastavení znamená, že k něčemu přirozeně tíhneme, že nás to
přitahuje, že budeme tohle dělat a takhle reagovat.
Máme
vidění světa, vidíme svět různými způsoby, ne všichni stejně, byť si myslíme,
že ano, a také vyhodnocujeme svět, rozhodujeme se podle různých faktorů. A
všechny rozdíly mají silný vrozený základ. A můžeme děti podporovat v tom,
aby šly cestou, která je jim přirozená, nebo jim v tom, často nevědomě,
bránit. A to pak narušuje sebehodnotu.
Vaše
dvě předcházející úspěšné knihy se jmenují Nejsou stejné a Ani mámy nejsou
stejné. Kdo nejsme stejní? Jako děcka nejsme stejní?
Ani dospělí. Někdy si rodiče myslí, že zatím píší knihy
hlavně o dětech a o výchově, že se věnuji jenom dětem, ale není to tak.
Vrozený
typ osobnosti, jeho určitá složka, které říkám vrozené potřeby, nám zůstává po
celý život a dál se lišíme v tom, co je pro nás životně důležité, co nás
motivuje. Pro někoho celý život zůstane důležitá stabilita, předvídatelnost,
spolehlivost, a pro někoho je důležitá naopak akce, reagování na situace, které
jsou teď a tady, někdo je vizionář, kdo se dívá hodně do budoucnosti, někdo
žije spíš tím, že se rád drží toho, co zažil v minulosti.
A to jsou faktory, které nám zůstanou, protože jsou pro nás
vnitřně zásadní, ale my se učíme, učíme se různé dovednosti, učíme se i to, co
nám není přirozené, to je všechno v pořádku. Ale stojí nás to trochu víc
úsilí.
S jakými problémy se na vás rodiče obracejí
nejčastěji?
Často jsou to děti,
které jsou hodně výrazné, děti, které mají potřebu akce, být teď a tady,
potřebu svobody, jsou to děti, které často hranice zkoušejí víc než jiné děti,
potřebují hodně externích podnětů, aby se něco dělo.
A když to není, tak to způsobí samy – skáčou, křičí. A to
může být pro rodiče opačných typů, kteří jsou spíše introvertní, racionální,
extrémně náročné takové dítě zvládat. Můžou si dokonce myslet, že dítě má ADHD,
ale to v tomhle věku není možné určit a často je to projev přirozeného temperamentu…
Děti vychováváme pro budoucnost, ale doba se strašně
rychle mění, dynamika je zřejmá. Jak odhadnout to, co bude v budoucnu
dobré?
Nevíme, pro jakou
budoucnost děti vychováváme. Začínáme bohužel tušit, že budoucnost bude
extrémně náročná hlavně z hlediska přizpůsobování se tomu, jak se věci
mění. A co my jako rodiče můžeme určitě udělat, a proto jsem napsala knihu
Milovat nestačí, je právě děti posilovat v jejich sebehodnotě.
Jaké jsou osobnostní typy? A komu je určená kniha
Milovat nestačí? Poslechněte si celý rozhovor.
0 komentářů:
Okomentovat