Patricie Martinů: Českému školství chybí odvaha k reformám, volby se točí kolem zbytečností, říká ekonom Daniel Münich

středa 1. října 2025 ·

Volby do Poslanecké sněmovny se neúprosně blíží. Mezi hlavními tématy, která před nimi hýbou společností, je i vzdělávání – od rušení inkluze přes reformu přijímacího řízení až po chronický nedostatek peněz ve školství. Nejen nad tím se v posledním EDUcastu zamýšlel ekonom Daniel Münich z think-tanku IDEA při CERGE-EI. Jak hodnotí předvolební kampaně stran a co podle něj čeká české vzdělávání?

 

Zdroj: EDUin 26. 9. 2025

 

Přestože školství patří mezi často zmiňované priority politických stran, skutečná debata o jejich programových návrzích se většinou ztrácí v mediálním šumu. „V debatách téměř absentuje důležitá materiální podstata – co strany slibují, neslibují a proč. Místo toho se točí kolem různých afér a zbytečností,“ kritizuje ekonom Daniel Münich. Za problematické považuje i to, že hlavní politické strany představily svůj program až krátce před samotnými volbami, což neumožňuje řádnou debatu o efektivitě navrhovaných opatření. To limituje voliče v možnosti rozhodovat se na základě faktů, nikoli zkreslených informací a prázdných slibů.

 

Návrhy na rušení inkluze, které se v některých programech objevují, podle něj neobstojí; právě inkluze totiž přibližuje české školství ke standardům vyspělého Západu. K naplňování vzdělávacích cílů je podle Münicha nutné zapojení odborníků a dlouhodobé reformy, k nimž se politické strany zatím dostatečně nemají.

 

Nejpalčivěji však potřebuje reformu zejména systém přijímacích zkoušek na střední školy. Současná podoba, kdy se na oblíbené obory – především gymnázia – hlásí násobně více uchazečů, vede k nezdravému stresu, přetlaku a přílišnému zaměření na bodový zisk v testech. „Předsunutí přijímaček před podávání přihlášek by umožnilo, aby všichni žáci skládali zkoušky a výsledky by pak sloužily k rozhodování, kam se přihlásí. To by zmírnilo nervozitu z jednorázového rozhodujícího výkonu,“ říká ekonom. Inspiraci podle něj můžeme hledat i v zahraničí, kde se uplatňuje například losování či sofistikovanější algoritmy, které by přinesly transparentnější a spravedlivější rozdělení míst. Zároveň upozorňuje, že hlubší změna přijímacího procesu musí být provázána s reformou oborové struktury středního školství a větší podporou pro méně úspěšné žáky, kteří dnes zůstávají na okraji zájmu systému. 

 

 

Školský rozpočet jako věčný horký brambor


Vláda představila návrh státního rozpočtu na příští rok, který pro kapitolu školství počítá s částkou 276,5 miliardy korun, což je oproti letošku pokles o zhruba 14 miliard. Münich poukazuje na to, že rozpočtová debata se sice každoročně opakuje, ale její podstata se příliš nemění. Školství se deklaruje jako priorita, realita rozpočtu však přináší spíše zklamání a nejistotu ohledně financování klíčových reforem či podpůrných opatření.


Nově bude od ledna financování nepedagogických pracovníků přecházet na zřizovatele, což vytváří další tlak na rozpočty obcí a krajů. „V podobě, v jaké je rozpočet navržen, by mohlo být dostatek peněz na navýšení platů učitelů, aby se udrželo tempo růstu mezd v ekonomice,“ hodnotí ekonom opatrně. Zůstává však otázka, jak financovat podpůrné pozice, jako jsou školní psychologové nebo speciální pedagogové: „Nikde není řečeno, že ty peníze se budou muset zaplatit z balíku, který schválí Sněmovna. Nikdo neví, z čeho se tato opatření budou platit,“ upozorňuje.


Kde však tyto prostředky vzít? Podle ekonoma nemá ministerstvo školství možnost ušetřit desítky miliard v krátkodobém horizontu. Dominantní část rozpočtu tvoří platy pedagogických a nepedagogických pracovníků. Dlouhodobých úspor by bylo možné dosáhnout pouze revizí struktury a spojováním malých škol, což by však vyžadovalo koordinaci celé vlády a několik volebních období. Münich také poukazuje na pokračující pokles relativních platů učitelů, který může vést k dalšímu snížení atraktivity učitelské profese a dlouhodobému dopadu na kvalitu vzdělávání. 

 

Jenže politická vůle prioritizovat školství zůstává omezená, především kvůli neochotě navyšovat daně, což je v přímém rozporu s potřebou financovat veřejné služby na evropské úrovni. Bez zásadního posunu v přístupu k financování a řízení školství se bude Česká republika i nadále potýkat s dlouhodobými důsledky podfinancování, jež se plně projeví až v příštích generacích. „Kvalitní vzdělání má zásadní dopad nejen na ekonomiku, ale také na občanské postoje a možná i na udržitelnost demokracie,“ uzavírá expert. 

 

Poslechněte si celý díl EDUcastu s Danielem Münichem o volbách a rozpočtu.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger