Přestože předvolební kampaň plnily výroky o zrušení inkluze, nově se formující vláda v programovém prohlášení mluví o její revizi. I přes odpor kolegů z řad SPD a Motoristů. Za revizí se přitom mohou skrývat kroky vedoucí spíše k posílení současného systému. Expertka, kterou redakce oslovila, varuje před krokem, který by podle ní vedl k omezení práv rodičů.
Zdroj: Aktuálně.cz
17. 11. 2025. Článek je součástí projektu Chytré Česko.
Co se
politické komunikace týče, je inkluze nejžhavějším tématem vzdělávací politiky
v Česku. Ani v rýsující se nové vládě nepanuje shoda na tom, jak se společným
vzděláváním naložit. Zatímco SPD a Motoristé v kampani velmi hlasitě volali po
zrušení inkluze, hnutí ANO zdůrazňovalo potřebu její revize.
Do
programového prohlášení formující se vlády se nakonec dostal obecný odstavec,
ve kterém padá závazek zásadní revize a rušení "neefektivních prvků
současného inkluzivního vzdělávání".
Nejistota,
jak bude příští šéf resortu školství konkrétně postupovat, zatím přetrvává.
Experti na školství, které redakce Aktuálně oslovila, se přitom jednoznačně
shodují, že debata o inkluzi neprobíhá věcně.
Programový
ředitel organizace EDUin Miroslav Hřebecký poté popsal debatu o inkluzi jako
kulturní válku. "Sbírají na ní body hlavně strany na antisystémovější
straně spektra. Body vám ale dají i mnozí z té druhé poloviny. 'Slušnější'
strany tak chtějí revizi, zatímco ty antisystémové rovnou napálí, že chtějí
inkluzi zrušit," uvedl.
Podobně
téma vidí i samotní učitelé. Pedagogové, které sdružuje Učitelská
platforma, vydali
hromadné vyjádření, ve kterém apelují na formující se vládu, aby se k
tématu postavila racionálně a vynechala politické zkratky.
"Místo
ideologických sporů bychom měli hledat odborná řešení, jak systém zlepšovat.
Návraty ke starým modelům by znamenaly krok zpět," tvrdí v prohlášení
ředitelka a předsedkyně platformy Petra Mazancová.
Inkluze v
programovém prohlášení vlády
"Provedeme
zásadní revizi a zrušíme neefektivní prvky současného inkluzivního vzdělávání,
aby vzdělávání znevýhodněných žáků bylo v nejlepším zájmu žáka a zároveň nešlo
na úkor ostatních. Podpoříme kapacity speciálních škol a speciálních tříd a
posílíme kompetence ředitelů škol tak, aby mohli lépe ochránit nejlepší zájem
dítěte i zajistit bezpečné prostředí na školách. Díky tomu vytvoříme také
kvalitní podmínky pro rozvoj nadaných žáků, kteří budou mít prostor plně
rozvinout svůj potenciál. Tím v běžných třídách otevřeme a využijeme prostor
pro zásadní zkvalitnění rozvoje čtenářské, matematické i technické gramotnosti."
Programový
ředitel organizace EDUin Miroslav Hřebecký poté popsal debatu o inkluzi jako
kulturní válku. "Sbírají na ní body hlavně strany na antisystémovější
straně spektra. Body vám ale dají i mnozí z té druhé poloviny. 'Slušnější'
strany tak chtějí revizi, zatímco ty antisystémové rovnou napálí, že chtějí
inkluzi zrušit," uvedl.
Podobně
téma vidí i samotní učitelé. Pedagogové, které sdružuje Učitelská
platforma, vydali
hromadné vyjádření, ve kterém apelují na formující se vládu, aby se k
tématu postavila racionálně a vynechala politické zkratky.
Dopady na
několika frontách
Jakékoliv
rušení inkluze by přitom podle odborníků mělo pro Česko vážné dopady, a to hned
na několika frontách. Společné vzdělávání se momentálně týká okolo 130 tisíc z
celkem více než milionu žáků na základních školách. Rušení inkluze a
přesun všech nebo i podstatné části těchto studentů do speciálního školství by
pro státní rozpočet znamenaly významné náklady.
"Kdybychom
chtěli zrušit inkluzi, museli bychom investovat desítky miliard na dostavbu
škol a na jejich provoz," nastiňuje ředitelka organizace Society for All
(SOFA) Lenka Felcmanová. Připomíná, že náklady na žáka ve speciální škole jsou
oproti klasické škole zhruba trojnásobné.
Speciální
školství přitom podle Felcmanové nepřináší většině žáků, a to ani těm s
vážnějšími handicapy, žádné zvláštní benefity. "To jasně ukazují makrodata
a průzkumy, které se v zahraničí provádí už od 70. let minulého století. Děti
ve speciálním školství nedosahují lepších výsledků, přestože mají
specializovanou péči," dodává.
Na děti
jsou totiž typicky kladené nižší nároky, než co intelektuálně zvládnou, a
kolektivy bez "akademických tahounů" prokazatelně zhoršují výsledky a
ambice celých tříd. To podle předsedkyně SOFA dobře znají ředitelé běžných škol
v případech, kdy ze základních škol odcházejí děti na víceletá gymnázia.
Třídu
inkluze podle expertky nebrzdí
Stejně
tak Felcmanová odmítá, že by společné vzdělávání "brzdilo" ostatní
žáky. "Nedávné šetření společnosti Kalibro, které využilo identické
testy z vyučovacích předmětů jako před dvaceti lety, ukázalo, že výsledky
zůstávají stejné," zdůvodňuje.
Inkluze
podle ní naopak může vést ke zlepšování měkkých dovedností všech žáků. "Ty
jsou zaměstnavateli ceněny stále více než konkrétní znalosti,"
podotýká Felcmanová.
Rušení inkluze
by pro Česko mělo reálné dopady i vzhledem k mezinárodním závazkům
státu. "Jsme vázáni Úmluvou o právech dítěte, Úmluvou o právech osob
se zdravotním postižením. Její ratifikací se Česká republika v roce 2009
zavázala k přednostní podpoře inkluzivního vzdělávání," vyjmenovává
Felcmanová.
"Dále
je tu rozsudek D.H. Evropského soudu pro lidská práva a porušení práva Evropské
unie v souvislosti s rasovou rovností, které se týkají rovného přístupu ke
vzdělání pro romské žáky a u nichž hrozí sankce v řádu stovek milionů
ročně," dodává.
O čem sní
Plaga
Nejkonkrétnější
aktuální informace zatím dodal pravděpodobný staronový ministr školství Robert
Plaga v rozhovorech pro Deník N a Hospodářské noviny. V nich odmítl vyhazování
všech asistentů pedagoga a hromadné přesouvání dětí s podpůrnými opatřeními do
speciálních škol a naopak mluví o "zrušení inkluze Kateřiny
Valachové" (za které byla schválena tzv. inkluzivní novela školského
zákona pozn. red.).
Konkrétně
chce Plaga posílit kapacity speciálních škol, zřídit speciální třídy a zvýšit
kompetence ředitelů, kteří by tak nově měli mít možnost "přehlasovat"
rozhodnutí rodičů o volbě školy pro jejich dítě.
"Přestože
dítě má být někde jinde, rodič tomu brání. Učitelé vidí dítě šest až osm hodin
denně, i oni by měli mít právo to prostřednictvím ředitele vyhodnocovat,"
přiblížil Plaga.
Mluvil
také o zajištění stabilního financování školních psychologů a speciálních
pedagogů. Jejich roli a financování sice ukotvila nedávná velká novela
školského zákona, v návrhu rozpočtu odcházející vlády ale pro školství chybí
přes sedm miliard, které by, jak informuje Deník
N, mohly ovlivnit právě financování podpůrných pozic.
Pro
Hospodářské noviny poté Plaga popisuje, že plánuje vyhodnotit fungování
asistentů pedagoga, a otevřel debatu o parametrizaci (tj. pravděpodobné
snižování počtů a nastavení nároků pro školy podle velikosti) a lepším
vzdělání pro asistenty.
"Pokud
jen hrnete (asistenty) do tříd a nedíváte se, jestli je takový systém
funkční, tak je to přesně ten neefektivní prvek systému, o kterém mluvíme v
programovém hlášení," uvedl Plaga.
Omezení
práv rodičů
Plaga tak
nabízí i kroky, které by podle expertů mohly naopak vést k posílení systému
společného vzdělávání. Ty vidí jak v posilování kapacit speciálního
školství, tak zejména v posilování odborných kapacit v klasických školách.
"Přibývat
by měli speciální pedagogové, školní psychologové, případně i speciální třídy
tam, kde to dává smysl. Zároveň by mělo být centrálně zajištěno financování
těchto pracovníků a podpora vysokých škol v jejich přípravě," upozorňuje v
již zmíněné tiskové zprávě člen vedení Učitelské platformy a ředitel ZŠ a MŠ
Žďár Josef Halama.
Předsedkyně
SOFA Lenka Felcmanová pak na druhou stranu varuje před návrhem na posílení
pravomocí ředitelů, kteří by mohli nově rozhodovat, do jaké školy mají žáci
směřovat.
"Vstupování
do práv rodičů rozhodovat o volbě školy vidíme jako problematické. Šlo by o
bezprecedentní změnu. Naposledy, kdy rodiče právo volby neměli, bylo za
minulého režimu. K vhodnosti běžného nebo speciálního školství pro konkrétní
dítě se vyjadřují odborníci v poradenských zařízeních, právo rodiče na finální
rozhodnutí garantuje již dvacet let školský zákon," říká Felcmanová.
"Nejde
také plošně říct, že nějaká skupina dětí nebude mít do běžné školy přístup, to
by bylo v rozporu se Základní listinou práv a svobod," uvádí. Dodává že by
v případě omezení tohoto práva očekávala řadu soudních sporů a celkově by změna
vedla k neprospěchu dětí.



0 komentářů:
Okomentovat