Eva Stejskalová: Jak zábavně vyučovat nezáživný sloh

čtvrtek 17. září 2009 ·

Zajímavou pomůcku pro učitele češtiny vytvořila pedagožka vsetínské základní školy Integra Markéta Krůželová. Publikace je plná nápadů, jak zábavnou a efektivní formou vyučovat na základní škole, ale i v nižších ročnících osmiletého gymnázia sloh tak, aby to bavilo nejen děti, ale i učitele samotné.

Markéta Krůželová vystudovala učitelství pro druhý stupeň speciálních a základních škol v kombinaci český jazyk a speciální pedagogika. Má desetiletou praxi na základní škole Integra, kde se vyučují děti zdravé společně s dětmi s postižením. Od počátku své praxe se snažila do své výuky zapojit moderní a neotřelé metody vzdělávání. „V podmínkách této školy ani klasický sloh není tou nejlepší cestou. Část žáků totiž potřebuje individuální přístup, a protože učím ráda a ráda se u toho bavím, chci, aby to byla zábava i pro děti,“ vysvětluje Markéta Krůželová.

A protože dostupné učebnice slohu jí připadaly nudné a fádní, rozhodla se vytvořit si vlastní. „Vlastně to ani nebyl můj původní záměr. Během rodičovské dovolené jsem si zaznamenávala do počítače své nápady a když jsme je potom ukázala kolegům, napadlo je, že by z toho byla zajímavá pomůcka pro všechny učitele češtiny,“ vypráví pedagožka, jak celý nápad vznikl.

Své poznámky tedy zkusila poslat do nakladatelství, které se zabývá vydáváním učebnic. „Kupodivu zareagovali velmi rychle s tím, že by rádi publikaci vydali,“ říká mladá kantorka. Po tříleté práci tak vznikla jedinečná pomůcka, díky níž mohou učitelé češtiny vytvořit i z nezáživné látky jako je například výuka charakteristiky, popisu a dalších slohových útvarů zábavu nejen pro děti, ale i pro sebe.

„Učitelé tam najdou stovky zajímavých humorných námětů na slohové práce, které děti baví a využijí při nich svou fantazii. Například při výuce charakteristiky není potřeba charakterizovat maminku a tatínka, ale třeba svého kamaráda coby Barta Simpsona nebo svou oblíbenou kachničku do vany. Děti, dokonce i deváťáci, to strašně rády píší a já se při opravování jejich prací náramně bavím,“ přiblížila publikaci Markéta Krůželová.

Kromě toho však publikace obsahuje celou řadu projektů propojujících další předměty se slohem a společné zapojení různě starých dětí, ale také závažná témata k diskuzi pro starší ročníky.

Učitelé češtiny, kteří měli možnost se s novou pomůckou seznámit, jsou za ni vděční. „Takováto kniha scházela na trhu,“ říká například Josef Kovařík, učitel češtiny ve stejné škole.

Publikaci s názvem Máme rádi sloh vydalo nakladatelství Portál a je k dostání ve specializovaných knihkupectvích nebo přes internet ZDE či ZDE.



0 komentářů: