Studenti Podnikohospodářské fakulty VŠE, kteří nastoupí v příštím akademickém roce, už nebudou muset psát závěrečné bakalářské práce. Podle děkana Jiřího Hnilici přestaly být užitečné, když je za studenty dokáže napsat generativní umělá inteligence.
Zdroj: Forbes
22. 11. 2023
Bude to
přelomový rok. Ti, kdo začnou v podzimním semestru studovat na Vysoké
škole ekonomické v Praze, konkrétně na její Podnikohospodářské fakultě,
budou první, kteří nebudou muset psát bakalářskou práci v současné podobě.
Vedení fakulty po dlouhých debatách došlo k závěru, že je nahradí
takzvaný bakalářský projekt.
Důvodů je
víc, ale tím hlavním jsou nástroje umělé inteligence, s nimiž studenti
umějí pracovat a je velmi obtížné až nereálné to odhalit. „Proto nahradí
klasické písemné práce nová forma, u níž bude zřejmé, že jde
o vlastní práci studenta,“ vysvětluje děkan Jiří Hnilica v rozhovoru
pro Forbes.
Ukazuje se tedy, že za studenty píše
bakalářské práce umělá inteligence?
Jde
o jeden z důvodů. Mnohem pravděpodobnější stále momentálně je, že si
student nechá práci zpracovat profesionální agenturou než AI. Bohužel jich
existuje v Česku, ale i ve světě, opravdu hodně.
Příchod AI
pro nás byl spíš impulzem, že je načase systém změnit způsobem, který je
v souladu s dlouhodobou strategií fakulty. To znamená pojmout závěr
bakalářského studia prakticky, což dává mnohem méně prostoru pro plagiátorství
a studenti si do života odnesou mnohem více užitečných zkušeností.
Co bakalářské práce nahradí?
Teoretické
písemné bakalářské práce nahradí takzvaný bakalářský projekt v rozsahu
deseti ECTS (Evropský kreditní systém pro vysokoškolské vzdělávání – pozn. red.).
Ten bude možné splnit řadou způsobů dle preferencí a možností studenta.
Půjde buďto o odbornou stáž v kombinaci s podrobnou zprávou ze
zahraničního studijního pobytu, účast na fakultním výzkumném projektu,
či konkrétní podnikatelský projekt.
Můžete být konkrétnější? Co bude muset
student odevzdat?
Studenti, kteří
půjdou cestou stáže, si budou muset stáž splnit na konkrétním projektu některé
z našich partnerských firem. U podnikatelského projektu budeme
vyžadovat, aby student založil a rozjel v nějaké podobě vlastní
podnikání. Výzkumně zaměření studenti budou mít možnost bakalářský projekt
splnit účastí na výzkumném projektu, které na fakultě realizujeme.
A za jakých podmínek budou moci studenti
využít umělou inteligenci?
Umělou
inteligenci bude jednoznačně možné při psaní prací využívat a jsme
tomu otevření. Zakazovat ji by byl stejný nesmysl, jako například zakazovat
vyhledávač Google. Naším záměrem nicméně je, aby AI nebyla zneužívána. Jinými
slovy, aby ji studenti využívali jako nástroj a aby tak činili eticky,
tedy aby uváděli, kdy a jak byla použita. Dokonce na použití AI už existuje
citační norma.
Nemáte obavy, že byste se mohli dostat do
konfliktu s legislativou?
Nahrazení
stávajících bakalářských prací bakalářskými projekty nám platná legislativa
umožňuje.
A jak to bude v příštím akademickém
roce s diplomkami?
Diplomové práce
budou mít nadále současnou podobu, ale i v jejich případě podnikneme
kroky vedoucí k tomu, že při jejich tvorbě bude možné AI využít jen
omezeně. Budou zaměřeny výrazně výzkumně. To znamená, že se budou sbírat
jedinečná data, a tedy nebude příliš prostoru pro případné plagiátorství
přes AI.
Navíc
vedoucí prací budou se studenty mnohem úžeji spolupracovat na předem vymezených
a schválených tématech diplomových prací. Na supervizi diplomových prací
budou mít vedoucí i díky omezení teoretických bakalářských prací mnohem
více kapacit.
Nám bude
v případě diplomových prací jedno, jestli student AI využil či ne,
pokud prokazatelně dokáže své postoje či postupy v práci před komisí
dobře obhájit a správně reagovat na protiargumenty jejích členů.
Jste první fakultou, která v rámci VŠE
toto zavádí?
Ano, jsme
první fakultou, co tuto formu ukončení bakalářského studia volí.
Hodně jste tento krok zvažovali?
A bylo při rozhodování vedení fakulty jednotné? Přece jen je to velká
změna…
Jednotní
jsme nebyli, zejména v počátcích. Jde o opravdu radikální změnu. Na
druhou stranu se jednalo o rozhodnutí, kdy jsme vyhodnocovali dohromady
různé aspekty a hlavně soulad se současnou strategií fakulty. Například
řada našich předmětů obsahuje seminární práce, a tedy studenti budou muset
i tuto písemnou formu zvládat.
Chceme, aby studenti byli propojovaní s našimi firemními partnery na projektech, které dávají všem zainteresovaným skutečný smysl. Když jsme všechny tyto aspekty probírali na poradách vedení, tak i na kolegiu děkana (poradní výbor děkana, kde jsou mimo jiné vedoucí všech kateder, pozn. redakce) jsme postupně došli k jednohlasnému konsenzu.
0 komentářů:
Okomentovat