Učitele stále více vyčerpává komunikace s rodiči dětí, pro většinu z nich je náročnější než práce se studenty, vyplývá z výzkumu vědců Národního institutu SYRI. O výsledcích výzkumu v úterý informoval mluvčí institutu Filip Vrána. Podle školní psycholožky Elišky Jandové rodiče přicházejí do školy často jako zákazníci, na což pedagogové vždy nejsou připraveni.
Zdroj: www.irozhlas.cz
27. 8. 2024
Vědce
zajímalo, jak učitelé vnímají pracovní schopnost a požadavky, které ji
ovlivňují. Studie prokázala, že nároky často přesahují profesní sféru, což vede
ke konfliktům mezi prací a rodinou, které dál zhoršují situaci pedagogů.
„Učitelé
vyjadřují obavy ze svého nezdravého životního stylu, který je ovlivněn
fyzickými, sociálními a organizačními pracovními požadavky a také pracovním
prostředím. Učitelé si například stěžovali na nedostatek času na odpočinek
během vyučovacího dne,“ uvedl Petr Hlaďo z Národního institutu SYRI a
Masarykovy univerzity.
Ke
spouštění stresu přispívá například i komunikace s rodiči, která je pro české
učitele mnohdy náročnější než práce se studenty. „Přestože se učitelé snažili
rodičům porozumět, výsledky rozhovorů odhalily, že vztah mezi učitelem a
rodičem se v posledních letech zhoršil, což vedlo ke zvýšeným nárokům na
komunikaci. Někteří pedagogové vnímali nedostatek respektu ke své učitelské
autoritě ze strany rodičů, kteří se snaží nadměrně zasahovat do jejich
autonomie ve výuce,“ uvedl Hlaďo.
„V rámci
naší studie jsme pozorovali, že postoje rodičů k učitelům přispívají k
mezilidským konfliktům, které následně vedou k pracovnímu stresu, ohrožujícím
pocitům profesní nedostatečnosti a narušují profesní identitu,“ doplnil
Hlaďo.
Rodiče
považují školu za službu
Podle
školní psycholožky Elišky Jandové z brněnské základní školy na náměstí
Svornosti za náročnější komunikaci mezi učiteli a rodiči dětí stojí více
faktorů. Za velmi významný považuje to, že rodiče často přicházejí do školy
jako zákazníci a pedagogický sbor na tento přístup vždy není úplně připravený.
„Mám za to,
že rodiče školu často považují za službu, kterou si svým způsobem kupují nebo
vybírají, a od učitelů očekávají, že budou dostávat službu jako zákazníci v
podobě vzdělávání a péči o děti. Zároveň se dokážu vžít do role učitelů, ke
kterým přicházejí děti z různých rodinných prostředí, z různých zázemí, přibývá
dětí s problémy s výukou i s výchovou. Práce učitelů se tak stává náročnější a
oni zase naopak očekávají podporu rodiny,“ uvedla Jandová. Dodala, že když se
dvě strany budou chtít domluvit, tak to půjde. Když si ale obě strany budou
stát za svým, problémů bude přibývat.
Ne každý
problém na školách lze podle výzkumníků účinně řešit. Ředitelé škol ale mohou
učitelům podle vědců zajistit přiměřené přestávky na odpočinek, osvěžení,
hydrataci a udržování hygieny. Podle odborníků pedagogům také pomůže, když
například pořádek na chodbách o přestávkách budou namísto nich řešit
nepedagogičtí pracovníci.
„Na základě
konkrétních stížností z naší studie mohou ředitelé škol zvážit zavedení
hodinových přestávek pro učitele do rozvrhu výuky. Kromě toho lze zmírnit
důsledky z dlouhého sezení u počítače a hluku ve škole poskytnutím
ergonomických stolů a židlí a zavedením technických řešení pro zlepšení
akustiky ve třídách a na chodbách,“ řekl Hlaďo.
0 komentářů:
Okomentovat