České školství potřebuje koncepci, která by vydržela alespoň jednu generaci. Změny každé čtyři roky školství příliš nesvědčí, problémem je i narůstající byrokracie. ČTK to řekl Stanislav Mauric, bývalý ředitel základní školy ve Čkyni na Prachaticku. Funkci vykonával 39 let a stal se ředitelem, který působil v čele základní školy v Česku nejdéle. Od agentury Dobrý den z Pelhřimova, která je správcem České databanky rekordů, Mauric obdržel certifikát.
Zdroj: České
noviny 17. 1. 2025
"Současný
stav školství a školy jsou prioritou vždycky před volbami. Pak to trošičku
vyšumí. České školství potřebuje dlouhodobou koncepci, ale dlouhodobou, aby
vydržela aspoň na jednu generaci. Ministři se střídají po čtyřech letech, takže
reforma stíhá reformu, čehokoliv obecně, jak vzdělávacích programů, jsou tu
organizační reformy, výkaznické reformy, všechno je v běhu, ani se nedotáhne
jedna a už se tvoří další," řekl Mauric.
Ministr
školství Mikuláš Bek (STAN) představil nové rámcové vzdělávací programy (RVP)
pro základní a mateřské školy. Počítají například s povinnou výukou angličtiny
od první třídy a s vyřazením ruštiny z nabídky druhého cizího jazyka. Školy
budou moci začít vyučovat podle revidovaného vzdělávacího programu dobrovolně
od příštího školního roku v prvních a šestých třídách základních škol. Povinně
se na nový plán přejde v těchto ročnících od září 2027. Ve všech ročnících
základních škol by se podle nového RVP mělo učit od září 2031. Na úpravy
vzdělávacích programů na základních školách chce ministerstvo školství navázat
změnou přijímacích zkoušek na střední školy.
Mauric
řekl, že nejlepší změna v organizaci školství nastala na začátku 90. let
minulého století. Tehdy ministr Petr Vopěnka zavedl takzvané odvětvové řízení,
zrušil odbor školství v rámci okresu a zřídil školské úřady. "V nich
působili lidé, kteří rozuměli školství a k tomu měli lidi na ekonomiku. Pro mě
na tom bylo fascinující, že bylo ministerstvo, školský úřad v okrese a škola,
byla to perfektní spolupráce a nejkratší tok peněz. Jenže po vzniku krajů se
tenhle systém zrušil, vznikly odbory školství na různých úrovních a vše se
stalo složitější,“ uvedl Mauric.
Při výuce
by měl podle něj učitel budovat ve třídě přátelskou atmosféru a vzájemnou
důvěru a být vůči dětem chápavý. "Je tam 25 párů očí, které vás rentgenují
každým okamžikem, a učitelovo jednání musí být naprosto upřímné, děti jakoukoli
přetvářku okamžitě vycítí,“ poznamenal.
Škola by
měla rozvíjet osobnost žáka úměrně jeho schopnostem a nadání pro jeho budoucí
uplatnění a učit jej odpovědnosti za vlastní chování a jednání v míře přiměřené
jeho věku, dodal Mauric. Poukázal na to, že pořád existuje trojúhelník žák,
učitel nebo škola a rodič. "Pokud tohle funguje, tak je to úplně
perfektní,“ řekl Mauric.
Děti jsou
dnes podle něj vnímavější, chápavější, škola není už jediným zdrojem informací,
hodně je ovlivňují média a sociální sítě, jsou sebevědomější. "Nelze říci,
jestli horší, nebo lepší, jsou jiné, jako všechno kolem nás, co se vyvíjí,“
řekl.
Výuka ve
škole by neměla stát na učení nazpaměť, ale žáci by si měli něco uložit do
paměti, aby bylo z čeho kombinovat, naučit se tedy základy. Na prvním místě by
mělo být čtení s pochopením. "Považuji za velmi důležité, aby pochopili
podstatu ze čteného nebo slyšeného textu, aby dokázali třídit informace,"
uvedl Mauric.
Stanislav
Mauric začal nejprve studovat fyziku a matematiku na Matematicko-fyzikální
fakulta Univerzity Karlovy. "Studium bylo víceméně zaměřené vědecky, ale
po druháku jsem přestoupil v rámci univerzity na pedagogickou fakultu a
aprobací matika a fyzika,“ dodal Mauric.
V roce
1975 v létě nastoupil na základní školu ve Čkyni jako učitel, ale hned se
začátkem školního roku musel odejít na roční službu na vojnu. Pravidelně začal
vyučovat ve školním roce 1976 až 1977. Ředitelem se stal v létě
0 komentářů:
Okomentovat