Petr Kamberský: Soumrak vzdělanosti?

pondělí 25. října 2010 ·

Jak odlišit elitu a masu ve chvíli, kdy má vysokoškolský diplom kdekdo? Každý vidí, že se vysoké školy proměnily. Ale ne každý vidí, jak moc. Před lety nastupovala na univerzitu pouhá šestina populačního ročníku – dnes 57 procent (!). Taková změna kvantity musela zasáhnout i kvalitu – nicméně nikdo neví jak.


Zdroj: Lidové noviny – Orientace 11. 9. 2010

… Vzdělání se proměnilo z elitního v masové a z masového v univerzální během rekordně krátké doby. Během deseti let jsme uběhli trasu, kterou třeba Spojené státy zvládaly téměř půl století. V pohoršených tradičních vzdělancích to – pochopitelně – budí protest: Cožpak potřebujeme vůbec tolik vysokoškoláků? A jakou pak má diplom hodnotu?

O snižující se úrovni dnešních vysokoškoláků mluví kdekdo. Za přírodovědce například jeden z nejuznávanějších českých vědců, ředitel Ústavu molekulární genetiky Václav Hořejší. Na svém blogu píše: „V posledních letech pozoruji, že docela jasně narůstá počet studentů, kteří na úspěšné absolvování nikterak zvlášť náročného základního kurzu imunologie prostě nemají dostatečnou intelektuální kapacitu. Někdy je mi jich až líto.“

Jistěže na školách dnes studují v mnoha případech lidé, které by před lety úvaha o studiu ani nenapadla; ale jejich intelektuální schopnosti vůbec nemusejí být nízké (obzvlášť u nás bylo a je v rodinných kulturách hluboce zažité, že děti vysokoškoláků musejí studovat a děti vyučených se musejí vyučit, bez ohledu na studijní předpoklady).

Celý text najdete ZDE.

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. října 2010 8:06  

Jakou otázku byste si po přečtení tohoto článku položili?

Např.:

Je tu někdo, kdo se tvářil jako "strom poznání a chytrosti" a usměrňovat celý ten školský moloch?

Existují generální manažeři, kteří tam už nepracují, ale stín jejich práce je podílem této tmy?

Jaké koncepce nabízí tento úřad svému lidu v těchto dnech?

Jsou to vize, odpovídající zjištěním moderní vědy nebo "setrvačné vykopávky názorů" neototalitní doby?

Je VŠ diplom zárukou zdravého rozumu, citu a zralosti?

Vědí dnes učitelé, co je to "vyšší princip"?

Existuje v historii či kulutuře lidstva zdravější model pro "udržitelný rozvoj osobnosti" než je konkurenceschopnost?

Jsou lidé vyprodukovaní současným modelem vzdělávání opravdu samostatně myslet a rozhodovat se?

A co já vím, co ještě?
(obyčejný člověk)