John F. Taylor: Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti

pátek 17. srpna 2012 ·

„Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti“ je kniha, která poradí rodičům i dětem, jak se vyrovnat s diagnózou ADD nebo ADHD. ADD znamená poruchu pozornosti, ADHD poruchu pozornosti spojenou s hyperaktivitou. Přibývá dětí, které jsou takto diagnostikovány. Život s ADD nebo ADHD nemusí být snadný, poruchy pozornosti ovlivňují jak dítě samotné, tak jeho rodinu, učitele, kamarády.

Poruchy pozornosti se projevují obvykle tak, že se dítěti nedaří ve škole, je pro ně těžké soustředit. Obtížně se učí nové věci, nebo sice učivo chápe, ale nedokáže si ve věcech udělat pořádek. Může také ztrácet domácí úkoly nebo je zapomínat odevzdat. Často kvůli ADHD nedokáže dítě vydržet v klidu. ADD a ADHD (dále jen ADHD) ovlivňuje i to, jak dítě vychází s ostatními. Může mít konflikty s rodiči nebo ostatními příbuznými. Dělá mu problémy najít si kamarády, shodnout se s jinými dětmi. ADHD také může vyvolávat prudké emoce. Může ovlivňovat spánek dítěte, to, jak o sobě uvažuje, a dokonce i to, co mu chutná.

Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti je kniha, která může pomoci. Obsahuje tipy a doporučení, která mohou děti hned samy vyzkoušet. Spolu s rodiči se mohou pustit do různých cvičení. Učitelům, lékařům a dalším dospělým zase může pomoci usnadnit dítěti vyrovnat se s jeho obtížemi. Kniha nikoho nezbaví všech problémů, ale lze ji využít k lepšímu zvládání ADHD ve škole, doma i mezi vrstevníky.

„Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti“ se obrací přímo na děti. Srozumitelně vysvětluje, co ADHD je a jak se projevuje, vybízí je, aby se zamyslely nad svými potížemi, na konkrétních ukázkách demonstruje, co a jak (ne)funguje. Motivuje je, aby se nevzdávaly ve svém úsilí ADHD zvládnout, ukazuje pozitivní příklady. Děti se např. naučí, jak udržet na uzdě své nálady, jak vyjít s okolím, jak si zorganizovat věci nebo jak překonat pocity neúspěchu, smutku a strachu. Zjistí, které jídlo jim může pomoci k lepšímu soustředění nebo jak probíhá návštěva lékaře či terapeuta. Součástí knihy je i slovníček pojmů a také list k zaznamenávání úspěchů. Dobrým výsledkem pak může být to, že se dítě zlepší ve škole, nehádá se tolik s rodiči a sourozenci a dokáže si najít a udržet kamarády. I s ADHD může mít člověk v životě úspěch!

Podle výzkumů má každý čtrnáctý český školák ADHD. Vědci se domnívají, že děti s ADHD zpracovávají informace jinak než většina ostatních lidí. „Je to jako špatné telefonní spojení,“ vysvětluje autor John F. Taylor. „Různé části mozku se snaží „domluvit“, jenže na lince to šumí a praská a informace neprojde na druhou stranu. Experti nevědí přesně, proč ho někteří lidé mají. Hodně z nich se domnívá, že ADHD předávají dětem jejich rodiče. Jiní si myslí, že děti byly možná vystaveny působení určitých chemikálií.“

ADHD však neznamená nemoc nebo nedostatek intelektu. Naopak, lidé s ADHD mívají určité zvláštní schopnosti ‐ jsou aktivní, rádi zkoušejí něco nového, bývají velmi tvůrčí a někdy jsou v určitých ohledech hodně chytří.

John F. Taylor, Ph.D., autor knihy, je Američan, psycholog a otec tří dětí s poruchou pozornosti. Založil společnost ADD Plus a vytvořil řadu materiálů pro děti a mladé lidi s ADHD a ADD.

Více o knize Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti včetně ukázek ZDE.

0 komentářů: