Principy komunikace se žáky a rodiči podle Michala Dubce

středa 3. února 2021 ·

Náš průvodce a zároveň odborník na komunikaci Michal Dubec v dubnu připravil webinář pro Národní pedagogický institut ČR na téma Komunikace se žáky a rodiči v dobách karantény, aneb jak si nepoškodit vzájemné vztahy. Nyní jsou jeho tipy opět aktuální.


Zdroj: Učitel naživo 6. 11. 2020


Podle Michala je škola a učení do velké míry o vztazích učitelů se žáky a s jejich rodiči. Tyto vztahy jsou založené na kontextech. Ty nám ale v současné době hodně chybí. Komunikace je zprostředkovaná, probíhá skrze různé kanály, je ořezaná – někdy se nevidíme nebo dokonce ani neslyšíme. Učitelé často nevědí, v jakých kontextech se pohybují jejich žáci (zda mají přístup k počítači nebo jak často, jakou mají doma situaci…). Rodiče zase často nevědí, jaké kontexty sleduje zadáním úkolu učitel. Právě proto nabývají na důležitosti vzájemné vztahy.


Michal nás seznámil s tím, jak v době karantény funguje vztahová rovina komunikace učitelů se žáky a druhak s jejich rodiči. To vše ukázal na příkladech z praxe.



6 principů komunikace s rodiči



1. Hovořme o smyslu činností pro žáky, nikoli o sobě


Nemluvme o úkolu samotném ani o tom, že úkol ještě není odevzdaný. Mluvme o tom, jak žáka úkol rozvine, co mu dá, na co navazuje, jaký je jeho smysl.



2. Hovořme o chování žáků, nikoli o nich


Mluvme o chování, ne o dítěti. Ve druhém případě se dotýkáme statusu dětí a potažmo i rodičů.

“Váš syn neodevzdal úkol.”

“Váš syn je lajdák a na školu kašle.”



3. Buďme empatičtí


Dejme najevo, že neznáme všechny kontexty ani žákovu situaci.

Používejme věty typu: “Rozumím tomu, že mohou být ztížené podmínky.”



4. Používejme sebeotevření


Mluvme o sobě a o svých emocích:

“Je mi to líto.”

“Mrzí mě to.”



5. Tam, kde to jde, cíleně vytvářejme prostor pro odpovědnost a samostatnost


Pokládejme otevřené otázky nebo výzvy:

“Co navrhujete?”

“Co se s tím dá dělat?”



6. Tam, kde to jde, používejme první osobu množného čísla (my)


Je velký rozdíl, jestli říkáme "já a ty/vy" nebo "já a my".

První osoba množného čísla signalizuje, že jsme kompetentní dospělí lidé, kteří mají společně na starosti učení dítěte:

“Pojďme se společně dohodnout, jak to uděláme”



Principy komunikace se žáky vysvětluje Michal ve videu. 







0 komentářů: