Znevýhodněné děti nejsou jen Romové z Chánova. Je to velká část společnosti, zní z školní inspekce

středa 12. ledna 2022 ·

Nová studie České školní inspekce mapovala situaci na třinácti vybraných úspěšných školách. „Popisuje dobrou praxi škol, které si umějí poradit se všemi žáky. Včetně těch, kteří přicházejí s různými stupni zátěže, ze složitého sociálního a rodinného prostředí. Ukazuje to jistý směr, který má smysl následovat, “ interpretuje předsedkyně vládního výboru pro práva dítěte Klára Laurenčíková. Náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys se přidává k chvále vybraných škol.


Zdroj: Plus.rozhlas.cz 22. 12. 2021


„Naše zpráva neobjevuje Ameriku. Ale potvrzuje, že máme školy, které i v náročných podmínkách dokážou věci dělat výborně. Tak, že jsou tam všichni spokojení a žáci dosahující dobrých výsledků,“ shrnuje náměstek a dodává: „Česká společnost si málo uvědomuje, jak obrovsky záleží na tom, odkud dítě do školy přichází. Hodně lidí si myslí, že problém je jen v Chánově a dalších vyloučených lokalitách, ale hranice i v jednom regionu mezi rodinami s dobrým zázemím a situací opačnou jsou velmi tenké. Problém je plošný.“


Zpráva shrnuje klíčové principy a podmínky kvalitního vzdělávání, chválí předsedkyně Laurenčíková: „Ukazuje se, že klíčovou roli má ředitel a jeho postoj ke smyslu vzdělávání. Pokud věří v každé dítě, pečuje o svůj tým a podporuje rozvoj učitelů, tak se daří vzdělávat všechny žáky.“


„Škola nemůže vyřešit všechny společenské bolístky. Ale ukazuje se, že má vzhledem k tomu, kolik v ní žáci tráví času, mnoho příležitostí kompenzovat různá znevýhodnění. Situace je někdy velmi těžká, ale škola má možnost pomoci,“ zdůrazňuje Andrys.



Chybí podpůrné profese


Zpráva by přesto mohla být detailnější a dávat konkrétnější doporučení do praxe, soudí Laurenčíková. „Ale pokud je vedení školy připraveno překonávat překážky, hledá cesty a pečuje o potřeby pedagogů, tak se i znevýhodněné děti potkají s dospělými, kteří v ně věří, v jejich šanci na dobrý život. A uvidí, že jim v tom škola může pomoci.“


Náměstek varuje před stereotypním vnímáním složité socioekonomické situace. „To nejsou romské děti z vyloučených lokalit. Mluvíme o rodinách ve složité situaci s bydlením, v exekuci, ve složitých rodinných vztazích. Dotýká se to tedy velké části české společnosti,“ konstatuje Ondřej Andrys.


„Ve školách, kde chybí další podpůrné profese jako psychologové, speciální pedagogové nebo učitel nemá oporu asistenta a další podporu, tak uspět je skoro nemožné. Vezměme zprávu jako vklad do diskuze, jak podmínky ve školách optimalizovat,“ navrhuje Klára Laurenčíková.



Poslechněte si celou debatu, ptá se Karolína Koubová.


0 komentářů: