Den učitelů. Někteří svůj den oslavili protestem. V osmi českých městech plánovali upozornit na nízké platy. Předseda Akademického senátu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Ondřej Švec dodal: „Naše platy jsou na úrovni nekvalifikované pracovní síly v supermarketu.“ Problematiku nízkých platů vysvětlovala pro Radiožurnál Radka Vildová, vrchní ředitelka sekce vysokého školství na ministerstvu školství.
Zdroj: irozhlas.cz
28. 3. 2023
Odborní
asistenti mají podle Švece základní plat 32 000 korun hrubého. O moc lépe na
tom nejsou ani docenti anebo profesoři, kteří mnohdy berou necelých 38 000.
Protestující chtějí pro univerzity od státu víc peněz a zrovnoprávnit tarify
mezd mezi jednotlivými obory.
Dočkají se univerzity letos finanční injekce? Na okamžitou pomoc požaduje asociace děkanů filozofických fakult skoro miliardu a půl.
Já
bych možná začala tím, že bych chtěla k 28. březnu popřát učitelům zdraví,
štěstí, sílu a samozřejmě to, aby se splnilo všechno to, co si přejí nejenom
pracovně, ale také osobně.
Tedy
i to, co si přejí akademici?
Samozřejmě
i akademici, ale ty pořád počítám i za učitele. A sama se tak také cítím jako
akademička.
Chtěla
bych k tomu, na co se ptáte, říct, že zda se dočkají, absolutně v tuto chvíli
nevíme. Pan ministr bude vyjednávat s vládou. Jednání již na ministerstvu
školství proběhlo. Ale není to jen jednostranná záležitost.
Je
to také o tom, jakým způsobem se finance rozdělují uvnitř na vysokých školách a
jaké strategické rozhodování se přitom uplatňuje. A také samozřejmě o vnitřní
optimalizaci a zefektivnění výuky některých humanitně společenských škol, ale
vůbec ne jenom těch oborů. Čili je potřeba to vidět na obě strany.
Ano,
vysoké školství je dlouhodobě podfinancováno, to je pravda. Podíl vysokých škol
na HDP klesá. Před vysokými školami stojí celá řada dalších výzev, včetně
nárůstu počtu studentů. A to si všechno uvědomujeme.
Ale
na druhé straně je potřeba si také uvědomit, že je třeba strategicky se
rozhodovat na úrovni univerzit.
Vzkaz ministerstva
To je v podstatě to, co jste vzkázali z ministerstva univerzitám, že se mají samy podílet na řešení toho problému, nebo je tam ještě nějaký jiný návod než to, co jste teď řekla?
Já si myslím, že ten návod je takový, jaký jsme včera
řekli. Ano, my si uvědomujeme, budeme jednat, máme vypočteno, kolik by bylo
potřeba. Ale na druhé straně si uvědomujeme i to, že ta práce se musí odvést i
na straně univerzit.
A
jsou v Česku obory, které se podle vás vyučují na více univerzitách, než je
třeba nutné? Pokud ano, které to jsou?
Já si myslím, že toto je potřeba, aby si opravdu sami
rektoři společně analyzovali, protože víme, že jsou obory, které se prostě na
těch univerzitách musí učit i strategicky. To jsou některé malé obory, které
musí být. Otázka je, jestli není možná nějaká integrace, ale to si opravdu musí
rozhodnout rektoři společně.
Ale
kde si myslíme, že některé obory třeba se opakují duplicitně, tripartitně, tam
bychom opravdu doporučovali, aby se rektoři domluvili. Protože třeba čtyři
japanologie si nejsme úplně jisti, jestli pro státy typu ČR jsou úplně
nezbytné. V tuto chvíli jsou tři na veřejných školách a tuším, že už je jedna i
na soukromé vysoké škole. Ale znovu říkám, to opravdu nejde dělat od stolu
ministerského, to se opravdu musí analyzovat na úrovni vysokých škol.
Co
mají dělat ti akademici, kteří si tedy myslí, že za svou práci nedostávají dost
peněz?
Já si myslím, že si to myslí všichni akademici. A co mají
dělat? Mají určitě iniciovat ve svých senátech, aby peníze byly přerozdělovány
strategicky v rámci univerzity.
To
je prostě první krok, který se musí odehrát, a ne tím způsobem, jakým peníze
dostávají od ministerstva školství. Včera bylo jasně vysvětleno, jakým způsobem
ministerstvo školství financuje vysoké školy. To je jedna věc a druhá věc je
samozřejmě podílet se na těch procesech. A ony už započaly. To není nic nového.
Procesy uvnitř univerzit ke zefektivnění, optimalizaci už započaly.
Čili
v nich pokračovat, možná je zintenzivnit, ale hlavně věřit. Prostě pomáhat tím,
že tyto procesy prostě proběhnou a my budeme dál společně s nimi vyjednávat
nejenom finance pro letošek, ale hlavně v rámci střednědobého výhledu pro rok
2024, 25, 26, kde opravdu na požadavcích máme až 10 miliard pro vysoké školy.
0 komentářů:
Okomentovat