Se začátkem nového školního roku Česká televize začíná vysílat nový dokumentární seriál. V deseti dílech dokumentu Jak se dělá dobrá škola představí deset škol. O jejich výběru a o tom, co dělá dobrou školu, si s Tomášem Feřtekem povídala Radka Hrdinová.
Zdroj: Eduin 4. 9. 2023
Každá
z navštívených škol v dokuseriálu Jak se dělá dobrá škola přistupuje
ke vzdělávání jiným způsobem, ale všechny mají jedno společné – jejich žáci
dosahují dobrých výsledků a děti (ale také rodiče a učitelé) jsou
s nimi spokojení. „Základním sdělením seriálu je i to, že není jedna
správná cesta k dobré škole,“ vysvětlil autor projektu a scenárista
Tomáš Feřtek. Dokument vznikl v koprodukci EDUinu.
Co pro tebe
osobně znamená, když se řekne dobrá škola?
Mám svoji sadu
parametrů, podle kterých školy posuzuji. Kdybych měl vybrat ty podstatné, dobrá
je pro mě škola, kde aktivita dítěte převažuje nad aktivitou učitele,
a také je to škola, kde se hodně dbá na vztahy mezi lidmi. Ale to jsou
moje osobní preference – požadavky rodičů na školu bývají rozdílné.
V seriálu ukazujeme školy, které přistupují ke vzdělávání různým způsobem,
o všech ale platí, že jsou dobré, protože děti, rodiče i učitelé jsou
tam spokojení a dosahují dobrých vzdělávacích výsledků.
Škol jsi za
dobu, kdy se věnuješ tématu vzdělávání, viděl už hodně. Jak rychle poznáš, že
škola má co nabídnout? A co tě nejrychleji přesvědčí?
Škola jako
instituce neumí lhát. Duch školy většinou prosákne celou budovou, lidmi
a jejich chováním opravdu důkladně. Od jedné paní ředitelky jsem slyšel,
že než dojdete od vchodu do sborovny, víte o škole všechno a pak už
si jen potvrzujete, že jste atmosféru školy přečetli správně. Já to dělám tak,
že přijdu do 8. nebo 9. třídy a na něco se zeptám. Z toho,
jak na otázku žáci ve třídě reagují, dobře poznáte, jak s nimi ve škole
těch devět let pracovali. Když jsou zvyklí na dospělého reagovat jako na jim
rovnou bytost, odpoví, poradí, případně mě dovedou, kam potřebuji. Pokud jsou
zvyklí jen na podřízenou pozici a příkazy, obvykle neví, jak reagovat
a tváří se, že mě nevidí, snaží se té nepříjemné situaci vyhnout. Když se
mnou děti ve třídě komunikují na rovinu, vím, že s nimi ve škole
komunikují na rovinu i dospělí.
Znamená to, že
z tvého úhlu pohledu neexistuje jeden jediný „recept“ na dobrou školu?
To je dokonce
jedno ze základních sdělení, které chceme v seriálu předat. Můžeme
polemizovat o tom, jestli je dobře, že se náš vzdělávací systém samovolně
liberalizoval do takové míry, v jaké je nyní. O čem ale polemizovat
nemůžeme, je skutečnost, že v tomto systému vedle sebe existují odlišné
typy škol, které z hlediska rodičů, učitelů i dětí jsou dobré. Základ
je, že dosahují dobrých vzdělávacích výsledků. Představy o tom, co je
k tomu potřeba přidat navíc, ale už mohou být různé. My jsme vybírali
různé modely škol a o každé z nich si myslím, že je kvalitní,
i když to neznamená, že bych si každou z nich sám vybral.
Kolik dobrých škol jste do seriálu
zařadili? A bylo těžké je vybrat?
Je jich deset, protože podle původního
záměru jsme je chtěli vysílat v páru se seriálem Ochránce. Kvůli covidové
pandemii se ale dokument nepodařilo dokončit včas. Těžké to popravdě řečeno
nebylo. Neměli jsme ambici vybrat deset nejlepších škol v České republice,
vybírali jsme školy, které reprezentují nějaký směr, specifické pedagogické
postupy. Například montesorri škol u nás působí desítky, škol, které
pracují s programem Začít spolu, je také celá řada. Dalším kritériem bylo,
že šlo o školy, které osobně znám, často i pět deset let, takže jsem
si byl jistý, že to, co o nich budeme tvrdit, bude odpovídat realitě.
Škol, které jsme do seriálu zařadili na doporučení zvenku, byla menšina.
Jak dobře se podařilo v dokumentu
zachytit atmosféru těch škol? To není úplně jednoduchý úkol…
V dokumentu je to o něco snazší
než například v psané reportáži, zvlášť když neusilujete o komplexní
ponor do tématu a vaším záměrem není umožnit divákovi pochopit
v detailu vzdělávací systém každé té školy. To by bylo spíš na
několikahodinový podcast, ne na půlhodinový dokumentární film. Je to spíš
nahlédnutí do školy, nasátí atmosféry. Domluvili jsme se s režisérem na
rámcovém scénáři a pak jsme jen kontrolovali, jestli celkový dojem
z filmu odpovídá tomu, co my o škole víme a jak jsme její
atmosféru vnímali.
Stejně jako u Ochránce jste
i s dokumentárním seriálem Jak se dělá dobrá škola uspořádali sérii
předpremiér. Shodli jste se s publikem na tom, co dělá dobrou školu?
V tom, co považujeme za dobrou školu,
až tak velký spor nebyl. Záleží samozřejmě na prostředí. Jinak reagovalo
publikum v malém městě, kde se sešlo napůl rodičovské a napůl
učitelské publikum, jinak ve větším městě. V každém případě ale šlo
o diváky, kteří patřili mezi zaujaté, které téma zajímá, a ti byli
s naším výběrem v souladu. Samozřejmě tam byly rozdíly. Když jsme
například promítali dokument o jedné z alternativnějších škol
v korporátním prostředí, byl tam patrný až úlek z toho, co považovali
za chaos, i když na plátně žádný chaos nebyl. Reakce byla, že do takové
školy by své dítě nedali. Z mého pohledu šlo o skupinu rodičů, kterým
byla z našeho výběru bližší škola tradičnější, postavená na výkonu.
Zajímavá byla také reakce učitelského publika. V některých chvílích byli
učitelé kritičtější, měli výraznější názor na to, jak má vypadat dobrá škola, a když
se to neshodovalo s jejich představou, měli tendenci se vymezovat.
Co je podle tvého názoru potřeba
k tomu, aby dobrých škol v českém vzdělávacím systému přibývalo?
To není až tak složité pojmenovat, ale
je složité to realizovat. Co je nutně potřeba, to jsou kvalifikované ředitelky
a kvalifikovaní ředitelé, a pak zřizovatelé, kteří mají představu
o tom, co od školy chtějí a umí si vybrat do vedení člověka, který to
dokáže uskutečnit. Je klíčové, aby v konkurzních komisích seděli lidé,
kteří dovedou rozeznat kvalitní koncept a vizi školy a vybrat podle
toho ředitele. Není náhoda, že všechny školy, kde jsme natáčeli, mají výrazné
vedení. Vedle výběru ředitelů je důležité také vytvořit pro ně a pro
jejich učitele funkční systém podpory.
Je fajn, že jsme začali lépe platit
učitele, ale to nestačí. Mám na mysli financování podpůrných profesí. Ředitelé
škol by měli mít možnost zaplatit speciálního a sociálního pedagoga,
školního psychologa, měli by mít peníze na dvojjazyčné asistenty pro podporu
dětí s odlišným mateřským jazykem nebo na tandemovou výuku. Dva učitelé
v hodině, to je mimořádně efektivní metoda proměny výuky. Ta první
podmínka je naprosto nutná, ve škole se vždy všechno odvíjí od osobnosti
a schopností ředitele nebo ředitelky. Když se učitel rozhodne dělat něco
jinak na škole, kde to ředitel nechce, k ničemu podstatnému to nevede.
A splnění té druhé podmínky by školy výrazně posunulo směrem, který máme
napsaný například ve vzdělávacích strategiích.
Dokumentární seriál Jak se dělá dobrá
škola bude Česká televize vysílat spolu s reprízou seriálu Ochránce, který
poukázal na řadu problémů, s nimiž se školství musí vypořádat. Máte ambici
ukázat v dokumentech odpověď na témata pojmenovaná v Ochránci?
Pokusili jsme se o to, měnili jsme kvůli tomu i pořadí dílů v dokumentárním seriálu. Zhruba u poloviny dílů to ladí přesně, takže vedle dílu Ochránce o segregované škole budeme vysílat dokument o škole, která segregaci zvládla, nebo spolu s hraným dílem o škole, která nerozezná nadané dítě, ukážeme školu, která s nadanými pracovat umí. Jinde to tak není – když například dítě zahyne na školní akci, obvykle je to neštěstí, a ne chyba školy. Ale zařadili jsme tam portrét školy, která velmi často učí venku a pořádá pro žáky výpravy s batohem. V zásadě ale platí, že pokud v hraném seriálu ukazujeme, jak složitá a často riziková je práce učitele, v dokumentu se snažíme zachytit, co a jakým způsobem už umějí učitelky a učitelé vyřešit. A že školy jsou často v lepší kondici, než si představujeme.
Seriál Jak se dělá dobrá škola?
– pořadí jednotlivých epizod vysílaných v České televizi
6. 9. Škola
jako cesta k samostatnosti – ZŠ Na Beránku, Praha – Modřany
13. 9. Škola,
odkud je všechno daleko i blízko – MŠ a ZŠ Popelín
20. 9. Škola
pro rychlé i pomalé – ZŠ Janáčkovo náměstí, Krnov
27. 9. Škola,
která chutná – SOŠ Gastronomická, Žďár nad Sázavou
4. 10.
Spravedlivě neznamená všem stejně – ZŠ Trmice
11. 10.
Na gympl v pohorkách a s batohem – Gymnázium Přírodní škola,
Praha
18. 10. Škola
pro všechny smysly – Waldorfské školy, Brno
25. 10.
Inovace, ne revoluce – MŠ a ZŠ Úprkova, Hradec Králové
1. 11.
Jinému učení prospívá jiný dům – ZŠ Amos, Psáry
8. 11.
Znovuzrození venkovské školy – MŠ a ZŠ Louňovice pod Blaníkem
Rozhovor je součástí aktuálního vydání týdenního newsletteru bEDUin.
0 komentářů:
Okomentovat