Umělá inteligence se v současnosti promítá do téměř všech myslitelných odvětví. Nejinak tomu je i ve vzdělávacím sektoru. Již nyní probíhají diskuse, jak se ve školství stavět k „pomocníkům“ jako je například ChatGPT nebo Bing Chat. Jak ale AI vnímají sami učitelé? Univerzita Palackého v Olomouci (UPOL) a Microsoft Česko & Slovensko spojily síly a provedly rozsáhlou studii, které se zúčastnilo 2 175 pedagogů. Výzkum mapuje pohled pedagogů na umělou inteligenci ve školství a její dopad na vzdělávání českých dětí.
Zdroj: Pedagogické.info 23. 9. 2023
Letošní výzkum se zabýval především třemi otázkami:
Jaký názor mají učitelé na AI a její
rozmach?
Jak jsou čeští pedagogové připraveni na
implementaci AI do školství?
Které AI nástroje využívají a jakým
způsobem?
„Výzkum nabízí pohled do zákulisí
aktuální situace v českém školství. Názory na využívání umělé inteligence mezi
pedagogy, ale i vedením škol jsou velmi rozdílné, což se následně promítá do
zcela odlišného přístupu k výuce a každodenní práci se studenty. Školy se také
liší v nastavování pravidel pro využívání umělé inteligence. Je zřejmé, že
diskuze o tom, jakým způsobem umělá inteligence v budoucnu ovlivní české
školství a jaké nové požadavky bude klást na žáky a učitele, bude v
následujících měsících bouřlivá. Věříme, že k pozitivní a jednotné transformaci
českého školství přispěje i tento výzkum,“ věří vedoucí výzkumného týmu prof. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Lidstvo není na AI připraveno?
Umělá inteligence je téma, které u
učitelů vyvolává na jedné straně pozitivní ohlas, na druhé straně také
pochopitelné obavy. Tato rozpolcenost je patrná z výsledků studie UPOL a
Microsoftu. Zatímco 35 % učitelů má z AI strach, srovnatelných 30 % má zcela
opačný názor a za hrozbu ji nepovažuje.
Celých 45,5 % respondentů hodnotí AI jako pozitivní nástroj
pro budoucí vývoj. Na druhou stranu se téměř polovina (47 %) dotazovaných domnívá, že
využívání umělé inteligence povede ke zhloupnutí lidí. Zároveň
si čeští učitelé převážně myslí, že je na rozšíření AI příliš brzy. Z výzkumu
totiž vyplynulo, že 6 z 10 respondentů souhlasí s tvrzením, že na masové
zavádění umělé inteligence není lidstvo připraveno.
Umělá inteligence do školy patří!
Na otázku, zda by AI ve školním
prostředí být mělo či nemělo, odpověděli učitelé jednoznačně. Celých 56 % si myslí, že umělá inteligence do školy
patří, opačný názor pak vyslovilo pouze 19 %. Ukazuje se tak,
že i přes výše zmíněné obavy, pedagogové před tímto trendem nezavírají oči a
chtějí jít s dobou. V čem však vidí učitelé negativa, je využívání AI studenty
k nečestnému zjednodušování úkolů. Téměř polovina respondentů (47 %) souhlasí s
tvrzením, že umělá inteligence slouží žákům k podvádění.
K tématu AI ve školství se vyjádřila i generální ředitelka Microsoft Česko & Slovensko Violeta Luca: „Umělou inteligenci bychom neměli vnímat jako nástroj, který za nás odvede veškerou práci. Jedná se však o cennou technologii, kterou můžeme ve školství využít v náš prospěch. Nové technologie by mohly například umožnit každému žákovi mít osobního ‚učitele‘ na míru. Každý jsme jiný, některým věcem rozumíme lépe a dokážeme se je rychleji naučit, s jinými je to naopak. A právě s tímto individuálním přístupem ke každému žákovi by nám umělá inteligence mohla pomoci.“
Staré tváře, nové dovednosti
Drtivá většina respondentů (82 %) je
přesvědčena, že zavádění umělé inteligence vyžaduje po učitelích nové znalosti
a dovednosti v oblasti didaktiky. Učitelé si rovněž myslí, že aplikace umělé inteligence
promění způsob práce učitele (83 %). Na druhou stranu si celých 78 % pedagogů
nemyslí, že by mohlo dojít k naprostému nahrazení profese učitele umělou
inteligencí.
Již nyní pracuje přibližně třetina
českých učitelů s umělou inteligencí v různých podobách. Nejčastěji ji
využívají při generování textů do výuky (25 %), překladech (20 %) nebo přípravě
testů (16,5 %). Co se týče jednotlivých nástrojů, nejčastěji si učitelé
vyzkoušeli práci s ChatGPT (36 %).
„Umělá inteligence není téma
posledních měsíců, ale let. S příchodem generativních jazykových modelů se
dostala AI i do povědomí českých škol a učitelů a mít první český výzkum
takového rozsahu zabývající se AI ve školství pro nás bylo prioritou. Naším
záměrem je ukázat, jak umělá inteligence může pomoci dětem rozvíjet kritické
myšlení a kreativní vyjadřování a také pomáhat učitelům při vývoji nových
způsobů, jak děti zaujmout. Učitele učíme, jak umělou inteligenci používat, aby
se zbavili administrativních a opakujících se úkolů a také jak mohou
identifikovat, zda žáci používají obsah generovaný umělou inteligencí odpovědným
způsobem,“ říká Karel Klatovský, odborník na vzdělávání a bezpečnost na
internetu z Microsoft Česká republika a Slovensko.
Výzkumu se zúčastnilo 2 175 pedagogů
z celé České republiky. Průměrný věk respondentů činil 46,5 let. Soubor tvořili
z 85 % učitelé z prvního či druhého stupně základní školy. Sběr dat probíhal od
25. dubna do 30. června 2023.
Výzkumná zpráva je ke stažení ZDE.
0 komentářů:
Okomentovat