Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.
Zdroj: tisková
zpráva MŠMT 14. 1. 2025
„Schválené RVP představuje obecný rámec a společný základ,
který se zaměřuje na získání klíčových znalostí, důležitých pro život v 21.
století, a jejich propojení s praktickými dovednostmi. Zároveň chceme školám
umožnit značnou flexibilitu a dát prostor k přizpůsobení vlastního vzdělávacího
obsahu,“ řekl
ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš
Bek a zároveň poděkoval svým předchůdcům za jejich podíl na přípravě
dokumentu, stejně jako všem odborníkům, kteří na něm pracovali.
“Novinkou spojenou s revizí RVP je princip průběžného
vyhodnocování zkušeností, a tím vznikající prostor pro možnost úprav. K tomu
účelu bude zřízena Národní kurikulární rada tvořená zástupci ministerstva,
školských asociací, asociací děkanů fakult připravujících učitele a expertních
členů, která bude stálým poradním orgánem ministerstva pro otázky RVP a jejich
implementace,” uvádí
náměstek ministerstva školství Jiří
Nantl.
Do poloviny roku 2026 vyhodnotí Národní kurikulární rada
poznatky z pilotního ověřování RVP, do něhož se mohou školy hlásit dobrovolně.
Zkušenosti z terénu tak bude možné promítnout do RVP dříve, než se stane
závazným od školního roku 2027/28 pro
RVP pro předškolní vzdělávání
Nový RVP pro mateřské školy má za cíl zajistit plynulý přechod dětí do základního vzdělávání a
současně vytvářet podnětné a respektující prostředí, které je klíčové pro jejich
přirozený rozvoj.
RVP pro základní školy
Díky revidovanému RVP mohou základní školy lépe přizpůsobit vzdělávací obsah
svým podmínkám, aniž by se vytratil jednotný rámec a minimální standardy
vzdělávání. Pro základní vzdělávání se klade důraz na rozvoj a propojení klíčových kompetencí a základních
gramotností s očekávanými výsledky učení pro
jednotlivé vzdělávací oblasti. V případě klíčových kompetencí jde o rozvoj kritického myšlení, spolupráce, řešení
problémů, schopnosti učit se nebo kreativity. Mezi základní
gramotnosti patří čtenářská a
pisatelská gramotnost a logicko-matematická gramotnost.
Očekávané výsledky učení jsou v novém RVP ZV srozumitelně formulovány pro
jednotlivé vzdělávací oblasti tak, aby podporovaly kompetenčně orientované
vzdělávání. Obsah vzdělávání bude
více propojen s reálným životem a aplikací znalostí v
praxi.
Důležitým průřezovým tématem napříč všemi oblastmi
vzdělávání se stávají digitální
dovednosti, které zahrnují práci s informacemi, digitální
gramotnost a bezpečnost v online prostředí. Velká pozornost je věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově.
Kromě obsahových změn se dokument soustředí na zjednodušení struktury
dokumentace, což snižuje administrativní zátěž škol a umožňuje pedagogům a
vedení škol věnovat více času přípravě kvalitní výuky a dalšímu rozvoji školy.
Školní vzdělávací programy a metodická podpora
Jasnější formulace očekávaných výsledků učení pomůže při zavádění školních
vzdělávacích programů (ŠVP). Ty si budou školy samy vytvářet nebo upravovat
tak, aby odpovídaly požadavkům revidovaného RVP ZV. K tomu poslouží tzv. “modelové ŠVP", které nejsou závazné,
ale poskytnou školám inspiraci a praktický návod. Tyto vzorové dokumenty budou
zveřejněny do poloviny února 2025, přičemž každá škola si je bude moct
uzpůsobit podle svých potřeb nebo navrhnout vlastní variantu.
Školám zároveň pomůže rozsáhlá metodická podpora od NPI
zahrnující workshopy, školení o nových přístupech k výuce a flexibilitě
kurikula, příklady dobré praxe, digitální materiály a konzultace. Regionální
metodické kabinety navíc usnadní sdílení zkušeností mezi učiteli a podpoří
praktickou aplikaci nového kurikula.
„Kromě maximální transparentnosti během přípravy nových RVP
vytváříme také rozsáhlý balík metodické podpory pro školy, včetně modelových
ŠVP. Měly by školám sloužit především jako konkrétní inspirace, aby pro ně byl
přechod na nové kurikulum co nejjednodušší“, potvrzuje Ivo
Jupa, ředitel Národního pedagogického institutu.
Informační systém
Národní pedagogický institut připravil interaktivní prezentaci nových RVP v podobě informačního systému. V něm si každý
zájemce najde informace k revidovaným RVP PV a RVP ZV a může si například
zobrazit vazby mezi jednotlivými OVU. Systém nabízí ilustrativní příklady a
postupné kroky, kde učitel pozná, zda již se žákem dosáhl očekávaného výsledku
učení.
Pro všechny zájemce je informační systém dostupný na webu https://prohlednout.rvp.cz/
Harmonogram pro mateřské školy
Od září 2025 bude probíhat dobrovolné zapojení mateřských škol do práce s novým RVP PV.
Od září 2026 bude zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách povinné.
Harmonogram pro základní školy
Pro
zajištění hladkého přechodu škol na nové kurikulum mohou školy dobrovolně zahájit výuku podle
nově upravených ŠVP – od září 2025 v
Od školního
roku 2027/28 bude
výuka podle revidovaného RVP ZV povinná,
minimálně v
Od školního roku 2031/32 bude povinnost vzdělávání podle nových RVP pro všechny ročníky.
Další informace k projektu revize RVP jsou všem zájemcům k dispozici na webu: https://revize.rvp.cz/
0 komentářů:
Okomentovat