Nejrozsáhlejší novela zákona o školách, která se dotkne většiny dětí i rodičů, prošla ve středu Poslaneckou sněmovnou. Promění se třeba maturity, přibýt má psychologů, na středních školách bude možná výuka na dálku.
Zdroj: Seznam.zprávy.cz
28. 5. 2025
Chystají
se velké změny, které ovlivní fungování všech škol v republice.
Část z nich se bude muset slučovat, na druhou stranu zase školy konečně
získají stálé financování zásadních pozic – školního psychologa nebo
speciálního pedagoga.
Poslední
týdny ovládlo debatu o vzdělávání téma financování školníků, kuchařek nebo
správců IT, tedy nepedagogických pracovníků. Jejich převod pod obce
a kraje poslanci nakonec schválili, i když se změnami.
Další
body se pak týkají změn v maturitách nebo výuky na dálku. Projděte si
všechny schválené změny, které teď poputují do Senátu.
Slučování
škol
Malé
školy se budou slučovat. V obcích, kde je škola jediná, se nic měnit
nebude. Tam, kde je jich více, bude smět existovat jen taková, která má více
než 180 žáků. Pod tímto limitem by měla být podle Ministerstva školství
asi třetina škol. Slučování bude nejčastěji dvojího typu: spojování samostatně
fungujících základních a mateřských škol pod jeden subjekt, nebo většího
počtu mateřských škol do jednoho celku ve městech, kde dosud fungují zvlášť.
Psychologové
a speciální pedagogové
O tyto
pozice musely školy vždycky bojovat. Jejich financování bylo nahodilé, například
z různých dotačních titulů. Jistotu místa pro odborníky tak školy mohly
zaručit jen stěží. To se ale mění, každá škola nad 180 žáků by měla mít
alespoň na část úvazku na takového odborníka nárok. Na celý úvazek se dostanou
patrně školy se 400 a více žáky. Specifikovat to bude ale teprve
příslušné vládní nařízení.
Ještě na
jeden typ odborné pozice budou smět ředitelé peníze použít, a to na
sociálního pedagoga. Ten může pomoct dětem z nepodnětného rodinného
prostředí.
Kdo bude
platit kuchařky?
Odpověď
na tuto otázku je jasná – zřizovatelé škol, tedy obce a kraje.
Na financování těchto pozic dostanou peníze skrze rozpočtové určení daní. Pro
pracovníky se ale nemusí nic měnit, mohou i nadále zůstat zaměstnanci
škol, záležet ale bude na rozhodnutí zřizovatele.
Zásadní změnou, o které už Seznam Zprávy informovaly, je odložení celé této části novely. Původně měla začít platit už od letošního září. Nakonec se ale kvůli rozsáhlé kritice její start odkládá až na leden 2026, i když se celý návrh podařilo po zmatcích v koalici odhlasovat až na druhý pokus.
Podpora pro potřebné
Školy,
které pracují v náročnějších podmínkách, si sáhnou na vyšší podporu od
státu. Zmizí tak zdánlivá rovnost, kdy škola v bohaté městské čtvrti
a škola ve vyloučené lokalitě je financovaná stejně. Stát bude smět školám
v těžších podmínkách poskytnout více prostředků, a to proto, aby
mohly pomoct žákům, kteří třeba nemají takovou podporu v rodině.
Výuka na
dálku
Covid
způsobil spoustu škod, přinesl ale i pár nových možností, třeba výuku na
dálku. Na desítkách škol se v minulých letech testovalo, jak by mohla
vypadat kombinace vzdělávání ve třídách a v distanční podobě. Na středních
školách už to budou moct ředitelé zavádět, vždy půjde ale maximálně o 40 procent
celé výuky. Podmínkou bude souhlas žáka nebo jeho zákonných zástupců.
Změna v maturitách
Stejně
jako výuka na dálku se testovala také proměna maturit. A středním školám
se úprava osvědčila, takže se dostává i do zákona. Pro žáky to bude znamenat,
že místo klasických otázek a odpovědí z jednotlivých předmětů mohou
skládat komplexní absolventkou práci a její obhajoba bude výsledkem
maturity. Stejně tak bude možné uznávat certifikáty z jazykových zkoušek
a takoví žáci pak dostanou maturitu z tohoto jazyka automaticky.
Úspory na
výuce
Ministerstvo
školství už loni o pět procent škrtlo poskytované prostředky na výuku,
tedy vyučovací hodiny, které stát proplácí. Díky nim mohou školy například
dělit třídy do menších skupin na jazyky nebo poskytovat tandemovou výuku.
Koaliční poslanci ale teď ještě navíc prosadili, že půjde z roku na rok
růst financí zastropovat.
Duální
vzdělávání
Do
českého školství se také nově dostane model duálního vzdělávání,
který je obvyklý třeba v Německu nebo Rakousku. Praktická výuka teď bude
moct probíhat přímo na pracovištích firem. Žák by tak měl uzavřenou smlouvu
s konkrétní firmou, ale na teoretickou výuku by docházel i nadále do
školy. Podle Hospodářské komory má ale návrh nedostatky, chybí například jasný
model financování.
0 komentářů:
Okomentovat