Předvolební ring volný! Ministři Plaga a Bek se utkají v několika kolech. Které vyhraje fighter v barvách ANO a které pro sebe uhájí bojovník z vlády? Zápas proběhne o platy, počty placených hodin, revizi RVP nebo malé Ukrajince. Pojďme na to.
Zdroj: Médium.cz
14. 5. 2025
Tak už
nám to začalo. Exministr a pravděpodobně zároveň i budoucí ministr
školství Plaga a současný ministr Bek se do sebe pustili. Prozatím je to
tedy takové vzájemné oťukávání, sem tam na sebe plivnou ohnivou slinu nebo hodí
malou petardu. Volby se nám totiž pomalu blíží. A tak nám, komentátorům
situace ve školství, nastávají žně.
Pojďme se
tedy mrknout, co na sebe pánové v předvolebním ringu pomalu vytahují
a co vše ještě mohou vytáhnout. A uděláme si zároveň takové pěkné
předvolební opáčko. Opakování je totiž matka moudrosti. To přece vědí všichni
učitelé.
Ring
volný. Kolo první: platy
Řekněme
si upřímně, že ať máme nebo nemáme rádi exministra Plagu, tak se za něj
jednoznačně nalilo do školství nejvíc peněz. Alespoň do kantorů tedy určitě.
Průměrný plat učitelů se za něj zvyšoval tak, že na chvíli atakoval dokonce
130 procent průměrné mzdy ve státě. Aby pak ovšem spadl a za ministrů
ze STANu zamířil šupem dolů. Nyní se potácí kolem 109 %.
No
a o platech nepedagogů se možná ani nebudu moc rozepisovat. Tam je to
momentálně minové pole, po kterém jako zajíc běhá současný ministr Bek.
K dobru mu ovšem určitě musíme připsat, že toto téma (na rozdíl od svého
rivala) vůbec otevřel a pokouší se nastavit takový systém financování
nepedagogických zaměstnanců škol, který je běžný všude kolem nás v Evropě.
Ring
volný. Kolo druhé: počty zaplacených odučených hodin
Ministr Plaga zavedl nový systém financování škol, a to za odučenou hodinu. No a ministr Bek tyto hodiny školám osekal. (Určitě už jste někdy v médiích slyšeli o tak zvaném PHmaxu.) To bylo mimo jiné i důvodem největší stávky ve školství u nás, za kterou asi ministr Bek nebyl zrovna rád, co si budeme říkat.
Současný ministr totiž jaksi nezvládl
vyškemrat systému dost financí, a tak některé školy musely rušit půlené
hodiny nebo tandemovou výuku. A nebo obojí. Že za to u učitelů nebyl
zrovna populární, asi ani nemusím říkat. A vůbec, spousta z nás si
tak nějak říkalo, že tenhle ministr není zrovna ministrem českých učitelů.
Ring
volný. Kolo třetí: pandemie a zavřené školy
Možná se vám zdá, že co se covidu týká, už je to pravěk. Ale není! Z pohledu budoucího voliče – učitele rozhodně ne. Pojďme se podívat, co se vlastně stalo a co bychom mohli čekat od ministra Plagy, kdyby nějaký podobný průšvih hrozil znovu. Velmi dobře si pamatuji, jak na tiskovce ministr zdravotnictví společně s premiérem Babišem vyhlašovali zavírání škol. A sama sebe jsem se tehdy ptala, kdepak je náš ministr školství? Že by ho pánové jaksi zapomněli pozvat?
Celé dva týdny české školy nevěděly, co bude. Jakoby se
ministr školství propadl do země. A navíc se pak za naše děti rázně
nepostavil a tak trčely doma společně s počítači v klíně skoro
nejdéle v Evropě. Čeho jsme se ovšem dočkali později vrchovatě, byly
miliony různých metodik, doporučení a štětiček na vytírání nosních dírek
nebo kelímků na plivání.
Ring
volný. Kolo čtvrté: revize RVP
Strategie 2030+ se tak nějak rozeběhla za ministra Plagy a zdálo se, že za současného ministra Beka pojede dál. Jenomže. Ministr Bek přišel do úřadu, kde se pravděpodobně za ministrování jeho předchůdců čili pánů Gazdíka a Balaše na revizi moc nemakalo a najednou jsme tu měli dvouleté zpoždění. Sice si pan Gazdík nechal exministra Plagu původně na ministerstvu jako náměstka (což byla věc dosud nevídaná), ale i tak to na revizi nemělo prakticky žádný dopad.
Navíc pan Bek časem pojal revizi jako vlastní laboratoř.
Tu se mu zrodil v hlavě nápad ohledně povinné angličtiny od první třídy,
tu kličkoval kolem druhého cizího jazyka, tu přikazoval předělat narychlo
revidovaná RVP (a ještě k tomu přes prázdniny) zadal revizi revize. Takže
nakonec zpoždění a ještě k tomu docela chaos. Nicméně revize jede dál
a ať se práší za kočárem! I tak ale stejně počítám, že za Plagy pak
nastane revize revize revize, čili revize na třetí. To bude paráda.
Ring
volný. Kolo páté: školáci z Ukrajiny
Zatímco
za Plagy tu byl ve školství nezvládnutý covid a velké uzávěry škol, české
ministry školství současné vlády prověřila válečná situace na Ukrajině
a mohutný migrační proud matek s dětmi směr Česká republika.
A tím pádem velká zátěž pro české školy a školičky. A tady se
budu pravděpodobně rozcházet s lidmi jiného světonázoru, ale za mne byla
tato kritická situace zvládnutá velice dobře. Týkala se prakticky všech tří
ministrů školství této vlády a všichni tři se snažili být solidární,
nastavovali fungování tak, aby nevznikaly segregované školy a snažili se
o umístění všech malých školáků z Ukrajiny do českých tříd.
A tady si
dovolím osobní poznámku. Sama jsem učila menší i větší děti od Charkova,
z Mariupolu či z Kyjeva a byla to asi jediná doba, kdy byla
cítit sounáležitost českých učitelů s vedením našeho ministerstva. Mnozí
z nás učitelů se učili základy ukrajinštiny (doteď vím, jak se řekne
přímka, bod nebo objem kvádru ukrajinsky), snažili se dětem zpříjemnit nástup
do české školy a být k nim citliví. Vím, že některé školy (obzvlášť
v Praze a okolí) to mají teď hodně těžké, ale i tak bych
rozhodnutí malé migranty přijmout a nabídnout jim naši pomoc i místo
v lavici, hodnotila jako velmi pozitivní.
Ring
volný. Kolo šesté: přijímačky na střední
Nebudu ani hledat rok, od kterého se mluvilo o digitalizaci přihlášek na střední školy. Prostě se o tom mluvilo a mluvilo a mluvilo. A je to prostě dávno. Až jednou přišel ředitel Cermatu Krejčí a konečně se to celé událo. Rodiče tak mohou podávat přihlášky na střední z pohodlí domova a místo nich a papíru v ruce obíhají školy digitalizovaná data. Hurá!
No a ministr Bek? Ten měl zrovna štěstí, že byl u toho. Ale
dobrá, nebudu šeredná. Toto kolo vyhrál, je jeho a myslím, že chlubení
ohledně digitalizace tak od něj ještě uslyšíme hodněkrát, a to přesto, že
v systému DiPSy nenaprogramoval ani jediný řádek. Ale to je už úděl
politiků ve vysokých funkcích, přivlastňovat si úspěchy podřízených.
0 komentářů:
Okomentovat