Jak budou vypadat AI profese budoucnosti? A ve kterých z nich by se chtěli vaši žáci realizovat?
Zdroj: Spomocník.rvp.cz 20. 8. 2025
„Co
byste jednou rádi dělali? Čemu byste se chtěli věnovat?“ ptá se učitel žáků na
první hodině předmětu s názvem technické lyceum v praxi, jehož hlavním cílem je
nalézt u žáků, za pomoci učitelů a školy, konkrétní oblasti a zaměření, kterým
by se rádi během studia věnovali, a připravit je na budoucí kariéru po jejím
ukončení.
Mohlo
by se zdát, že na to mají ještě spoustu času, že zařazení uvedeného předmětu v
1. ročníku čtyřletého studia střední školy bylo unáhlené. Opak je ale pravdou.
Čím dřív žáci přijdou na to, co je baví a čemu chtějí zasvětit svou budoucí
profesní či akademickou dráhu, tím lépe. Není to nakonec jeden z
nejzákladnějších a nejdůležitějších úkolů školy, aby právě nadání, potenciál a
jedinečnost u žáků objevovala a rozvíjela?
Ve
třídě je ticho. Kdo v patnácti ví, čím chce být? A zvlášť na oboru, jako je
technické lyceum, které se vyznačuje mnohem větší univerzálností než další
technické obory zaměřené na informační technologie, kybernetickou bezpečnost
nebo bezpečnost dat.
A právě
onen rozdíl úzce souvisí také s motivací žáků. Zatímco u informačních
technologií, kybernetické bezpečnosti a bezpečnosti dat často uchazeči již při
podání přihlášky mají plán stát se programátory či odborníky na
kyberbezpečnost, u technického lycea tomu tak nebývá. A nic na tom nemění ani
skutečnost, že jednou ze specializací tohoto oboru je umělá inteligence. I
proto je zde také mnohem vyšší úroveň i dotace matematiky a fyziky než u jiných
oborů.
Aby
tuto mnohdy i vysokoškolskou náročnost nejen zmíněných předmětů žáci zvládli,
musí být od začátku dobře motivováni pro tu oblast daného odvětví, které se chtějí
věnovat, protože jim dává smysl a přijde jim důležitá.
Dlouhé
ticho prolomí další otázky učitele: „Co takhle producent syntetické reality?
Tím byste se nechtěli stát?“
Nikdo
ze žáků netuší, co taková profese obnáší.
„V
případě umělé inteligence bude vždy potřeba kvalifikovaných odborníků, kteří
zajistí, že všechny systémy a řešení fungují tak, jak mají. V důsledku toho
vznikne celá řada nových profesí a pracovních míst, které zatím neexistují a
nikdo je nevymyslel. A producent syntetické reality může být jednou z nich.
Novináři ze ZDNetu proto oslovili přední technologické lídry a odborníky napříč
tímto odvětvím, aby si zkusili co nejlépe představit, jaké nové pracovní pozice
by mohla umělá inteligence přinést. A vymysleli jich celkem 15. Pojďme si je
postupně představit,“ dodává učitel a zahajuje aktivitu, ve které ovšem nehodlá
žákům pouze jejich výčet odprezentovat.
„Po
představení každé profese budu chtít, abyste si ve dvojicích bez použití
technologií v cca 5 minutách odpověděli na následující otázky:
1. O čem podle vás daná
profese je.
2. Zmínili 1 věc, která
vás na pozici přitahuje a proč.“
Postupně
jednu po druhé žákům představí a pro každou nechá potřebný prostor na
zodpovězení.
15 AI profesí budoucnosti podle technologických lídrů
1. Architekt interakce AI agentů
2. Vedoucí koordinace AI agentů
3. Stratég pro AI publikum
4. Architekt chování AI
5. Architekt kontextu AI dat
6. Partner pro zavádění AI
7. Analytik integrity AI
8. Tvůrce AR (rozšířené reality)
9. Integrátor autonomních systémů
10. Architekt průmyslové inteligence
11. Trenér výrobních agentů
12. Návrhář multimodální AI
13. Etnograf promptů
14. Editor promptových scén
15. Producent syntetické reality
Teprve poté nechá žáky, aby ze zmíněného příspěvku na ZDNetu či odjinud zjistili detaily jednotlivých profesí a porovnali je s vlastní představou. Odpovědi na druhou otázku se pak stanou zajímavým zdrojem pro následnou diskuzi v celé skupině. [1]
AI profese
budoucnosti podle žáků
Tím však celá aktivita nekončí.
Závěrečný úkol je pro žáky asi nejtěžší. Na základě svých dosavadních zkušeností, opět bez použití technologií (zejména internetu a generativní AI), vymyslet každý za sebe AI profesi budoucnosti, která doposud nebyla ve třídě zmíněna, avšak neměla by podle nich v oblasti umělé inteligence chybět. Úkolem ale není přijít jen tak s nějakou AI pozicí: musí jít o takovou, kterou by sami chtěli v budoucnu vykonávat.
Začít už na základní škole
Výuka jen utvrdila učitele v
názoru, že problémům v podobě menšího zájmu o obor technické lyceum či
nedostatku motivace žáků pro dané studium je možné předcházet, když budeme
primárně řešit jejich příčinu, nikoliv důsledek. Například tím, že podobné
aktivity zařadíme již do posledních ročníků základní školy. A i tam je to možná
pozdě.
_______________________
[1] McKendrick, Joe: You've heard about AI killing jobs, but here
are 15 news ones AI could create. 2025 [cit. 2025-7-25]
0 komentářů:
Okomentovat