Marek Adler, ředitel školy základní školy Be Open v Praze, komentuje na sociální síti Facebook přehledový dokument PAQ Research: "Co jsme se dozvěděli? Vláda splnila přesně 0 z 17 konkrétních slibů. Některé sliby, naplnila jen částečně, jiné vůbec, v některých oblastech dokonce došlo k zhoršení."
Zdroj: Pedagogické
info 2. 8. 2025
Velký dík PAQ Research za zpracování dokumentu s
hodnocením naplnění jednotlivých bodů programového prohlášení vlády pro oblast
školství. Díky, Karel Gargulák.
— Co jsme se dozvěděli? Vláda splnila přesně 0 z 17
konkrétních slibů. Některé sliby, naplnila jen částečně, jiné vůbec, v
některých oblastech dokonce došlo k zhoršení.
— Nejedná se o žádné překvapení. Za vše hovoří
nadpis článku novinky.cz: Byl to špatný slib, řekl Bek o platech učitelů
— Co s tím? Informaci šířit, nenechat se obalamutit
politickým marketingem, zůstat náročnými občany (voliči).
— Snad se jednou dočkáme doby, kdy alespoň ministr školství bude za svůj rezort bojovat. Kéž by školství bylo vnímáno jako investice do budoucnosti.
Stručné a velmi rámcové vyhodnocení programového prohlášení vlády (zdroj ZDE), stručné komentáře)
Podpora
škol a pedagogických pracovníků
— Garantujeme kvalitní platové ohodnocení učitelů a udržíme jejich platy na úrovni 130 % průměrné hrubé měsíční mzdy. Důraz budeme klást na udržení 20% podílu nadtarifních složek platu a jejich efektivní využívání. Zajistíme vyšší platy pro ostatní pedagogické a nepedagogické pracovníky a garantujeme jejich navyšování podle růstu průměrné mzdy v ČR. Připravíme a zavedeme systém profesního růstu pedagogů jako nástroje profesní podpory.
Komentář: Zde došlo k ukotvení, avšak s dvouletým odstupem k výpočtu cílové průměrné mzdy. Obecně úroveň platů učitelů klesá (viz IDEA). Financování nepedagogů bylo od ledna 2026 převedeno na zřizovatele a jejich platy rovněž stagnují. Žádný kariérní systém pro pedagogy nebyl vytvořen.
— Výrazně zlepšíme podmínky pro výkon učitelského povolání, zejména
dostatečným rozšířením odborné podpory učitelů ve školách, včetně podpory
začínajících učitelů do konce roku 2023.
Komentář: Byla ukotvena pozice začínajícího učitele v
legislativě. Specifická podpora – finanční či jiná – buď nebyla vytvořena či je
spíše omezená (např. podpůrné materiály jako výstup projektů financovaných z
evropských prostředků) .
— Ve spolupráci s pedagogickými fakultami a fakultami připravujícími
učitele posílíme motivaci pro výběr učitelského povolání a zasadíme se o
reformu profesní přípravy učitelů s důrazem na praktické dovednosti.
Komentář: Reforma pregraduální přípravy je poměrně úspěšně realizována, přesto však její podpora na konci období stagnuje (viz ZDE). Byl zaveden kompetenční rámec absolventa učitelství, ukotveni provázející učitelé apod. Změny v pregraduální přípravě byly zavedeny především díky stabilnímu týmu na MŠMT.
— Legislativně ukotvíme a více zpřístupníme podpůrné pozice na školách
do konce roku 2024.
Komentář:
Schváleno až k roku
— Podpoříme učitele v individualizaci výuky, práci s různorodými
kolektivy dětí a žáků, rozvíjení potenciálu žáků se sociálním a jiným
znevýhodněním. Zvláštní pozornost budeme věnovat rozvoji talentů a práci s
mimořádně nadanými žáky.
Komentář: Byl realizován projekt
— Vytvoříme podmínky pro posílení klíčové role ředitele školy – pedagogického lídra, včetně snížení administrativní zátěže mj. díky rozvoji informačního systému veřejné správy s termínem do konce roku 2023.
Komentář: K digitalizaci skrze budování informačních systémů
veřejné správy nedošlo. O budoucí roli ředitelů byla zahájena debata a materiál
Systém podpory a vedení ředitelů škol:
Priority pro období 2025–2027, k naplňování konkrétních opatření zatím nedošlo.
Připravuje se mj. i pilotáž místní
školské správy v regionech
skrze společenství obcí, která si mj. klade za cíl snížení byrokracie a
posílení pedagogického leadershipu.
— Zajistíme investice do výstavby a rekonstrukce vzdělávací
infrastruktury, i s maximálním využitím evropských fondů. Zajistíme dostatečné
finanční prostředky na pořízení a rozšíření nabídky digitálních učebních
pomůcek (včetně ICT techniky), ale stejně tak na rozvoj digitálních dovedností
učitelů i dětí, žáků a studentů.
Komentář:
K digitalizaci skrze budování informačních
systémů veřejné správy nedošlo. Specifické investice běžely především z
evropských fondů (IROP+), digitální infrastruktura byla podpořena z Národního
plánu obnovy. Vzdělávací infrastruktura v podobě vyšších kapacit škol nebyla
zajištěna zejména pro středoškoláky, o jejichž silných ročnících se dlouhodobě
vědělo.
— Mateřské školy podpoříme zkvalitněním metodického vedení a
institucionálním zavedením pozic podpůrných pracovníků.
Komentář: K institucionalizaci pozic a jejich financování pro
mateřské školy nedošlo. Je možné je platit z evropských peněz.
Kvalita
vzdělávání
— Zlepšíme kvalitu výuky na základních a středních školách tím, že v
roce 2024 dokončíme revize rámcových vzdělávacích programů s důrazem na objem,
obsah a aktuálnost učiva a zajistíme podmínky pro jejich implementaci ve
školách, čímž dosáhneme zlepšení kvality výuky na základních a středních
školách, zvětšení prostoru pro týmovou spolupráci, rozvoj kreativity žáků a
individuální přístup k nim.
— Zaměříme se na snížení celkového objemu učiva a podpoříme kvalitu
(porozumění) před kvantitou (memorováním).
Komentář: Ke schválení revidovaných programů pro ZŠ došlo. Výsledky v cílech snížení objemu učiva jsou
rozporuplné (například pro vzdělávací oblast matematika). K revizi RVP na
středních školách nedošlo. Slibované změny prozatím nelze žádným způsobem měřit,
protože ČR nesbírá výsledková data a nelze získat výsledky žáků “před a po”
zavedení změn.
— Budeme klást důraz na rozvoj gramotností, znalostí a dovedností
potřebných v každodenním životě. Zaměříme se na podporu občanského vzdělávání,
etické výchovy, finanční i mediální gramotnosti a kritického myšlení. Promění
se výuka dějin 20. století s důrazem na nedemokratické režimy a společenský
extremismus.
Komentář: Dané oblasti se v revidovaném kurikulu objevují, včetně
nového cíle osvojení gramotností. Vláda bohužel nepodpořila
další rozvoj projektu Dějepis+, který měl
šanci proměnit výuku dějin 20. století a sloužit jako pilotní pro implementaci
změn kurikula.
— Budeme aktivně řešit regionální rozdíly v kvalitě vzdělávání.
Podpoříme školy v regionech s podprůměrnými výsledky vzdělávání pomocí
intervenčních programů. Budeme rovněž podporovat práci s rodinami dětí ze sociálně
znevýhodněného prostředí a dětí s odlišným mateřským jazykem. Systém společného
vzdělávání zachováme a podrobíme jej pečlivé revizi, aby opravdu odrážel
potřeby žáka i možnosti škol. V zařízeních ústavní a ochranné výchovy posílíme
prevenci a upravíme podobu náhradní péče o děti tak, aby se co nejvíce
přiblížila rodinnému prostředí.
Komentář:
Zmocnění k indexovému (cílenému financování
škol) a dětí došlo schválením tzv. velké
novely školského zákona. Cílem je nyní vyčlenit dostatečný objem
prostředků, kde pro podporu identifikovaných
potřebných dětí a škol (přes 100 tisíc) skrze podpůrné pozice
(sociální pedagogy, psychology) či doučování, pomůcky a dalších intervence je
potřeba uvolnit alespoň jednu miliardu Kč. Dle dostupných informací je
garantováno pouze
— Zaměříme se na ověřování získaných kompetencí a gramotností v uzlových
bodech vzdělávání a na základě toho připravíme změny v přijímacích, maturitních
i závěrečných zkouškách, včetně důrazu na jejich digitalizaci.
Komentář: Zde došlo pouze k digitalizaci JPZ. K proměně cílů
a obsahu testování či zavedení testování v uzlových bodech prozatím
nedošlo.
— Další prioritou je podpora gymnázií a všeobecného vzdělávání. V odborném vzdělávání chceme rozvíjet celostátně ukotvené modely spolupráce škol s firemní sférou a legislativně upravit další prvky podporující duální vzdělávání v modifikované podobě přizpůsobené podmínkám v ČR, tzn. s využitím co nejširších možností a forem dobrovolné spolupráce škol a firem, včetně podpory pro firmy, které se do tohoto systému rozhodnou vstoupit.
Komentář: Zde vláda schválila Dlouhodobý záměr vzdělávání s cílem podpory všeobecného vzdělávání a oborů až na 50 % nabídky. Bohužel k posunům v oborové struktuře na úrovni krajů nedochází. Dílčí model duálního vzdělávání byl schválen v rámci velké novely školského zákona.
— Podpoříme kvalitní vzdělávání na základních uměleckých školách a v
konzervatořích.
Komentář:
Zde ke specifické podpoře nedošlo.
— Zvýšíme podporu celoživotního učení na základě partnerské spolupráce
státu, zaměstnavatelů a odborů. Upravíme legislativní rámec pro celoživotní
učení a nastavíme role a odpovědnost partnerů v systému. Ve spolupráci se
zaměstnavateli a jejich sektorovými radami zaktualizujeme Národní soustavu
kvalifikací a zásadně posílíme meziresortní spolupráci v této oblasti, a to i s
ohledem na propojení s Národní soustavou povolání.
Komentář: Obtížně vyhodnotitelná oblast. K dílčím
legislativním změnám došlo. K propojení NSK a NSP došlo v rovině “databáze
kompetencí”.
— Oblast dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků posílíme o nabídku
kvalitních a vzájemně propojitelných vzdělávacích programů, včetně online
vzdělávání. Připravíme nástroje pro hodnocení jejich kvality.
Komentář: Zde k žádným specifickým kroků nedošlo.
— Budeme rozvíjet ucelený systém digitálních vzdělávacích zdrojů a posilovat
jejich dostupnost.
Komentář: Zde k žádným specifickým kroků nedošlo.
— Budeme podporovat organizace pracující s dětmi a mládeží,
dobrovolnictvím a zaměříme se rovněž na podporu neformálního vzdělávání a jeho
propojování s formálním vzděláváním.
Komentář: Zde došlo ke schválení Koncepci podpory mladých
lidí v České republice 2025–2030 o její implementaci zatím nejsou dostupné
informace.
Závěr: V některých oblastech došlo k pozitivnímu posunu. Velká část opatření však nebyla naplněna, popř. byl pokrok pouze omezený.
Co další vláda?
— Na co by se měly strany zaměřit ve školství
po volbách, jaké by měly být jejich hlavní priority?
Komentář: Zcela zásadní je udržet prostředky ze státního rozpočtu pro školství na minimálně 4 % HDP – tedy cca 320 mld (v roce 2025, v roce 2026 bude částka vyšší).
Směry investic lze shrnout například v podkladu ZDE, přičemž zahrnují:
— Platy učitelů a dalších pedagogikcýh pracovníků – závazek 130 % (dle Münicha cca +35 mld. Kč/rok).
— Podpůrné
profese (psychologové, spec. pedagogové) v MŠ, ZŠ, SŠ (kromě již plánované cca
1 mld. další +1–2 mld. Kč/rok).
— Cílená
podpora dětí a škol se sociálním znevýhodněním – stravování, indexové financování, zvýšení účasti v předškolním
vzdělávání (cca 2–3 mld. Kč/rok)
— Profesionalizace
ředitelské a učitelské profese –
kariérní systém, reforma přípravy učitelů (cca 2–3 mld. Kč).
— Vytvoření
systému profesionální místní školské (samo)správy (přes 250 regionů a velkých
městských částí, cca 2–4 mld.
Kč, zde však možné úspory z rozsahu v řádech 3–4 mld. Kč).
— Posílení
sběru dat a kapacit řízení centrální správy vzdělávacího systému – MŠMT, ČŠI, CERMAT (cca 0,5–1,5 mld. Kč).
— Zvýšení
financování a podpora reforem vysokého školství (20–30 mld Kč).
0 komentářů:
Okomentovat