Česká školní inspekce (ČŠI) představila výsledky mezinárodního šetření TALIS 2024, které sleduje pracovní podmínky učitelů a ředitelů škol ve více než 60 zemích světa. Česká republika se tohoto šetření účastní od roku 2013.
Zdroj: MŠMT
7. 10. 2025
Výsledky ukazují na zvyšující
se spokojenost českých učitelů i jejich silné postavení v oblasti využívání
umělé inteligence ve výuce. Na druhé straně se však snižuje atraktivita
učitelského povolání pro mladou generaci a vnímaná společenská prestiž této
profese.
Se svými pracovními podmínkami
je spokojeno 84 % českých učitelů. Výrazný posun nastal také v oblasti
spokojenosti s finančním ohodnocením – 47 % učitelů je nyní spokojeno se svým
platem, zatímco v roce 2018 to bylo pouze 28 %. Přesto pouze 22 % učitelů
vnímá, že si společnost jejich práce váží, a uznání ze strany politické
reprezentace cítí jen 15 %.
Profese zároveň ztrácí
přitažlivost pro mladé stává méně atraktivní volbou – jen 46 % začínajících
učitelů uvádí, že jde o jejich první kariérní volbu. Mladí učitelé také čelí
vyšší míře stresu a problémům s kázní ve třídách. Naopak zkušení pedagogové
uvádějí jako hlavní výzvu rostoucí administrativní zátěž.
Čeští učitelé patří v
Evropě k lídrům v práci s umělou inteligencí
Téměř 54 % českých učitelů
absolvovalo v posledních letech vzdělávání zaměřené na využívání umělé
inteligence ve výuce, což je v porovnání s evropským průměrem (30 %) významně
více. Většina učitelů přínosy digitálních nástrojů oceňuje, zároveň však
upozorňuje na rizika spojená s jejich využíváním žáky – zejména možnost, že
výsledky práce AI budou žáci vydávat za vlastní.
Ministr školství Mikuláš Bek
zdůraznil význam podpory učitelů v digitálních kompetencích a etickém využívání
umělé inteligence: “Čeští učitelé v této oblasti patří k evropské špičce. Je důležité tento
náskok udržet a využít.”
Výsledky TALIS 2024 byly v ČR
prezentovány ve stejný den jako v dalších zúčastněných zemích OECD. Představení
se na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy zúčastnili ministr školství
Mikuláš Bek, ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a velvyslanec ČR při
OECD Aleš Chmelař.
„Výsledky ukazují, že čeští
učitelé jsou profesně motivovaní a technologicky napřed, ale zároveň se
potýkají s nízkou prestiží a klesající atraktivitou povolání pro mladé,“ uvedl
ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. „Pokud chceme udržet kvalitu vzdělávání,
musíme posílit společenské uznání učitelů, vytvořit jasný kariérní řád a
systematicky podporovat začínající pedagogy,“ dodal.
“TALIS je patrně ještě více než jiné
průzkumy OECD příkladem dobré praxe, ve které státní správa v čele s MŠMT a
Českou školní inspekcí bere její výsledky a mezinárodní srovnání vážně a
aktivně je využívá v tvorbě veřejných politik. Jedná se o jednu z vlajkových
lodí spolupráce českých a mezinárodních expertů v oblasti vzdělávání s
významných dopadem a zároveň s širokou, časově i regionálně srovnatelnou
datovou základnou,” zhodnotil šetření velvyslanec ČR při OECD Aleš
Chmelař.
Další kroky: podpora
kariérního růstu a omezování administrativní zátěže
Na základě výše uvedených
zjištění budou i nadále rozvíjena opatření směřující k podpoře začínajících
učitelů prostřednictvím mentoringu, metodické pomoci a sdílení dobré praxe.
MŠMT zároveň plánuje omezit administrativní zátěž pedagogů a posílit jejich
kariérní rozvoj v návaznosti na Strategii vzdělávací politiky ČR 2030+
„Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy dlouhodobě usiluje o to, aby učitelé a ředitelé škol měli
podmínky pro kvalitní práci a profesní rozvoj. Výsledky šetření TALIS nám
poskytují cennou zpětnou vazbu a inspiraci pro další kroky. V posledních letech
jsme přijali řadu zásadních opatření – od systémové podpory ředitelů škol, přes
legislativní změny, které umožňují lepší financování a rozvoj podpůrných
profesí, až po inovace v přípravě a podpoře začínajících učitelů,“ říká
ministr Bek.
_____________________
TALIS (Teaching and Learning International Survey) je
mezinárodní výzkum OECD zaměřený na postoje a pracovní podmínky učitelů a
ředitelů. Probíhá každých pět let a účastní se jej více než 60 zemí. Česká
republika se zapojuje od roku 2013. Do zatím posledního šetření TALIS 2024 se
v Česku zapojilo více než 7 000 učitelů a 368 škol.
0 komentářů:
Okomentovat