Rázný propad porodnosti začal v Česku komplikovat předškolní péči, kde se poslední roky usilovně pracovalo na navýšení kapacit. Školky kvůli tomu přijímají mladší děti, a dostávají tím do problémů dětské skupiny.
Zdroj: Seznam.Zprávy
16. 10. 2025. Analýzu si také můžete poslechnout v audioverzi.
Trend je
neúprosný. Počet dětí, které by mohly nastoupit do mateřských škol nebo
dětských skupin, se kvůli nižší porodnosti propadá. V roce 2022 to
bylo přes 334 tisíc dětí ve věku od jednoho do tří let, letos už je to jen
necelých 277 tisíc.
Za
poslední tři roky to představuje pokles o více než 57 tisíc dětí.
A výsledkem je stav, ve kterém se školky častěji přetahují o mladší
děti s dětskými skupinami.
„Oproti předchozím letům se ještě víc děje to, že se školky ozývají rodičům a ještě dodatečně nabírají nejstarší z těch mladších dětí. Nejen v září, ale i v říjnu. Ještě nám přetahují děti ze skupinek k sobě,“ říká František Pfann z vedení neziskové organizace Sto skupin provozující přes 20 dětských skupin. Popisuje, že organizace ještě nemá problém s obsazeností v Praze, ale v dalších obcích i větších městech už se situace komplikuje.
Naopak
další provozovatelka několika dětských skupin z Prahy přitom pod příslibem
anonymity připouští, že už i v hlavním městě se potýká s problémy.
„První rok to pociťujeme extrémně. Klesající porodnost, ale i to, že se
městské části aktivně starají a otvírají dětské skupiny, které ani nejsou
naplněné,“ popisuje.
Dětské
skupiny jako novodobé jesle
František Pfann argumentuje, že dětské skupiny jsou na menší děti lépe personálně připravené. A připomíná, že ve školce je v průměru na 18 dětí jedna učitelka, zatímco v dětských skupinách chůva na každých šest dětí. „Školky jsou ale řádově levnější, stojí kolem tisíce korun. A v dětských skupinách je školkovné kolem 5000 korun, to je velký rozdíl,“ podotýká Pfann.
Soukromí
provozovatelé dětských skupin tvrdí, že už se mnohdy dostávají na hranu
udržitelnosti. Zejména u menších dětských skupin stačí přijít i jen
o jedno docházející dítě, které zamíří do školky, a celý provoz se
rázem dostává do ztráty.
Dětské skupiny tak stále častěji přijímají už i děti mladší dvou let. Jenže podle Daniely Celerýnové, předsedkyně Asociace provozovatelů dětských skupin, v té chvíli naráží na další potíž – potřebují více pečujících chův. „Počítejme s tím, že dětské skupiny přijímají roli péče o úplně nejmenší děti. A proto je naprosto nezbytné řešit navýšení počtu pečujících osob,“ zmiňuje ve svém příspěvku.
Pro
Seznam Zprávy pak myšlenku dál rozvádí – v praxi už podle ní není
reálné, aby v dětské skupině stačila jedna pečující osoba na šest dětí,
respektive tři na 24 dětí. „Jedna chůva se nemůže postarat
o osm dětí pod dva roky věku, péče by znamenala jen přebalování,
krmení a uspokojování základních potřeb. Na skutečnou výchovně-vzdělávací
práci a rozvoj dítěte pak nemůže mít absolutně prostor,“ říká Celerýnová.
Jenže zde
provozovatelé opět naráží na regulaci. „Tento stav je neudržitelný. Již nyní
posilují provozovatelé dětských skupin personál a situace bude určitě dále
gradovat. Vzhledem k tomu, že státní příspěvek vývoj situace zatím
nereflektuje, by zdražování bylo namístě, ale kvůli zákonnému stropu na
školkovné to vlastně není možné. Provozovatelé jsou tedy v dost patové
situaci,“ dodává předsedkyně asociace.
Obsazenost
školek klesá
Dostupná
data trend podtrhují. V roce 2024 se propadl počet narozených dětí
pod 90 tisíc. Porovnání obsazenosti školek podle dat České školní inspekce
za pět let klesá v Praze i dalších městech.
Data
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) pak ukazují, že po
roce 2022 se snižuje počet dětí ve školkách a naopak roste podíl
mladších dětí. Tříletých bylo ve školkách v roce 2023 –
ke 30. září – 25,8 procenta. V roce
2024 narostl podíl tříletých dětí na 26,5 procenta.
Letošní
data jsou zatím pouze odhady, i tak je dál znatelný pokles dětí ve
školkách.
Stejně
tak stoupá i podíl dětí mladších tří let ve školkách
z 8,8 procenta na 9,1 procenta. Mluvčí MŠMT Veronika Lucká
Loosová přitom připomíná, že školky nemají povinnost děti mladší tří let
přijímat.
„Přijetí
dětí ve věku dvou až tří let závisí vždy na rozhodnutí konkrétní mateřské školy
a na podmínkách, které je schopna zajistit. Pokud se mateřská škola
rozhodne tyto děti přijmout, musí přizpůsobit provoz požadavkům vyhlášky
o předškolním vzdělávání – například snížením počtu dětí ve třídě
a zajištěním odpovídajícího počtu pedagogických pracovníků,“ upozorňuje
mluvčí, že přijetí mladších dětí do školek s sebou nese poměrně ráznou
úpravu provozu: buď navýšení počtu pedagogů, nebo snížení kapacity.
Kompletní
data o naplněnosti školek
najdete na stránkách České školní inspekce.
Někde
děti přibývají, jinde chybí
Analytik Jiří Münich ze sociologické organizace PAQ Research, kde se mimo jiné zabývá kapacitami předškolní péče, upozorňuje, že situace není v celé republice stejná. Reálně jsou tak oblasti, kde školky a dětské skupiny bojují o přežití a doslova o každé dítě, současně jsou v Česku i místa, kde naopak kapacita ani dnes nestačí.
Podle analytika je v zemi reálně 486 obcí, které musí školky zachraňovat kvůli úbytku dětí, zatímco 343 obcí čelí opačnému trendu. „Není pravda, že obce vymírají. Vymírají jen některé a například do těch v okolí Prahy se stěhuje hodně lidí,“ konstatuje Münich.
Stejně
tak regiony nelze jednoznačně dělit na venkov a města. „Je klíčové
rozdělit venkov na ten příměstský a na ten, který má města dál,“ doplňuje
analytik s tím, že složitější situace je právě na venkově, který je
vzdálenější od větších měst.
MŠMT
přišlo s demografickými prognózami na úrovni obcí s rozšířenou
působností až do poloviny 30. let. Propady počtu dětí v předškolním
věku od dvou do šesti let jsou znatelné. Například na Olomoucku
z 8890 v roce 2025 na 6129 dětí v roce
2030 nebo v Kolíně ze 4562 na 3113 dětí.
Dotace se
závazkem
Specifickou
situaci řeší obce, které se rozhodly využít štědré dotace na vybudování
dětských skupin včetně rekonstrukcí nebo staveb vhodných prostor. Zároveň se
totiž zavázaly pět let udržovat obsazenost skupin.
Starostka
obce Sedlnice na Novojičínsku se zhruba 1800 obyvateli využila dotaci
navázanou na vybudování dětské skupiny k rekonstrukci místního zámečku.
K tomu ovšem potřebovala převést část dětí ve školce do nově vzniklých
dětských skupin.
„Skupinu musíme udržet v počtu 23 dětí po dobu pěti let, jinak bychom byli kráceni na dotaci a museli bychom vracet peníze,“ vysvětluje Martina Petrlíková (za ANO). Nakonec k tomu získala souhlas 13 z 15 rodičů. „Kapacitu bychom rozhodně z dvouleťáků a nově tříletých dětí nenaplnili,“ konstatuje starostka, přestože Sedlnice se podle ní spíše potýkají s nárůstem počtu malých dětí.
Zároveň
se starostka snažila garantovat stejnou kvalitu služeb v dětské skupině
jako ve školce. „Nemáme tradiční dětskou skupinu ve smyslu hlídací služby, ale
vytvořili jsme koncept upgradu, v obou dětských skupinách se vzdělává.
Personálně jsme museli zajistit pedagožky. Chtěli jsme pro místní děti, aby
měly podmínky totožné se školkou v obci, tak i školkovné je ve stejné
výši jako v mateřské škole,“ říká starostka.
Obec se
proto rozhodla ročně doplácet na platy učitelek v dětských skupinách
1,2 milionu korun. „Rozhodně se to obci vyplatí. Rekonstrukci bychom bez
dotace nepokryli,“ říká Petrlíková.
Další
starostové pak popisují, že jdou cestou, kdy školky jsou pro starší děti,
dětské skupiny pro menší. „Snížili jsme věkovou hranici, bereme i děti
s plínkami, a tím pádem jsme zase plní,“ říká k obsazenosti
Radim Fojtů, starosta Postřižína ve Středočeském kraji.
Dříve
v Postřižíně brali do dětské skupiny i školky děti od čtyř let.
Nově mají v obci pravidlo, že do dětské skupiny se děti dostanou už od
dvou let. Rodičům to podle starosty vyhovuje.
Další
středočeská obec Křenek má v provozu dětskou skupinu a je
v zárodku stavby nové mateřské školky. „Myslel jsem si, že bychom mohli
mít dětskou skupinu pro nižší ročníky a mateřskou školu pro předškoláky
a starší, jenže než se k tomu dostaneme, tak nárůst dětí nebude zas
tak velký. Tak si říkám, abychom vůbec dali dohromady děti,“ obává se starosta
Jaroslav Novák.
Ministerstvo
přitom už dříve apelovalo na zřizovatele mateřských škol, aby je i přes
klesající populační křivku v budoucnu nerušili, ale využili je jiným
způsobem.
0 komentářů:
Okomentovat