Markéta Hronová: Jaký bude ministr Plaga 2.0? Sebevědomý manažer, který věří podřízeným, ale bojí se nepopulárních rozhodnutí

čtvrtek 18. prosince 2025 ·

Pondělním jmenováním ministrů vlády Andreje Babiše se Robert Plaga (za ANO) téměř na den přesně po čtyřech letech vrátí do „šéfovského“ křesla na ministerstvu školství. Učitelé se na jeho návrat těší – očekávají stabilitu. Úředníci zase vyhlížejí schopného manažera, který se nebojí poslouchat své podřízené a dává jim v jejich práci důvěru. Kritici však poukazují na to, že Plaga byl oblíbený hlavně proto, že se nepouštěl do žádných zásadních změn. Všichni zároveň doufají, že se mu pro resort vzdělávání podaří sehnat hlavně peníze, které v něm zoufale chybí. Jaký je Robert Plaga 2.0 a co budou jeho hlavní úkoly?

 

Zdroj: Hospodářské noviny 15. 12. 2025

 

S tím, že v případě volebního vítězství hnutí ANO usedne do čela ministerstva školství právě Plaga, se počítalo od samého začátku. S touto vidinou se také on sám rozhodl kandidovat. Jeho kariéra je spojená dlouhodobě s vysokými školami. Začínal na Mendelově univerzitě v Brně, pak několik let působil jako náměstek ministra školství pro vysoké školy, letos v červnu skončil jako předseda Národního akreditačního úřadu, který nahradila Národní akreditační agentura.

 

Plaga kandidoval ve volbách do Poslanecké sněmovny jako lídr ANO ve Středočeském kraji. Aktivně se účastnil mítinků a přesvědčivě zvítězil. To mu také podle jeho blízkých zvedlo sebevědomí. 

 

Ke kandidatuře se rozhodl kvůli tomu, že se už – podle svých slov – nemohl dívat na to, co v úřadu dělá jeho předchůdce Mikuláš Bek (STAN). Naštvalo ho, když Bek změnil systém financování škol a některým poslal méně. „Slyšel jsem, že to svádí na mě, že jsme vymysleli systém, který odvádí z rozpočtu moc peněz. I když jsem neměl chuť se do politiky vracet, přiznám se, že tady zafungovala chlapská ješitnost a řekl jsem si: Prostě to tak nenechám,“ řekl v rozhovoru pro HN. Několikrát v této souvislosti označil za Bekovu chybu, že se mu nepodařilo vyjednat pro resort školství více peněz.

 

Paradoxní je, že to byl právě Bek, který ještě ve funkci rektora Masarykovy univerzity Plagu doporučil na náměstkovskou pozici, odkud se pak v Babišově vládě vypracoval až na ministra. 

 

Nyní bude moci Plaga ukázat, že školství dovede spravovat lépe. Jako první na něj čeká právě vyjednávání o podobě rozpočtu, kde podle odborníků chybí minimálně 10 miliard jen na splnění závazků, které odsouhlasila Fialova vláda. Nezisková organizace EDUin očekává, že Plaga naváže na svou předchozí „finanční diplomacii“. Za jeho předchozího působení v úřadu se mu totiž vyjednávat peníze pro školství dařilo. Pozitivní v tomto ohledu podle organizace může být fakt, že jak resort školství, tak i financí budou řídit politici nominovaní za ANO.

 

Plaga bude muset dotáhnout také redukci a inovaci středoškolských oborů, ta by však podle dosavadního náměstka Jiřího Nantla měla být připravená. Odborníci od něj očekávají, že naváže na „svou“ Strategii 2030+, kterou při svém předchozím působení vytvořil, určil v ní směřování školství na příštích pět let a získal pro ni mezi učiteli i experty širokou podporu.

 

Další velkou výzvou bude očekávaná proměna školních „osnov“, nově rámcových vzdělávacích programů. Už od příštího září by podle nových pravidel měly učit všechny školy v prvních a šestých třídách, přípravy ale zatím provázejí problémy. Školy se navíc bojí, že nový ministr do konečné podoby nových osnov ještě zasáhne. Hovoří se třeba o možnosti, že Plaga zruší povinnost vyučovat angličtinu od první třídy. 

 

Otázkou také je, jaký vliv budou mít náměstci koaličních partnerů – podle Seznam Zpráv by s Plagou měl jít na ministerstvo za SPD stranický expert na školství Zdeněk Kettner, Motoristé plánují vyslat šéfa Unie školských asociací a ředitele Masarykovy střední školy chemické Jiřího Zajíčka. Plaga si ale podle jeho spolupracovníků nebude chtít do „vládnutí“ nechat příliš zasahovat.

 

Zaměstnanci ministerstva, kteří si Plagu pamatují, ho brali jako stabilního šéfa, za kterého se nemusí stydět. Mluví o jeho schopnosti rychle pochopit problémy, zorientovat se a hledat konstruktivní řešení bez toho, aby se zbytečně rýpal v detailech. „Plaga vždy dokázal problémy vidět z nadhledu a dát prostor iniciativě podřízených. Dokáže poznat dobrou práci a dobrým projektům dát prioritu,“ míní jeden z jeho dlouholetých spolupracovníků. 

 

Uměl navazovat vztahy s partnery – nejrůznějšími organizacemi působícími ve školství, čímž si vybudoval obraz mediálně oblíbeného ministra. „Na druhou stranu oblíbenost u školských asociací a učitelů je částečně daná tím, že nebyl radikální, což někdy vedlo k příliš kompromisním, možná až bezzubým opatřením,“ míní zdroj, který si nepřál být jmenován. 

 

V poslední době už například „vycouval“ z původně avizovaného zákazu mobilů ve školách, který ještě po volbách označoval za „své“ téma. Pro Deník N uvedl, že nepůjde o radikální zákazy, ale spíše edukaci rodičů třeba pomocí videí.

 

Že je Plaga oblíbený u učitelů hlavně proto, že neprosadil žádné radikální kroky, míní i expertka na školství z ODS Renáta Zajíčková. „Nevím, jestli je tady vzdělávání pro učitele. Samozřejmě, učitelé musí mít dobré podmínky k tomu, aby mohli vzdělávat, ale školy děláme pro děti. Myslím, že Plaga si hlavně nebude chtít naštvat učitelský terén a změny, které se budou dít, budou kosmetické,“ míní Zajíčková s tím, že se nestane nic, co by nebylo populární.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger