Učitelská platforma vyzývá novou vládu a ministra školství Roberta Plagu, aby opustili praxi neustálých změn a bezodkladně se soustředili na dokončení klíčových, již schválených reforem. Hlavními prioritami musí být garantování kontinuity Strategie 2030+, dokončení revize obsahu výuky a zavedení kariérního řádu pro učitele.
Zdroj: tisková
zpráva Učitelské platformy 15. 12. 2025
„České školství nepotřebuje rychlá ani ideologická řešení, která
dále destabilizují systém. Požadujeme předvídatelnou a systematickou práci s
jasně definovanou dlouhodobou vizí,“ zdůrazňuje předsedkyně Učitelské platformy Petra
Mazancová. Učitelská platforma proto upozorňuje na klíčové priority, které musí
vláda neprodleně zavést.
1. Garantovat stabilitu a vzdělávací Strategii
2030+
Zásadním
požadavkem je garantovat stabilitu vzdělávací politiky a důsledné pokračování
v plném naplňování vzdělávací Strategie
2030+. Učitelská platforma varuje, že neustálé změny bez dokončení
započatých kroků oslabují důvěru škol v systém a vyčerpávají pedagogy.
„Školství potřebuje kontinuitu. Nestačí schválit strategii, je
nutné vytvářet podmínky pro její naplňování a neposílat do škol stále nové
úkoly bez odpovídající podpory. To školy i učitele vyčerpává a ve výsledku
poškozuje žáky,“ doplňuje
Petra Mazancová.
2. Zajistit
otevřenou a včasnou komunikaci
Ministerstvo
školství musí zajistit otevřenou, srozumitelnou a včasnou komunikaci. Zásadní
změny ve vzdělávání musí být vysvětleny s dostatečným předstihem a v aktivním
dialogu s těmi, kteří je budou realizovat ve školách.
„Pokud se mají školy na změny připravit, musejí mít informace s
předstihem a následně dostat odpovídající množství času a podpory při jejich
zavádění. Komunikace na poslední chvíli staví školy občas i do neřešitelných
situací,“ říká
ředitel ZŠ a MŠ Žďár Josef Halama.
3. Finalizovat
obsah výuky a stanovit realistická pravidla
Učitelská
platforma zdůrazňuje nutnost jasného rozhodnutí o dalším směřování změn
vzdělávacího obsahu v rámcových vzdělávacích programech (RVP). Stále chybí
informace pro střední školy a je nutné reflektovat dopad generativní umělé
inteligence, která zásadně mění práci žáků.
„Ředitelé dnes nesou odpovědnost za to, co učitelé ve školách
skutečně učí. Učitelé potřebují čas a podporu, aby mohli nové vzdělávací
programy smysluplně zavádět, a není možné jejich práci znovu a znovu
zpochybňovat,“ upozorňuje
učitelka 26. základní školy Plzeň Dana Ticháčková.
4. Zavést
kariérní řád a definovat standardy kvality
Mezi
klíčové systémové priority patří zavedení kariérního řádu učitelů, definování
standardů kvality učitelské práce a opatření, která zabrání prohlubování
rozdílů v kvalitě vzdělávání mezi školami.
„Bez jasně definované profesní dráhy a standardů kvality naší
profese hrozí, že se rozdíly mezi školami významně prohloubí, což negativně
dopadne především na žactvo,“ doplňuje Halama.
5. Posílit
předškolní vzdělávání
Předškolní
vzdělávání musí být posíleno jako základ pro další učení a vytváření rovných
příležitostí. Je klíčové, aby mateřské školy byly kvalitní, dostupné a
poskytovaly stabilní podporu už od raného věku.
„To, co dítě získá v raném dětství, si nese po celý život.
Chceme-li skutečně rovné příležitosti bez ohledu na rodinné zázemí, musíme
začít právě v předškolním věku,“ uvedla učitelka v MŠ a ZŠ Sluníčko Turnov Petra Rakoušová.
6. Upravit
přijímací řízení na střední školy a odstranit nerovnosti v přístupu ke vzdělání
Učitelská
platforma požaduje úpravu systému přijímacího řízení na střední školy, zejména
směrem ke konání jednotných přijímacích zkoušek před podáním přihlášek. Tento
krok posílí rovné šance žáků a sníží sociální nerovnosti.
„Je nutné řešit vzdělávací nerovnosti. Nastavit systém, který
prostřednictvím podpory škol, žáků a pedagogů minimalizuje rozdíly mezi
kvalitou vzdělávání,” varuje ředitel ZŠ Dukelská v Kraslicích Jan Kuzebauch.
7. Plnit
zákonné závazky a opřít rozhodování o data
Učitelská
platforma dlouhodobě upozorňuje na nutnost plnění zákonných závazků v oblasti
platů učitelů, řešení nedostatku personálu a opření veškerého rozhodování o
věrohodná data a pedagogický výzkum.
„Obecně je velmi obtížné najít učitele a učitelky matematiky,
chemie, fyziky nebo informatiky. Což se může projevit v oslabeném zájmu
současných žáků o studium přírodovědných a technických oborů,” uzavírá Jan Kuzebauch.
Učitelská
platforma je připravena s novým ministrem školství spolupracovat a přispět
svými zkušenostmi z praxe k rozvoji českého vzdělávání.



0 komentářů:
Okomentovat