Markéta Vozková: Školy a rodiče na jedné lodi: dobrovolnické spolky rodičů mohou změnit atmosféru školy i obohatit výuku

středa 17. prosince 2025 ·

Dobrovolnické spolky rodičů dnes hrají ve školách mnohem významnější roli než dříve. Aktivně se podílejí na budování školní komunity, ovlivňují kvalitu života ve škole i smysluplnost vzdělávání. Jak vypadá škola otevřená rodičům? Základem je dobře nastavená spolupráce mezi rodiči a školou, shodují se hosté v pořadu Reparát Českého rozhlasu Plus.

 

Zdroj: Plus rozhlas.cz 1. 12. 2025

 

Dobré vztahy školy, žáků, učitelů a rodičů jsou jednou z priorit pedagogického sboru na Základní škole Miroslav nedaleko Znojma. „To, že se známe a že se potkáváme i na mimoškolních akcích, má samozřejmě velký vliv na to, jak se potom cítíme a chováme k sobě i v hodinách,“ vyzdvihuje ředitelka Jana Kadlecová.

 

„Teď třeba chystáme adventní kalendář,“ přibližuje jedna z žákyň čtvrté třídy v Miroslavi. „Rodiče to vymyslí a potom už je to na dětech. Když jsou rodiče šťastní s učiteli, tak já taky.“

 

 

Posouvat věci kupředu

 

Komunitní potenciál spolupráce rodičů a školy využívají v praxi na Základní škole Na Habru v Hořicích. „Snažíme se, aby to nebylo jen tak, že rodiče zaplatí členský příspěvek a počítají s tím, že se všechno zařídí. Snažíme se je zapojit,“ popisuje předseda Spolku Montessori Hořice Jan Šaršon.

 

„Vymysleli jsme například, že zařídíme pro děti kuchyňku, aby mohly vařit a potom své výrobky i prodávat. Svolali jsme na to několik brigád a s rodiči jsme vybudovali plně vybavenou kuchyňku. Pro děti jsme třeba dělali dílny, kde si mohly vyzkoušet různé nástroje.“

 

Uznává ale, že někdy je obtížné se sejít. „Ve výboru je nás sedm, všichni jsou to aktivní rodiče, zvolení jsou jednou za dva roky. Všichni se snažíme posouvat věci kupředu. Všichni pracují zdarma ve volném čase a je samozřejmě trochu komplikované sladit čas všech pracujících učitelů a rodičů.“

 

Zapojení rodičů ho ale těší. „Vidím v tom ohromný smysl. Rodiče našich dětí se do toho zapojují a samotné děti vidí, že se dají dělat věci ve volném čase a zadarmo a jsou z toho nějaké výsledky,“ vyzdvihuje a doporučuje: 

 

„Osvědčilo se nám, že rodiče nabízejí škole své expertízy – ať už pracovní, nebo koníčkové. Třeba během dílen, kde si děti zkoušejí různé dovednosti.“

 

 

Tvořit komunitu

 

Spokojení Lišáci, Větrník, Archa, EduCorn a desítky dalších spolků a společenství aktivních žen a mužů, kteří na bázi dobrovolnických aktivit spolutvoří se školami řadu projektů, plesů, výletů, komunitních zahrad a dalších, najdete na mapě Unie rodičů.

 

Jak vznikla myšlenka vytvoření živé mapy rodičovských aktivit a co všechno v ní lze nalézt, popisuje Angelika Gergelová, předsedkyně Unie rodičů: „Chtěli jsme ukázat, že spolupráce mezi školou a rodiči může velmi dobře fungovat a co by mělo být běžné na každé škole. Mapu vnímáme jako živou komunitu rodičovských spolků, které chtějí spolupracovat se školou, a tím pádem přispívat k lepšímu vzdělávání vlastních dětí.“

 

„Ideální je, když se najde skupinka aktivních rodičů, která chce být součástí školní komunity – a když je na druhé straně škola, která je spolupráci otevřená, vnímá rodiče jako partnery a rozumí, že když se dobře nastaví spolupráce s rodiči, tak to bude fungovat především pro děti,“ vysvětluje a doplňuje, co může Unie takové škole a skupině rodičů nabídnout:

 

„V tu chvíli se můžeme propojit se školou a nabídnout jí podporu v tom, aby si pojmenovala, jak má z jejího pohledu komunikace a spolupráce s rodiči vypadat. Nastaví se nějaký rámec, hranice. Je potřeba, aby se pedagogický tým shodl na tom, k čemu chce rodiče přizvat a v čem by od nich chtěl pomoct.“


Členy spolků podle ní motivuje síla komunity: „Je pro ně důležité potkávat se a dělat věci společně, měnit je k lepšímu a podporovat školu. Když totiž podpořím školu, současně podporuji své dítě.“

 

Rodiče proto vybízí: „Připojte se k naší mapě a síti a můžete tak tvořit naši inspirativní komunitu napříč Českou republikou. Nabízíme účast na online setkáních, na vzdělávání, na workshopech. Jak rodiče, tak školy se na nás mohou obrátit s žádostí o konzultaci, pokud chtějí právě konzultovat rodičovské spolky a spolupráci či komunikaci posunout dál. Případně mohou konzultovat i postupy, jak jednat, když je nějaký problém.“

 

Inspiraci nabízí i newsletter Unie rodičů či její sociální sítě.

 

Poslechněte si celý pořad Reparát.

 

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger