Nadační fond Eduzměna představil na své konferenci výsledky ojedinělého projektu, jehož cílem bylo zjistit, jak co nejefektivněji podporovat všechny školy ve vybraném regionu, zlepšit vzdělávací ekosystém a učení dětí. Ambicí bylo pohnout celým vzdělávacím systémem, proto Eduzměna během svého pětiletého působení na Kutnohorsku systematicky pracovala s řediteli, učiteli, žáky, rodiči i zřizovateli.
Zdroj: Pedagogické info 28,. 11. 2025
Eduzměna
na Kutnohorsku uspěla. „Podařilo se
žádoucím směrem proměnit roli většiny ředitelů, významné části učitelů a
zřizovatelů,“ říká nezávislý evaluátor Vladimír Kváča, který na konferenci
vystoupil. „Změny na úrovni dětí a žáků
zatím nejsou kvantitativně kauzálně zachytitelné, což je ale v souladu s
očekáváním relevantních teorií o postupu a rychlosti očekávatelné změny v této
oblasti,“ upozorňuje.
Výsledky
působení Eduzměny na Kutnohorsku jsou patrné zejména v těchto oblastech
Změny na úrovni vedení škol
Ředitelé škol se orientují mnohem více na pedagogické lídrovství. Wellbeing
dětí i sboru začali vnímat jako nutnou podmínku učení dítěte a vedou k tomu i
svoje učitele. Ti jejich práci vnímají lépe, než je tomu ve srovnávacím vzorku
škol.
Ředitelé systematicky plánují (67 % škol) a vyhodnocují strategický rozvoj školy, sestavují společně vizi školy (25 % škol). V regionu se podařilo vytvořit spolupracující síť ředitelů (zapojených je jich zhruba 70 %), kteří sdílejí praxi a zkušenosti. V celé České republice přitom spolupracuje méně než pětina ředitelů škol.
Posílení pedagogických sborů
Učitelé prokazují větší stabilitu, angažovanost a ochotu inovovat. Zlepšila se
jejich schopnost pracovat se slabšími žáky a prohloubily se jejich facilitační
dovednosti.
Do
vzdělávacích programů Eduzměny se zapojilo 540 vyučujících, tedy víc než
sedmdesát procent všech pedagogů v regionu, celá pětina z nich absolvovala
vzdělávání dlouhodobé, což se pozitivně promítlo do kvality výuky.
Došlo k posílení kompetencí učitelů díky metodickým centrům, inspirativním návštěvám a návazné mentorské podpoře. Vznikly profesní sítě a učící se skupiny i napříč školami.
Spokojenější rodiče
Rodiče vykazují mírně vyšší spokojenost se školami než rodiče v kontrolní
skupině. Z kvalitativních dat vyplývá, že oceňují otevřenou komunikaci škol,
systematičtější přístup k podpoře dětí a lepší spolupráci s pedagogy. Zároveň
je možné u nich sledovat změnu ve vnímání samotného vzdělávání jako
společenského tématu a posun v rodičovských kompetencích. Dále rodiče
reflektují profesionální odbornou pomoc a rychlou dostupnost služeb Týmů
duševního zdraví.
Strategická role zřizovatelů
Zřizovatelé proměnili svou roli, posunuli se k strategickému řízení a výrazně se podílejí na regionálním systému podpory. Vzdělávání vnímají nejen jako provoz budov, ale jako klíčovou investici do budoucí prosperity regionu. Nejvýraznějším projevem změny v myšlení zřizovatelů je jejich ochota investovat do společné regionální infrastruktury a financování konkrétních služeb (Týmů duševního zdraví, práce regionálních průvodců škol atd.).
Eduzměna
zároveň výrazně přispěla ke zvýšení odolnosti vzdělávacího systému na
Kutnohorsku. Konkrétně se projevila schopností čelit dvěma velkým krizím
posledních let (pandemii covidu a přílivu ukrajinských uprchlíků). Obě situace
ukázaly, že region dokáže rychle mobilizovat aktéry, sdílet zdroje, vytvářet
řešení a udržet funkčnost vzdělávání i v podmínkách nejistoty. Tím posiluje
dlouhodobou stabilitu dosažených změn.
Pilotní
projekt na Kutnohorsku skončil v červnu 2025. Navázalo na něj Centrum podpory
vzdělávání Kutnohorsko z. ú. (CPV), které v regionu zajišťuje kontinuitu
nastartovaných změn. Zachovat programy a služby, které vznikly, chtějí i školy
a spolu se zřizovateli jsou připraveny je dál spolufinancovat. Na podzim 2025
začala Eduzměna prostřednictvím Centra podpory vzdělávání působit také na
Šumpersku a Zábřežsku. „Nyní míříme do
dalších regionů. Naším cílem je vytvořit síť regionální podpory a do konce roku
2028 působit alespoň v jednom regionu ve všech krajích České republiky,“ popisuje
plány do budoucna ředitel nadačního fondu Zdeněk Slejška.
Shrnutí hlavních zjištění evaluace
si můžete přečíst ZDE.



0 komentářů:
Okomentovat