Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity se rozhodla vrátit k modelu, kdy studenti nevykonávají bakalářské zkoušky, ale pět let se soustavně připravují na učitelskou profesi – pro kterou je důležitý až magisterský titul. Během studia na ně bude čekat více praxe. „V prvním ročníku jsem přece jenom byla trošku vyděšená. Teďka už se na to dívám jinak a s přibývající praxí jsem nabrala nějaké zkušenosti,“ popisuje své zkušenosti studentka.
Eva Musterová Marvanová: Budoucí učitelé na Jihočeské univerzitě budou studovat pět let. Mají mít více praxe
Průzkum: Jak rodiče vidí vzdělávání svých dětí
Zářijový průzkum agentury Ipsos pro nadační platformu finančního vzdělávání Skoala ukázal, že většina rodičů chce, aby se školy více zaměřily na praktické dovednosti využitelné v každodenním životě. Rodiče pak nejčastěji zmiňují finanční gramotnost, ale také mediální a digitální dovednosti. Tradiční výuku považují za neefektivní a přednost dávají interaktivním metodám založeným na diskusích, projektech a skupinové práci.
Markéta Hronová: Přijímačky nanečisto budou pro žáky opět zdarma, trénink se ale může prodražit. Jak se připravit i s malým rozpočtem?
Dny otevřených dveří na středních školách jsou v plném proudu – do finálního výběru zbývají tři měsíce. Žáci i rodiče přitom řeší, nejen jaký obor zvolit, ale také přípravu na přijímací zkoušky. Kurzy se plní, s trochou pomoci se však lze učit i doma s využitím bezplatných nástrojů. Letos také již podruhé proběhnou cvičné přijímačky přímo na základních školách, ředitelé už znají termín.
SKAV k návrhu programového prohlášení vlády: kontinuita a odborný konsensus jsou pro školství nezbytné
Vojtěch Kadaňka: Změny ohledně inkluze ve školách? Expertka varuje před posilováním pravomocí ředitelů
Přestože předvolební kampaň plnily výroky o zrušení inkluze, nově se formující vláda v programovém prohlášení mluví o její revizi. I přes odpor kolegů z řad SPD a Motoristů. Za revizí se přitom mohou skrývat kroky vedoucí spíše k posílení současného systému. Expertka, kterou redakce oslovila, varuje před krokem, který by podle ní vedl k omezení práv rodičů.
Vyjádření Učitele naživo k článku publikovanému 24. 10. 2025 v Hospodářských novinách
Článek Hry ani projekty děti tolik nenaučí. Úspěšné země staví na „klasické“ výuce, říká lektor budoucích učitelů, ve kterém vystupuje Pavel Bobek, lektor programu Učitel naživo, vyvolává v některých našich partnerech a spolupracovnících obavu, že Učitel naživo změnil svůj přístup ke vzdělávání. Rozhodli jsme se proto pozici organizace vyjasnit.
Štěpánka P. Borská: Školky i dětské skupiny volají po dětech. Stále máme volná místa, hlásí
Jana Majerová: Nedostatek učitelů jde řešit. A peníze nejsou hlavní problém
Markéta Hronová: Tvrdá výchova a důraz na výkon, nebo raději ochrana a láska? Jak pomoci dětem k úspěchu a proč extrémy škodí
Způsobů, jak přistupovat k výchově dětí, je spousta. Základní psychologické dělení přichází se třemi hlavními směry a pro lepší přehlednost je přirovnává k výchově některých zvířat. Například medúzoví rodiče nechávají své potomky „jen tak“ plout v moři a nedávají jim žádné hranice. Tygří rodiče jsou naopak přísní a kladou na své děti vysoké nároky. Rodiče inspirovaní výchovou delfínů se snaží vycházet z přirozené autority a jít sami příkladem. V poslední době se často objevují i takzvaní sloní rodiče. Ti nešetří s projevy lásky, jsou empatičtí a ochranitelští. Každý z těchto přístupů ale může dětem i ublížit. Jak se tomuto nebezpečí vyhnout?
Zuzana Růžičková: Revize vzdělávacích programů základky? Jízda pokračuje
Patricie Martinů: Předškolní vzdělávání jako investice do budoucnosti obce. Jak vybrat správnou cestu?
Ondřej Šteffl: Děti propadají AI, ministerstvo ale řeší včerejší problémy
Josef Mačí: Nová vláda zasáhne do inkluze. Rušit se ale nebude, shodly se strany
Jana Divinová: Učitelé si nevěří, děti se do škol netěší. Jak vzdělávání ohrožuje českou budoucnost?
U kulatého stolu o vzdělávání, který se uskutečnil v rámci Forbes konference Lepší Česko 2025 za podpory Nadace České spořitelny, se mluvilo o zemi, která se zastavila.
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (191)
- inovativní vzdělávání (152)
- názory (25)
- NÚV (1)
- odborná literatura (643)
- pedagogické asociace (110)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (394)
- projekty (22)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (190)
- školství v regionech (114)
- školství v zahraničí (68)
- výchova (224)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (338)
- výzkum a hodnocení (579)
- vzdělávací politika (884)
- zajímavé tipy (673)
- zaujalo nás (852)
Archiv
- ▼ 2025 (269)
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

