Česko dostalo od mezinárodních auditorů návod, jak zlepšit vědecko-výzkumnou politiku, do níž jde ročně 60 miliard korun. Nálezy hodnotící českou vědu a výzkum: Chaos v řízení, roztříštěné zájmy mnoha stran a nedostatek důvěry ve vládní vědní politiku.
Zdroj: Mamutí manuál k restartu rozkmotřené české vědy, Martin Rychlík, Česká pozice 12.10.2011
„…Mnoho zainteresovaných subjektů (stakeholders) míní, že od roku 2006 má politická nestabilita negativní dopad na vyšší vzdělávání a výzkum. Výzkum a vývoj byly zpolitizovány a debatám často vévodily zájmy skupin namísto strategické vize. Spolu s častými vládními změnami a ještě více střídáním ministrů to činí z České republiky velmi těžké místo k zavádění konzistentní vědní politiky,“ píše se v auditu renomované Technopolis Group, který Česká pozice získala k prostudování. Zpráva vyzdvihuje i „nedostatek veřejné důvěry ve vládní politiku“…“
„…Jde o jednu z nejdetailnějších studií svého druhu, která kdy byla pořízena,“ uvádí se v auditu za 38 milionů korun bez daně, který si ministerstvo školství objednalo počátkem roku 2010. Do tuzemských půtek a napjatých vztahů mezi Akademií věd ČR, vysokými školami a průmyslovými zájmy vnáší argumenty, které by neměly být ignorovány.
V pravý čas. Český statistický úřad sice přinesl zprávu, že do výzkumu u nás proudí nejvíce peněz od roku 1993 (plných 60 miliard korun, což je 1,6 procenta HDP), nicméně experti opakovaně debatují, jak velký díl je smysluplně využitý. „Myslím, že v české vědě přijde vniveč víc než 25 procent. Vidím jasné případy, kdy se pod hlavičkou výzkumu financuje provoz institucí, a vidím příklady, kdy se zkoumá něco, co bylo dávno vyzkoumáno, také překonáno, a to dokonce i u nás v Česku,“ řekl v únoru České pozici profesor Vladimír Mařík z ČVUT, nynější předseda výzkumné rady Technologické agentury ČR.
Audit nabízí četná řešení, která přicházejí vhod – přesně ve chvíli, kdy premiér Petr Nečas (ODS) rozpustil dlouho nefunkční vládní Radu pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) a kdy jmenoval svým hlavním vědeckým poradcem Petra Fialu z Masarykovy univerzity.“…
Celý text si můžete přečíst ZDE.
Martin Rychlík: Mamutí manuál k restartu rozkmotřené české vědy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (186)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (174)
- školství v regionech (102)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (214)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (329)
- výzkum a hodnocení (555)
- vzdělávací politika (817)
- zajímavé tipy (661)
- zaujalo nás (837)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ▼ 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
0 komentářů:
Okomentovat