Milan Pol, Roman Švaříček: Plošné testování násobí sociální nerovnosti

pondělí 9. ledna 2012 ·

Rozhovor o rizikách standardizovaného testování v 5. a 9. třídách s profesorem University of London Stephenem Ballem.


Zdroj: Online.muni.cz, Věda a výzkum 3. 1. 2012


V brzké době Česká republika zavede standardizované testování v pátých a devátých třídách základní školy, navzdory tomu, že máme mnoho dokladů o nevýhodách tohoto testování. Politikové však hovoří jinak, pro ně je zavedení testů krokem k uspokojení rodičů žáků. Jak si myslíte, že to promění vzdělávací systém v České republice?

Myslím, že ta změna přijde. V Anglii i jinde, ve Spojených státech, Austrálii i v některých zemích Dálného východu se projevují velmi výrazná negativa, která s sebou přineslo zaměření na výkonnost. Působí to velmi bezprostředně na učitelskou praxi a na způsob, jakým učitelé přemýšlejí o tom, co dělají. Věci to skutečně dramaticky mění.

Jedním ze společných negativ napříč systémy je, že to vede školy a učitele ke koncentraci úsilí na žáky, kteří mohou nejvýrazněji přispět ke zlepšení. Vede to tedy k systematické pozornosti věnované určitým žákům a k systematickému zanedbávání jiných. A násobí to sociální nerovnosti. Také to znamená enormní tlak na učitele. U většiny systémů, které uplatňují plošné standardizované testy, existuje vysoká míra stresu učitelů, častá zdravotní nezpůsobilost a je mnoho těch, kteří nechtějí pokračovat v profesi. Myslím, že tvůrci politiky si tato negativa neuvědomují.

Celý text najdete ZDE.

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
9. ledna 2012 7:50  

Jenoduše řečeno. Hnojení požadaků na výkon je v přímém rozporu s individuálním přístupem, tolik potřebným k "modloinklusi", která je teď módní notou "ošetřovatelů" veřených zájmů. Rétoricky vybarvení služebníčci lobistických skupin se naprosto nevědomě zamotali do vlastní lži. Ne všichni intelektově nadaní žáci jsou soutěživí, zatímco většina intelektově podprůměrných se intelektové souteži přirozeně vyhýbá. Co tedy zjistí soutěž na jedné ose ze všech měřitelných věcí?
K uspokojení rodičů dnes slouží spíše patáky na povzbuzení erekce a rozvoj vlastních dětí je zajímá jen do úrovně žákovské knížky. Proto to mají politici typu ministra tak jednoduché. Probuzený rodič by dávno zvedl hlas proti takovému opatření na "rozvoj" svých dětí. Testy totiž mohou sloužit, stejně jako každý jiný nástroj, podle toho v jakých rukou jsou. Procesy a normy plošného testování dětí politikům rozhodně do rukou nepatří! Je to chyba neexistence pedagogické komory, která by tyto nekontinuální excesy prostě nepřipustila.
A proč? Politici si neuvědomují spoustu životně důležitých věcí, neboť jejich pozornost je zaměřena mocichtivým narcismem k vlastním zájmům. Jediný vnitřní konflit, který prožívají je střet toho, jak tyto zájmy naplnit a jak uchovat veřejný obraz o vlastní nezávadnosti. Mají k tomu mnoho tradičních nástrojů, které se historicky stále opakují, snad až na travičství protivníků, které se hodilo spíše do středověku. Jinak vše při starém.

(obyčejný člověk)