Julie Daňková: Plošné testy žákům v učení nepomůžou

pátek 20. dubna 2012 ·

Velmi zajímavý rozhovor s Alison Gilmore, odbornicí na hodnocení vzdělávání a expertkou OECD z Nového Zélandu. Radí ukázat českým učitelům, že existují i jiné metody hodnocení než známky a žebříčky škol


Zdroj: Hospodářské noviny 17. 4. 2012, str. 14–15

V loňském roce si na české školství opět posvítili odborníci z OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Tentokrát však nezkoumali, jak čeští žáci ovládají matematiku nebo čtenářské dovednosti. Poprvé se zaměřili na to, jak se na českých školách hodnotí práce žáků a učitelů. Z dostupných materiálů i pohovorů s úředníky, zřizovateli škol, pedagogickými fakultami, učiteli i samotnými žáky tak vznikla obsáhlá studie. Z ní mimo jiné vyplývá, že učitelům na tuzemských školách chybí příležitosti, kde by se mohli dozvědět, že děti lze hodnotit i jinak než jen známkou z písemného testu nebo zkoušení před tabulí.

Článek najdete ZDE (bohužel je rozhovor umístěn v placené části serveru).


2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
20. dubna 2012 2:06  

Ano, správně. Plošné testy žákům nepomůžou.... Jen poukázaly na práci pančitelek a panředitelů... a to je frustrující. Za to je třeba ministra školství zničit!

Jan Valášek řekl(a)...
20. dubna 2012 15:59  

Souhlasím, že rozhovor je zajímavý, ale dovolím si tvrdit, že paní Gilmorová o současné podobě připravovaných testů a práci s jejich výsledky mnoho neví. Nevyčítám jí to, protože nikdo toho neví mnoho, ale tvrzení „Když (děti, učitelé, rodiče – pozn. autora) chtějí, aby děti věděly, jak si vedou, kde by se měly zlepšit, kde mají slabá místa, tak v tom jim plošné testy moc nepomohou. Ty prostě řeknou, tahle škola učí dobře a tahle špatně.“ je na expertku hodnocení vzdělávání OECD docela silné vyjádření.
Rozumím tomu tak, že titulek by mohl být: „Expertka OECD: Plošné testy řeknou, která škola učí dobře a která špatně“?